| کد خبر: 169683 |

◄ بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها از کل بودجه شهرداری بیش‌تر است

بدهی‌ها و بدعهدی‌های مدیریت قبلی شهری تهران در پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت مترو از یک‌سو و حجم بالای بدهی‌های شهرداری به‌نظام بانکی بابت تسهیلات دریافتی که بخش زیادی از آن یادگار دوره قبل مدیریت شهری پایتخت است باعث شده تا باوجود تصویب انتشار اوراق مشارکت توسعه خطوط 6 و 7 مترو، پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت و شارژ اعتباری شبکه مترو اکنون با مشکل تأمین اعتبار از سوی بانک‌ها مواجه شود.

تین نیوز

بدهی‌ها و بدعهدی‌های مدیریت قبلی شهری تهران در پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت مترو از یک‌سو و حجم بالای بدهی‌های شهرداری به‌نظام بانکی بابت تسهیلات دریافتی که بخش زیادی از آن از دوره قبل مدیریت شهری پایتخت باقی مانده است باعث شده تا با وجود تصویب انتشار اوراق مشارکت توسعه خطوط 6 و 7 مترو، پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت و شارژ اعتباری شبکه مترو اکنون با مشکل تأمین اعتبار از سوی بانک‌ها مواجه شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بدهی شهرداری تهران به 6 بانک حدود 20 هزارمیلیارد تومان است. این درحالی است که بودجه سال جاری شهرداری تهران رقمی کمتر از 18 هزارمیلیارد تومان است.

در کنار این بدهی، یک انحراف مالی و یک بی‌تدبیری در تخصیص درست منابع به اولویت‌های هزینه‌ای شهر در دوره پیشین مدیریت شهری تهران موجب شده اکنون مترو از حمایت شبکه بانکی برای استفاده از راهکارهای گوناگون تأمین مالی بی‌بهره بماند.

دو خط پرتقاضای متروی تهران شامل خطوط ۶ و ۷ که هر دو محدوده‌های شمال‌غرب و غرب تهران را به جنوب و جنوب شرق شهر متصل می‌کند، تحت تأثیر بدحسابی شهرداری در دوره‌های گذشته، با چالش تأمین مالی روبه‌رو هستند.

دو خط مذکور که سال‌هاست در مراحل پایانی ساخت و تجهیز به سر می‌برند و با مشکل مالی روبه‌رو هستند، در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و شهرداری، نیازمند تأمین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت هستند، اما حل این مشکل درگرو تسویه بدهی‌های شهرداری است.

دی‌ماه سال گذشته شورای شهر تهران مصوبه‌ای گذراند که به‌موجب آن مجوز انتشار ۴ هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری تهران صادر شد؛ اما چون شهرداری‌های دیگری هم متقاضی انتشار اوراق بودند، در وزارت کشور این رقم به ۳ هزارمیلیارد تومان کاهش یافت و در مرحله دوم نیز سازمان برنامه‌وبودجه به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد، با ۲ هزارمیلیارد تومان از آن موافقت کرد.

محمدعلی افشانی، شهردار تهران نیز درباره اینکه بدهی بانکی به یک معضل اساسی در شهرداری تبدیل‌شده، معتقد است که در دوره‌های گذشته یک نوع انحراف بزرگ در مسیر دریافت تسهیلات توسط شهرداری صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال شهرداری در سال ۹۵ حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان وام بانکی گرفته و این درحالی است که مجوز استفاده از تسهیلات بانکی در آن سال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

شهرداری تهران در دوره محمدعلی نجفی گزارشی از جنس بدهی‌های شهرداری منتشر کرد که نشان داد حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی بابت دو پروژه صدر-نیایش و بزرگراه امام علی بوده و درعین‌حال مترو نیز از ۴۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات استفاده کرده است. این درحالی است که اگر اعتبارات هنگفت پروژه صدر-نیایش صرف توسعه مترو می‌شد، دست‌کم بار بدهی بانکی شهرداری از این‌که هست، سبک‌تر می‌شد.

شهرداری تهران معتقد است مترو دچار یک عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی از اهدافی است که در برنامه بالادستی اداره شهر پیش‌بینی‌شده است. درحال‌حاضر تنها یک‌میلیون و ۶۷۴ هزار سفر روزانه با مترو انجام می‌شود که سهم ۹ درصدی از سفرهای روزانه شهروندان را شامل می‌شود.

این درحالی است که در صورت تکمیل خطوط و تجهیز مترو به ناوگان کافی با خرید حداقل ۱۰۰۰ واگن جدید به‌عنوان نیاز فوری، سهم این مد حمل‌ونقل از جابه‌جایی درون‌شهری قطعاً افزایش خواهد یافت و این خود به بهبود ترافیک و آلودگی هوا منجر می‌شود.

متوسط سرعت سفر با مترو ۴۲ کیلومتر در ساعت است که در مقایسه با متوسط سرعت سفر با اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی و موتورسیکلت در تهران که به ترتیب ۱۸، ۱۵، ۲۴ و ۲۰ کیلومتر بر ساعت است، بسیار بیشتر است و این خود بر جاذبه مترو می‌افزاید.

درحال‌حاضر حدود ۲۰۰ کیلومتر خط مترو درحال بهره‌برداری است که این میزان با تکمیل خطوط شش و هفت و احداث بخش‌های توسعه‌ای خطوط موجود به حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و تعداد مسافران مترو تهران روزانه بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.