| کد خبر: 236311 |

◄ جاده غیرایمن قائمشهر به جویبار لَنگ تامین اعتبار

جاده قائمشهر به جویبار که یکی از راه ارتباطی پرتردد در مازندران به شمار می‌رود به دلیل کمبود اعتبارات و رفع نشدن مشکلات فنی و زیرساختی، ناایمن و یکی از محورهای حادثه‌خیز استان به شمار می‌رود.

تین نیوز

آغاز عملیات بازسازی محور ۲۴ کیلومتری قائمشهر به جویبار به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد، اما با گذشت ۱۰ سال از آغاز اجرا، نه تنها این طرح به پایان نرسید بلکه مشکلات فنی و زیرساختی آن همچنان پا برجا است و براساس آمار پلیس راه استان مازندران سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ سانحه رانندگی در این محور روی می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ۱۰ سال پیش برای چهاربانده شدن جاده قائمشهر به جویبار ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد ، اما با تخصیص پیدا نکردن کامل این آن، ساخت این محور با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، همچنان نیمه تمام باقی مانده و ۱۰ نقطه حادثه‌خیز این محور که از سوی پلیس راه شناسایی شده تاکنون برطرف نشده است.

براساس آمار اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای مازندران، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از محور ۲ بانده قائمشهر به جویبار عبور می‌کنند که مشکلات فنی از جمله نبود گاردیل و جداکننده باند شمالی و جنوبی، فقدان چراغ‌های روشنایی و نبود شانه خاکی برای کنترل و فرار از جاده به افزایش سوانح رانندگی و میزان خسارات جانی و مالی در این جاده دامن زده است.

جاده‌ای که قرار بود سه ساله، چهار بانده شود ، اما برای عملیات بازسازی آن تاکنون ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و تنها عملیات شن‌ریزی و زیرساختی این طرح بعد از گذشت ۱۰ سال در شهریور امسال به پایان رسید. تردد قابل توجه وسایل نقلیه به دلیل استقرار زندان قائمشهر و همجواری ۱۰ روستا در این جاده کم عرض باعث شده است که سالانه به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ نفر به دلیل سانحه رانندگی در این جاده جان خود را از دست بدهند. تازه ترین سانحه رانندگی منجر به فوت در این محور به ۲۴ مهر امسال برمی‌گردد که یک پدر و فرزند پنج ساله‌اش به دلیل برخورد رخ به رخ خودروسواری با کامیون جان باختند.

همچنین باتوجه به قرار گرفتن روستاهای آبجر، آبمال، آسیاب‌سر، آهنگر کلا، اسکندرکلا، کردکلا، حاجی آباد، حاجی کلا، قادی محله و چمازکلا با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت در جوار محور قائمشهر به جویبار که شغل بیشترشان کشاورزی است ، میزان تردد ادوات کشاورزی در این محور را بسیار قابل توجه است و تردد مردم این مناطق با ادوات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین، به دلیل عرض کم این جاده در طول روز باعث ترافیک و در شب هم به دلیل فقدان علائم روشنایی در این محور در بعضی موارد باعث سانحه رانندگی می شود.

به گفته مسئولان امر، برای چهاربانده شدن این جاده و همچنین رفع نقاط حادثه خیز آن در زمان حاضر بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در سال جاری باوجود اینکه بازسازی این جاده در ردیف اعتباری استانی قرار دارد ، اما تاکنون اعتباری دریافت نکرده است.

جاده غیرایمن قائمشهر به جویبار لَنگ تامین اعتبار

تکرار صحنه‌های دلخراش

البته این پایان ماجرای غم انگیز این جاده نبوده و نیست و بارها فریاد دلخراش مرگ‌هایی از این جاده طنین انداز شده و چه روزهای غم انگیزی که بر جان و مال مردم و مسافران در این مسیر ناایمن گذشته و خانواده های بسیاری داغدار و جوانانی پرپر و بی‌رحمانه به کام مرگ کشانده شدند و نوزادان و خردسالانی هم از مهر پدر و آغوش گرم مادر محروم ماندندو

براثر تصادف خونی که در ۲۴ مهر امسال در کیلومتر چهار محور جویبار به قائمشهر روی داد سهیل شیخی به همراه کودک خردسالش تارا شیخی به دلیل برخورد رخ به رخ خودروی سواری با یک دستگاه کامیون در دم جان خود را از دست دادند و این سانحه تنها حادثه این جاده نیست بلکه سالانه ده ها نفر از مازندرانی ها و مسافران به دلیل با کیفیت نبودن این محور جان خود را از دست می دهند.

