| کد خبر: 180498 |

متروی تهران و حومه در میان ۲۰ مترو اول جهان:

◄ ارزان‌ترین بلیت جهان متعلق به متروی تهران و حومه

جایگاه متروی تهران و حومه در خاورمیانه ازنظر تعداد خط، تعداد ایستگاه، طول خط و نظافت ایستگاه‌ها در رتبه نخست است.

تین نیوز

 متروی تهران و حومه ازنظر قیمت جز ارزان‌ترین بلیت‌های جهان و براساس شاخص طول خطوط در میان ۲۰ مترو برتر جهان معرفی‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، علی‌رغم این‌که ساخت مترو در تهران سال‌ها بعد از دیگر متروهای جهان آغاز شد اما با تلاش متخصصان توانسته جایگاه خوبی را در میان متروهای جهان و رتبه نخست را در بسیاری از شاخص‌ها در میان متروی های خاورمیانه از آن خود کند.

 این در حالی است که هنوز ساخت متروی تهران به پایان نرسیده و براساس برنامه توسعه خطوط تا پایان سال ۱۴۰۴ شبکه متروی تهران جمعاً دارای ۱۲ خط شامل هشت خط درون‌شهری و چهار خط برون‌شهری مجموعا به طول ۴۳۰ کیلومتر خواهد بود.

در حال حاضر متروی تهران در خاورمیانه رتبه اول را در طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه‌ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 متروی جهان، نیز ازنظر طول خطوط در رتبه 17 در جهان قرار دارد. ازنظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزان‌ترین بلیت جهان رادار است.

جایگاه متروی تهران و حومه در خاورمیانه ازنظر تعداد خط، تعداد ایستگاه، طول خط و نظافت ایستگاه‌ها در رتبه نخست است.

ترافیک و آلودگی هوا دو چالش قدیمی پایتخت است. درمان این درد قدیمی تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است و مترو در میان مدل‌های حمل‌ونقل یکی از بهترین‌ها است چراکه ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین ازجمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است.

مصرف روزانه چندین میلیون لیتر بنزین و گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کند. مترو به‌عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به‌طورکلی کارآمدترین شبکه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد.

براساس آمار و اطلاعات سفر با مترو در شش ماه نخست سال 97 باعث شده است تا در مصرف 195 میلیون لیتر بنزین و 19 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی شود و این میزان صرفه‌جویی درمجموع سفرهایی که از ابتدای بهره‌برداری از متروی تهران و حومه تا پایان شهریورماه سال 1397 در این ناوگان انجام‌شده است به رقم چهار هزار و 859 میلیون لیتر در مصرف بنزین و 487 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل می‌رسد.

 البته در کنار آن انجام سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در شش ماه نخست سال 1397 باعث شده تا 520 هزار تن گاز Co2 وارد هوای تهران نشود، ضمن آنکه سفرهای انجام‌شده با متروی تهران و حومه در این مدت مانع از انتشار 73 هزار تن گازهای Co، NOX، So2، PM10 و HC شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.