| کد خبر: 171821 |

◄ چالش 12 ساله قطار شهری برای مدیریت شهری کرج

تکمیل قطار شهری کرج که از سال 85 آغازشده، به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان البرز این روزها تبدیل به چالش مسئولان شهری و استانی شده است.

تین نیوز

تکمیل قطار شهری کرج که از سال 85 آغازشده، به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان البرز این روزها تبدیل به چالش مسئولان شهری و استانی شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، به گفته برخی مسئولین، تکمیل خط دو قطار شهری کرج بدون اعتبارات کلان دولتی مدت‌زمان اجرای آن مشخص نیست. این خط به طول 27 کیلومتر کمال‌شهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل خواهد کرد.

تاکنون 15 کیلومتر از تونل پروژه قطار شهری بین دانشگاه خوارزمی در غرب و میدان شهید سلطانی در جنوبی شرقی کرج حفاری‌شده است.

این پروژه که سال 85 کلید خورد، قرار بود سال 1390 به بهره‌برداری برسد اما کمبود اعتبار و مشکلات دیگر بر آن سایه انداخت و هنوز حتی بخشی از آن‌هم آماده بهره‌برداری نشده است.

اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری سابیر، این پروژه را به مدت 2 سال (سال‌های 94 تا 96) متوقف کرد که شورای پنجم و استاندار البرز تصمیم به ادامه اجرای پروژه گرفتند.

این پروژه از اواخر سال گذشته دوباره در چرخه ساخت‌وساز قرار گرفت و مسئولان استانی و شهری قول دادند تا سال 98 قطعه اول آن به طول 6 کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

اوایل سال‌جاری برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج از اختصاص 700 میلیاردتومان برای تکمیل بخشی از این پروژه خبر دادند؛ لیکن هرچند عملیات ساخت قطار شهری استمرار یافته؛ اما شواهد نشان می‌دهد که باید اعتبارات بیشتری به این پروژه تزریق شود.

براین اساس نشست روز چهارشنبه شورای شهر کرج به موضوع قطار شهری و بررسی کاستی‌های اختصاص یافت که از محتوای صحبت‌های اعضا می‌توان حدس زد که وضعیت مناسبی پیش پای این پروژه قرار ندارد.

رحیم خستو سخنگوی شورای شهر کرج درخصوص وضعیت قطار شهری کرج گفت: قول‌هایی را به مردم می‌دهیم که اجرا نمی‌شود، مترو تا سه سال دیگر هم شاید به نتیجه نرسد، 13سال است که شهر را معطل کرده‌ایم.

خستو ادامه داد: تأمین منابع مالی این پروژه ابهام دارد، شهرداری نمی‌تواند سالانه 900 میلیاردتومان درآمد داشته باشد.

او بیان داشت: تاکنون یک‌هزار میلیاردتومان صرف متروی کرج شده، لیکن به‌اندازه این مبلغ پیشرفت نداشته‌ایم.

احد رسولی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج گفت: ما متعهد هستیم برای ایجاد حمل‌ونقل پاک و روان اهتمام داشته باشیم؛ اما باید واقعیت را به مردم گفت و اخلاق‌مداری پیشه کرد.

علی‌اصغر صلواتی سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج در این نشست بابیان اینکه شهرداری کرج باوجود میلیاردها تومان چرخش مالی نتوانسته قطار شهری را به سرانجام برساند، گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم 3 هزار میلیاردتومان برای مترو خرج کنیم چون اراده‌ای نبوده است.

صلواتی اظهار داشت: اگر اراده‌ای وجود دارد باید پروژه را ادامه بدهیم و اگر نیست من استعفا می‌دهم، من برنامه زمان‌بندی برای قطار شهری کرج دارم.

فرج‌الله ایلیات عضو دیگر این شورا با انتقاد از بودجه سالی 200 میلیاردتومانی برای مترو کرج، بیان داشت: با این روش تکمیل مترو 15 سال دیگر زمان می‌برد.

او اظهار داشت: باید کمک شود و در موضوع مترو هر لایحه‌ای که شهرداری می‌آورد به آن رأی بدهیم و معتقد هستیم که شهرداری بسته کامل بیاورد تا طی 5 سال ردیف‌های مالی بازپرداخت شود.

محمدحسین خلیلی عضو دیگر شورای شهر گفت: تا 2 ماه آینده 2 ایستگاه متروی کرج به بهره‌برداری می‌رسد و اگر یک‌هزار میلیاردتومان بودجه محقق شود، سه‌ساله بخش مناسبی از متروی کرج تکمیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.