پدر مرحوم سهیل شیخی در گفت و گو با ایرنا گفت: به گفته پلیس راه حاضر در صحنه اگر عرض جاده بیشتر بود و یا گاردیل جاده ها را از یکدیگر جدا می کرد، هیچگاه کامیون و خودروی پسرم رخ به رخ به یکدیگر برخورد نمی کردند.

وی ادامه داد: به معنای واقعی کابوس مرگ در این جاده تعبیر می شود و باید با تصویب اعتبار قابل توجه هر چه سریع تر برای چهار بانده شدن این محور اقدامات لازم صورت گیرد.

حسن شیخی با اشک و فغان اضافه کرد: مرگ یک انسان را تنها نمی توان در قالب یک خبر و حوادث روزانه انگاشت بلکه مرگ به دلیل سانحه رانندگی فاجعه عمیقی است که خانواده های متوفیان را تا قیام قیامت داغدار می کند.

وی تصریح کرد: مسئولان امر با جدیت و مسئولیت پذیری نسبت به بازسازی این جاده اقدام کنند تا در آینده شاهد جان باختن هیچ یک از هموطنان عزیزمان به دلیل سانحه رانندگی در جاده قائمشهر به جویبار نباشیم.

او ادامه داد: جان باختن پسرم سهیل در جاده مرگ قائمشهر به جویبار درد پایان ناپذیری است که خانواده را سیاه پوش کرد و دشواری درد آنجااست که اینگونه خبرهای دلخراش از وقوع تصادف و مرگ در این جاده، هیچ هفته و ماه و سالی نیست که به گوش نرسد و این حکایت دردناک همچنان باقی است.

شیخی افزود: داستان غمبار تصادفات جاده ای در محور قائمشهر به جویبار برای خانواده های داغ دیده و آسیب دیدگان از حوادث ناگوار است که فریادهای درگلو مانده‌ داغدیدگانشان اکنون چروکی بر پیشانی‌ شان شده و ما خانواده های داغدیده با هزاران دریغ، آه و حسرت خواستار پایان این صحنه های ناخوشایند هستیم.

گلایه‌های ناتمام مردم

یکی از اهالی روستای آبجر در گفت و گو با ایرنا گفت: آبجر در کیلومتر پنج محور جویبار به قائمشهر واقع شده و این جاده به عنوان تنها راه ارتباط بین این ۲ شهرستان است اما بیشتر مردم روستاهای اطراف این جاده به کشاورزی اشتغال دارند و میزان تردد ادوات کشاورزی مانند تراکتور، کمباین و تیلر در آن بسیار قابل توجه است و به دلیل عریض نبودن این جاده و نبود شانه خاکی بسیاری از این وسایل نقلیه برای رسیدن به اراضی کشاورزی با سرعت کم مجبور هستند از جاده اصلی عبور کنند که در طول روز این امر باعث ترافیک و در شب نیز به دلیل فقدان چراغ های روشنایی در بعضی موارد باعث تصادف های سهمگین می شود.

عباس کیانی ادامه داد: میزان تردد وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی در این جاده قابل توجه است و جاده ۲ بانده جوابگوی این حجم از ترددها نیست.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد غیربومی هم در زمان تردد در جاده قائمشهر به جویبار با سرعت مطمئن که ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر است ، تردد نمی کنند و براساس مشاهدات عینی بیشتر سوانح رانندگی در این محور از نوع واژگونی خودرو و برخورد رخ به رخ وسایل نقلیه است.

کیانی تصریح کرد: کابوس مرگ برای مردم روستای اطراف جاده قائمشهر و جویبار به معنای واقعی تعبیر می‌شود و نباید این شرایط ادامه یابد و به طور متوسط یک تا سه نفر در هریک از روستاهای اطراف این جاده در طی ۲۰ سال جان باختند.

وی با ابراز گلایه از وعده های مسئولان برای تکمیل این جاده ، گفت: هرساله جمع زیادی از مسئولان کشوری و استانی به جاده درحال ساخت قائمشهر به جویبار می‌آیند اما خبری از اعتبارات نیست و این جاده سال ها است که بلاتکلیف مانده است.

