| کد خبر: 182615 |

وضعیت قراردادهای تأمین واگن مترویی در کشور

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلی‌سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می‌بایست از خارج وارد شود.

تین نیوز

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلی‌سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می‌بایست از خارج وارد شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، حسین رجب‌صلاحی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر دو قرارداد مهم تأمین واگن مترویی برای کلانشهرهای کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دفتر حمل‌ و‌ نقل ریلی درون‌شهری در دست انجام است، گفت: اولین قرارداد مربوط به تأمین ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز قرارداد با شرکت چینی پوژن می‌باشد که با توجه به افزایش ۲۵ درصدی از محل قرارداد تعداد آن به ۳۹۵ دستگاه واگن برای کلانشهرهای مذکور به علاوه شهر قم افزایش یافت.

وی افزود: تا کنون ۱۰۰ دستگاه واگن به صورت CBU و از طرف چین تحویل کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز گردیده و ساخت ۲۱۵ دستگاه واگن در داخل کشور و با مشارکت کارخانه واگن‌سازی ایربکو به عنوان شریک داخلی شرکت پوژن چین در دست انجام می‌باشد.

رجب‌صلاحی بیان کرد: این قرارداد به صورت اعتبار دیداری بوده و قرارداد سه‌جانبه منعقد شده با بانک مرکزی بر اساس نرخ ارز ۴۲۵۰ تومان بوده است لذا مقرر بوده که ترخیص کالاها بر اساس ۴۲۵۰ تومان انجام پذیرد که به دلیل تغییرات ایجاد شده هر نظام نرخ ارز و لزوم تأمین هزینه ترخیص کالها و قطعات ۲۱۵ دستگاه واگن از گمرک، جلسات متعدد و متمرکزی با بانک مرکزی برگزار گردید و در نهایت با پیگیری‌های به عمل آمده از هیأت دولت، مصوبه هیأت مذکور مبنی بر تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی بر دریافت گردید.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با توجه به اینکه پرداخت هزینه ترخیص بر عهده دولت است و پرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین شده است، بیان کرد: دولت مکلف به تأمین معادل ریالی ارز مورد نیاز بر اساس نرخ نیمایی می‌باشد و در حال حاضر قرارداد سه‌جانبه برای اصلاح بر اساس نرخ نیمایی به بانک مرکزی ارسال شده که درصدد است ظرف ۲ هفته آتی قرارداد جدید به امضاء برسد و اقدامات لازم برای ترخیص کالاها انجام گیرد.

وی گفت: مبلغ مورد نیاز برای ترخیص کالاها و قطعات از گمرک برای داخلی‌سازی ۲۱۵ دستگاه واگن در کارخانه ایربکو معادل ۱۸ میلیون یورو می‌باشد با پرداخت این مبلغ و آزادسازی قطعات از گمرک، کارخانه ایربکو به عنوان دومین کارخانه واگن‌ساز در کشور فعالیت خود را به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داد لازم به ذکر است اولین کارخانه واگن‌ساز مترویی، واگن‌سازی تهران می‌باشد و از طریق این قرارداد، کارخانه ایربکو به دومین کارخانه واگن‌ساز مترویی در کشور تبدیل می‌گردد. این کارخانه دارای نیروهای متخصص و آموزش دیده در چین می‌باشد و مهندسین و متخصصین چینی نیز در فرآیند ساخت و تکمیل واگن‌ها در کارخانه حضور دارند.

رجب‌صلاحی اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ بدنه واگن در کارخانه ایربکو ساخته شده و آماده می‌باشد و به محض ورود تجهیزات و تکمیل سیستم‌های حیاتی واگن، پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده تعداد ۵۰ واگن به سیستم ناوگان کلانشهرهای این قرارداد اضافه و در خطوط به بهره‌برداری می‌سد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: این تعداد واگن فقط بخشی از نیاز کلانشهرهای مذکور به واگن را تأمین می‌کند و با توجه به اینکه هِدوِی هدف در بهره‌برداری از خطوط مذکور ۲۵ الی ۳ دقیقه می‌باشد لذا نیاز است که واگن‌های بیشتری تأمین و به بهره‌برداری برسند. این نیاز از طریق انعقاد قراردادهای دیگری از جمله قراردادهای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور در دست انجام می‌باشد.

وی ادامه داد: در این قرارداد از تعداد ۲۰۰۰ واگن، تعداد ۱۰۵۰ واگن برای کلانشهر تهران و مابقی ۹۵۰ واگن متعلق به کلانشهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه و به عنوان مکمل بقیه قراردادهای واگن است.

رجب‌صلاحی با اشاره به اینکه ساخت واگن دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان داخلی‌سازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته می‌بایست از خارج وارد شود. لیکن لازم به ذکر است که با برنامه‌ریزی انجام شده برای قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه واگن کلانشهرهای کشور ۵۵ درصد ساخت قطعات و تجهیزات در کشور داخلی‌سازی می‌گردد که این موضوع گام بزرگی در پیشرفت و توسعه صنعت مترویی در کشور می‌باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.