حرکت متروی قم روی ریل توسعه
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم از آغاز حفاری خط دوم متروی قم از پردیسان تا مناطق شمالی شهر با انتقال سه دستگاه حفار خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم از آغاز حفاری خط دوم متروی قم از پردیسان تا مناطق شمالی شهر با انتقال سه دستگاه حفار خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، محمدحسین دهناد در صحن علنی شورا با تأکید بر نقش حمل ونقل ریلی در آینده شهر اظهار کرد: توسعه خطوط مترو می تواند به شکل چشمگیری از بار ترافیک قم بکاهد، آلودگی هوا را کاهش دهد و سفرهای درون شهری شهروندان را تسهیل کند.
وی با اشاره به روند تکمیل خط نخست مترو قم افزود: عملیات اجرایی این خط به پایان راه رسیده و نزدیک به ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: تنها حلقه باقی مانده، ورود واگن ها است که هم از طریق مذاکرات داخلی و هم با قرارداد خارجی پیگیری می شود و امید است تا پایان سال به نتیجه برسد.
دهناد خط دوم متروی قم را یکی از پروژه های کلیدی مدیریت شهری دانست و ادامه داد: این خط که مطالعات اولیه آن به سال های پایانی دهه ۱۳۸۰ بازمی گردد، پس از سال ها توقف و بازنگری در دولت سیزدهم بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: طراحی خط دوم بر پایه اتصال کانون های جمعیتی جدید قم به مراکز اشتغال و بافت مرکزی شهر انجام شد، موضوعی که از همان ابتدا آن را به یکی از مهم ترین طرح های توسعه ای قم بدل کرد.
عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: بر اساس طرح مصوب خط دوم با حدود ۲۸ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه، شهرک شهید رئیسی را به منطقه صنعتی شکوهیه و بلوار خداکرم متصل خواهد کرد. در مسیر آن، مناطق مهمی همچون پردیسان، بلوار غدیر، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار شهید صدوقی، خیابان شهدا، میدان جانبازان و حرم مطهر حضرت معصومه (س) تحت پوشش قرار می گیرند.
دهناد با اشاره به اینکه برای اجرای عملیات حفاری این پروژه سه دستگاه تی بی ام به قم منتقل می شود، گفت: در فاز نخست، دو دستگاه حفار با قطر هفت متر وظیفه حفاری تونل میان بوستان علوی تا میدان مفید را بر عهده دارند و در فاز دوم، دستگاهی با قطر ۹ متر، بخش پایانی مسیر از اراضی نهضت ملی مسکن در انتهای پردیسان تا بوستان علوی را حفر خواهد کرد.
وی اظهار کرد: طی سال های گذشته بارها بحث آغاز عملیات خط دوم مترو مطرح شد اما در عمل به مرحله اجرا نرسید و امروز با انتقال تدریجی تجهیزات سنگین، مقدمات شروع رسمی پروژه فراهم شده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: پیش بینی های فنی نشان می دهد عملیات حفاری این خط در صورت تأمین شرایط، حدود سه سال به طول خواهد انجامید.