کیانی افزود : نبود روشنایی در طول مسیر و همچنین گاردیل برای جدا شدن جاده و شانه خاکی برای کنترل خودرو از جمله مشکلات جاده قائمشهر به جویبار است که باید برای رفع این چالش اقدامات لازم انجام شود.

جاده غیرایمن قائمشهر به جویبار لَنگ تامین اعتبار

مطالبه اهالی منطقه

دهیار روستای آهنگرکلا هم در گفت و گو با ایرنا گفت: تکمیل جاده قائمشهر به جویبار از مطالبه های بحق مردم منطقه است که امیدواریم در دولت سیزدهم این مهم محقق شود.

عباس رودیان ادامه داد: مردم منطقه از اینکه در هفته چندین مرتبه صدای آژیر آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر یا صدا و تصویر دلهره آور وسایل نقلیه را می شنوند و می بینند، خسته شدند و به نوعی آسایش از مردم روستاهای مجاور محور قائمشهر به جویبار سلب شده است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته چندین مرتبه با فرمانداری های قائمشهر و جویبار برای تسریع در تکمیل این محور رایزنی شد اما تاکنون اقدام مثبتی صورت نگرفت و تلفات جاده ای همچنان به قوت خود باقیست.

رودیان تصریح کرد: در سال گذشته بود که برخورد یک دستگاه خودروی سواری با تراکتور، برای یکی از اهالی روستای آهنگرکلا که مشغول جابه جا کردن محصول کشاورزی خود بود حادثه آفرید و راننده خودروی سواری هم به شدت مجروح شد. از وضع موجود گلایه داریم و حق مردم این دیار است که از جاده ایمن برای تردد خود و خانواده هایشان و دیگر هموطنان برخوردار باشند.

روایت یک امدادگر

در بروز حوادث رانندگی و صدها تصادف دلخراش در محور قائمشهر به جویبار همواره بی احتیاطی و خطای انسانی نیز هم نوا با ناایمن بودن جاده به عنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کننده‌ای دارد ، اما از سوی دیگر نمی‌توان به آسانی از برخی کم توجهی‌ها در طول بیش از ۱۰ سال اخیر از آغاز عملیات اجرایی برای چهار خطه شدن این جاده گذشت.

یک امدادگر هلال احمر که حدود سه سال در جاده قائمشهر به جویبار مشغول امدادرسانی و نجات بسیاری از آسیب دیدگان و مصدومان حوادث جاده ای است، در گفت و گو با ایرنا گفت که تاکنون حوادث و صحنه های دلخراش و دردناکی در این جاده دیده است.

عباس عینعلی ادامه داد: بدترین و دردناک ترین صحنه ای که از وقوع تصادفات و حوادث خشن در این محور دیدم ، مربوط به در دم جان باختن پدر و دختر پنج ساله اش بود و آن صحنه دلخراش و نگاه منتظر و ملتمس مادر به فرزند خردسالش و ضجه ها و گریه های دلخراشش که از آن سانحه جان سالم به در برده بود، هیچگاه از خاطرم نمی رود و این صحنه یکی از بدترین دوران امدادگریم بوده است.

وی ادامه داد: جاده محور قائمشهر به جویبار به هیچ عنوان ایمن نیست و اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز باید باجدیت در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

این امدادگر گفت: علت بیشتر تصادف هایی که در این محور روی می دهد به دلیل سبقت غیرمجاز رانندگان و برخورد رخ به رخ وسایل نقلیه است و اگر گاردیل جاده را از یکدیگر جدا کند هیچگاه شاهد تصادف های دلهره آور در این محور نخواهیم بود.

مطالبه گری مردم بحق است

نماینده مردم شهرستان های قائمشهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: مطالبه مردم جویبار و قائمشهر برای برخورداری از جاده ایمن بحق است و یکی از اولویت های اساسی مسئولان اجرایی باید ایمن سازی جاده ها و محورهای ارتباطی باشد.

کمال علیپور افزود: برای سال ۱۴۰۱ با پیگیری ها در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، قرار است دستکم ۲۵۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده قائمشهر به جویبار تخصیص یابد.

