تعطیلی خط ۷ نشانهای از بازگشت تخصص به مترو
با تغییر اعضای شورای شهر تهران و ریاست محسن هاشمی به عنوان فردی دارای تجربه و تخصص در حوزه حملونقل و در پی آن، تغییر شهردار، شاهد تغییرات مطلوبی بودیم.
تابان رضایی *: با تغییر اعضای شورای شهر تهران و ریاست محسن هاشمی به عنوان فردی دارای تجربه و تخصص در حوزه حملونقل و در پی آن، تغییر شهردار، شاهد تغییرات مطلوبی بودیم.
تغییر زیرمجموعههای مرتبط با حملونقل ریلی و از همه مهمتر، انتخاب جعفر ربیعی- فردی متخصص و نامآشنا در حوزه مترو- به عنوان مشاور معاون حملونقل و ترافیک، سرآغازی بر تغییرات در شرکت بهرهبرداری مترو بود که در ۶ سال گذشته، افراد غیرمتخصص و نیروهای شهرداری به آن رخنه کرده بودند. متخصصان و نیروهای دلسوز مترو از این تغییرات استقبال کردند، بهویژه بعد از اینکه شخصی به مدیرعاملی مترو(فرنوش نوبخت) انتخاب شد که در این شرکت به سختکوشی و تخصص شهرت دارد.
نیروهای انسانی متخصص مترو که با گذشت حدود ۲۰ سال از زمان بهرهبرداری از خطوط مترو، اکنون دیگر تجربه و دانش لازم را کسب کرده و با استانداردهای واقعی آشنا شدهاند، از مدتها پیش از ناایمن بودن خط ۷ به خوبی اطلاع داشتند. با این حال به نظر میرسد اصرار کارشناسان و بسیاری از دلایل کارشناسی برای تصمیمگیرندگان غیرمتخصص دلایل محکمی نبود و مهم، ثبت افتتاحیهها به نام شهردار و مدیرعامل وقت بود.
بر همین اساس، خط ۷ مترو تهران بدون در نظر گرفتن جان باارزش مسافران و هشدارهای پیدرپی درباره ناایمن بودن آن، گشایش یافت و مسافرگیری کرد و اعتراض مدیر امور ایستگاههای خط ۷، منجر به برکناری او شد.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر پنجم تهران در جریان انتخابات شورا با در نظر گرفتن مستندهای تهیهشده و آشنایی کامل با فرآیند ساخت و بهرهبرداری خطوط مترو، بارها اعلام کرده بود خط ۷ مترو ایمنی لازم را برای آغاز به کار ندارد و در صورت تجهیز نشدن و برطرف نشدن اشکالات فنی تعطیل خواهد شد.
اکنون شاهد این هستیم که همه دستاندرکاران و دلسوزان به خدمت، بدون منت و با در نظر گرفتن ایمنی جان یکایک مسافران، تصمیم به این کار گرفته و با دلایل محکم فنی به منظور ایمنسازی و جلوگیری از حادثهای فاجعهبار این خط را تعطیل کردهاند. اینگونه است که تخصص بر انتخابها و اقدامات سلیقهای که با هدف جمعآوری رزومه انجام میشود، غلبه میکند. شکی نیست که فقط با سپردن کار به متخصص واقعی، ایمنی و امنیت حاصل خواهد شد. با تعطیلی خط ۷ مترو، مفهوم «پیشگیری بهتر از درمان» محقق شد؛ باید از این مسئله خوشنود و خوشحال باشیم از شنیدن اتخاذ تصمیمهایی که جان باارزش انسان را بالاترین اولویت میداند.
امیدواریم با تدوین استانداردهای کامل و ایجاد فرآیندهای سیستمی و بدون سلیقه، روند ساخت، تجهیز و بهرهبرداری، سطح کیفیت و ایمنی و دانشمحوری در مترو به گونهای ارتقا یابد که هرگونه تصمیمگیری شخصی و سلیقهای به عنوان خط قرمز تعریف و حذف شود.
*کارشناس مترو
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.