نیاز ۲۰ همت اعتبار برای نگهداری راه های مازندران؛ تخصیص کمتر از ۱۰ درصد
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای مازندران اعلام کرد برای نگهداری راه های استان به ۲۰ همت اعتبار نیاز است، اما تاکنون کمتر از ۱۰ درصد این میزان تخصیص یافته و همین کمبود منابع، ایمنی و توسعه جادهها را با چالش جدی رو به رو کرده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران با بیان اینکه افزایش جابجایی کالاهای اساسی از مبدا بنادر استان به خصوص امیرآباد به مناطق مختلف کشور ضعف های زیرساختی جاده ای این خطه را بیشتر و نمایان تر کرده است، گفت: توسعه زیر ساخت و ایمنی جاده های استان باید با نگاه ویژه ملی عملیاتی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محسن محمدنژاد همزمان با آغاز گرامیداشت هفته راهداری در نشست با خبرنگاران افزود: زیر ساخت های جاده ای مازندران همزمان با توسعه حمل و نقل کالاهای اساسی رشد نکرده است، در واقع اعتبارات همچنان استانی اما ارایه خدمات در مازندران به تمام معنا ملی است.
وی توضیح داد: تنها محور تریلی رو مازندران و گلستان محور سوادکوه است، اما این نگاه که باید زیر ساخت های جاده ای این محور عملیاتی شود، کم رنگ است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران بریدگی ها را محل افزایش تصادفات منجر فوتی است، گفت: امسال ۶ دستگاه بریدگی با ۱۸۰ میلیارد تومان تبدیل به دوربرگردان شده است در حالی که حدود ۸۰ دستگاه بریدگی ناایمن در استان وجود دارد که هر بریدگی برای تبدیل به دور برگردان به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی به وجود ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در مازندران که حدود هشت هزار کیلومتر آن راه روستایی است، اشاره کرد و گفت: ایجاد حفاظ میانی جاده های مازندران اولویت راهداری است که امسال ۱۶ کیلومتر با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان عملیاتی شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران به انجام خط کشی به طول یکهزار ۹۱۰ متر با ۷۶ میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: برای خط کشی ۶ هزار کیلومتر از جاده های استان نیاز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، در واقع اعتبارات این بخش اصلا جوابگو نیست.
محمد نژاد با بیان اینکه برای نگهداری جاده های مازندران به ۲۰ همت اعتبار نیاز است و اکنون فقط ۲ همت یعنی کمتر از ۱۰ درصد تخصیص می یابد، اظهار داشت: ایجاد روشنایی طولی و نقطه ای در محورهای استان از ماموریت های مهم راهداری است که امسال فقط ۱۱ کیلومتر با ۳۳ میلیارد تومان انجام شد.
وی با اظهار این که روشنایی نقطه ای در راه های روستایی مازندران به خصوص در تقاطع خطرناک از دیگر طرح های مهم راهداری استان است، ادامه داد: طرح روشتایی نقطه ای در راه های روستایی استان امسال در ۳۰ تقاطع با ۱۶ میلیارد تومان انجام شده است.
وی به انجام ۳۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه های اصلی و ۷۱ کیلومتر در راه روستایی مازندران در سال جاری اشاره کرد و گفت:۶۹ کیلومتر راه روستایی جدید امسال ساخته شده است که یک هزار و ۲۰۰ خانوار از این راه روستایی بهره مند شدند.
این مسوول راهداری مازندران ایمن سازی محور کندوان را از برنامههای اصلی راهداری استان عنوان کرد و گفت: ریزش سنگ از مشکلات جدی محورهای کوهستانی مازندران است و طی ۲ سال گذشته هزینههای سنگینی برای یمن سازی کندوان انجام شده است. یعنی در این مدت طرح تورسنگی در محور کندوان عملیاتی شد و نتیجه آ «این است که طی دو سال گذشته فوتی ناشی از ریزش سنگ در محور کندوان ثبت نشده است.
محمد نژاد به شناسایی ۱۳ نقطه خطرناک تصادف در راه های مازندران اشاره کرد که ۱۰ نقطه اصلاح شده است، گفت: از آن جایی که همواره نقطه های جدید پر خطر در راه های مازندران ایجاد می شود، لازم است تا زیر ساخت ها هم توسعه بیابد.
هوشمندسازی جاده ای مازندران
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با بیان این که هوشمند سازی جاده ای با فعالیت ۱۸۱ سامانه هوشمند به مرحله خوبی رسیده است، گفت: امسال ۷۰۴ میلیون پلاک خوانی از طریق این سامانه ها انجام شد که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تخلف ثبت شده است.
وی به وجود ۵۸ دوربین نظارت تصویری به صورت برخط در محورهای مازندران اشاره کرد و گفت: سه دستگاه نیز تخلف اضافه تناژ در محورهای مازندران فعال است.
محمد نژاد با بیان این که نیمی از تماس های تلفنی با سامانه۱۴۱ برای اطلاع از وضعیت راه های کشور مرتبط با راه های مواصلاتی مازندران است، گفت: یکی از برنامه های مهم امسال در راهداری حذف سرعت گاه های غیر مجاز و اصلاح آن است.
وی با اشاره به این که از ۹۶۰ سرعت گاه برون شهری مازندران ۳۶۰ سرعت گاه بدون مجوز بوده است که عمده آن حذف شد، گفت: تمامی سرعت گاه های مازندران نیز رنگ آمیزی شده است.
وی تصریح کرد: ۱۵۰ دستگاه از سرعت گاه های مازندران نیز اصلاح شده است. تاکید می کنم بدون مجوز شورای ترافیک مازندران ایجاد سرعت گاه های جدید ممنوع است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران به انجام طرح های پژوهشی در خصوص رانش در محورهای مازندران و ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و حاشیه راه های استان اشاره کرد و گفت: وقتی عوامل خارجی با رویکرد سیاسی در انجام طرحهای عمرانی که کاملا فنی است ؤ وذد پیدا می کنند به طور یقین آن طرح به انحراف کشیده می شود، موضوعی که نمونه آن در ایجاد جاده های غیر ضروری و غیرفنی در این خطه شمالی به وفور وجود دارد.
محمد نژاد گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه راه های مازندران با چشم پوشی بعضی از دستگاه های مرتبط همچنان در حال افزایش است.