وی ادامه داد: افزایش سوانح رانندگی در این محور قابل توجه است و جاده قائمشهر به جویبار یکی از جاده های ناایمن استان در زمان حاضر به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران نسبت به سهل انگاری های صورت گرفته باید پاسخگو باشد و در سطح ملی و استانی برای تامین اعتبارات تکمیل این طرح رایزنی خواهیم کرد.

علیپور ادامه داد: اصلاح هندسی و ساخت زیرگذر در ورودی جاده قائمشهر به جویبار در دست پیگیری است و با تا یک ماه آینده فرایند اجرای این طرح به گفته مسوولان امر آغاز خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های قائمشهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار رفع نقاط حادثه خیز باید برای چهار بانده شدن این جاده هم اقدام شود و ناایمنی جاده یکی از دلایل افزایش سوانح رانندگی در این محور به شمار می رود.

وی اضافه کرد: تزریق قطره چکانی اعتبارت برای تکمیل طرح ها به هیچ عنوان اصولی نیست بلکه باید با بررسی و تشکیل کارگروه برای اتمام طرح های اولویت دار اقدام کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در سال های گذشته یکی از دلایل ناتمام ماندن جاده دردست ساخت قائمشهر به جویبار بوده است، گفت: تامین اعتبار تنها دغدغه برای ساخت این جاده مهم است.

جاده غیرایمن قائمشهر به جویبار لَنگ تامین اعتبار

اجرای طرح برخورد جدی با رانندگان متخلف

افسر کادر پلیس راه در جاده قائمشهر به جویبار در گفت و گو با ایرنا گفت: طرح فوریتی برخورد جدی با رانندگان متخلف در جاده قائمشهر و جویبار با جدیت در دستور کار است و روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ جریمه رانندگی برای رانندگان ناقض قانون راهنمایی و رانندگی در این جاده صادر می شود.

سرهنگ رحیم عباسعلی تصریح کرد: این محور از جاده های ناایمن استان به شمار می رود که در کنار آن نقض قوانین و بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی موجب حادثه خیز شدن این محور شده است.

وی اضافه کرد: بیشتر افرادی که در جاده قائمشهر به جویبار اعمال قانون می شود، خودروهای با پلاک غیربومی هستند که از وضعیت این جاده اطلاعی ندارند و در حال حاضر در هفته پنج تا ۱۰ حادثه رانندگی در این محور روی می دهد که به هیچ عنوان این میزان سانحه رانندگی با میزان ترددها همخوانی نداشته و سوانح رانندگی در این محور قابل توجه است.

وی گفت: به دلیل ایمن نبودن جاده و احتمال سوانح رانندگی باید اعمال قانون و ضوابط راهنمایی و رانندگی تشدید شود تا شاهد سوانح رانندگی و خسارت جانی و مالی نباشیم.

افسر کادر پلیس راه در جاده قائمشهر به جویبار اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باجدیت نسبت به بازسازی و ایمن سازی این محور اقدامات لازم را انجام دهد.

پیگیری خواهیم کرد

فرماندار جویبار هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کمبود اعتبار یکی از مشکلات اساسی در تکمیل نشدن طرح های عمرانی در استان است، گفت: باجدیت برای تکمیل جاده در دست ساخت قائمشهر به جویبار اقدام خواهیم کرد.

سید علی اسد اضافه کرد: تردد هفتگی مردم از جاده قائمشهر به جویبار برای حضور در جمعه بازار جویبار چشمگیر است و تردد ایمن حق مردم این ۲ شهرستان در این محور است که تاکنون به معنای واقعی عملیاتی نشده ات.

وی تصریح کرد: تخصیص به موقع اعتبارت یکی از راهکاری اساسی برای تکمیل این طرح است و براساس ارزیابی های انجام شده برای ایمن سازی جاده قائمشهر به جویبار حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار جویبار گفت: فرمانداری با همکاری نمایندگان مجلس پیگیری های لازم را برای تخصیص اعتبارات لازم برای سال ۱۴۰۱ باهدف تکمیل ۱۰۰ درصدی این طرح انجام خواهد داد.

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود. مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب مهم و اساسی است که ایمن سازی جاده‌های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، اگر چه در دولت سابق قدم های بزرگی در این زمینه برداشته شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.