| کد خبر: 224878 |

آزادراه ساحلی در خزر غرق شد/ توقف مترو در پشت کوه‌های شمال

بررسی پروژه‌های راهسازی، پرونده‌هایی را از گنج خانه بیرون می‌آورد که سابقه‌ای چندین ساله دارند. پروژه‌هایی که قرار بود غرب و شرق را با دریا و تهران - مازندران را با مترو پیوند دهد.

تین نیوز

بررسی پروژه‌های راهسازی، پرونده‌هایی را از گنج خانه بیرون می‌آورد که سابقه‌ای چندین ساله دارند. پروژه‌هایی که قرار بود غرب و شرق را با دریا و تهران - مازندران را با مترو پیوند دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بی مقدمه سراغ مصوبه ملی می‌رویم که ۱۵ سال پیش سرو صداهای زیادی به پا کرد و قرار بود از کنار ساحل با ساخت کنارگذر غرب تا شرق استان را به هم وصل کند و رؤیای عبور از کنار ساحل اگرچه محقق نشد اما همچنان شیرین است.

پرونده کنارگذر ساحلی مصوبه دولت وقت در سال ۸۵ و قرار بود ۱۰ کیلومتر آن از میان دریا و از یک جزیره مصنوعی عبور کند و سرانجام کریدور غرب به شرق را وصل کند. ۱۵ سال از آن ماجرا می‌گذرد و این پروژه نه تنها اجرایی نشد بلکه پیدا کردن اصل مصوبه هم با جابجایی چند دولت امری غیرممکن و محال است.

این پروژه قرار بود پس از مشاوره و برنامه ریزی با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی اجرایی و ۸۰ درصد آن توسط بخش دولتی و مابقی توسط دولت سرمایه گذاری شود.

با گذشت یک ربع قرن نه از پروژه خبری است و نه از پیمانکار و سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی. محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پیگیری پروژه کنارگذر ساحلی به خبرنگار مهر درباره این مصوبه ملی دولت وقت می‌گوید: این پروژه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: در عین حال اجرا و ساخت کنارگذرهای چالوس تا رامسر در غرب مازندران حتماً باید داخل آب و دریا انجام شود، زیرا با محدودیت شدید زمین روبرو هستیم.

در عین حال اجرا و ساخت کنارگذرهای چالوس تا رامسر در غرب مازندران حتماً باید داخل آب و دریا انجام شود، زیرا با محدودیت شدید زمین روبرو هستیم

وی درپاسخ به اینکه آیا شرایط اجرای چنین پروژه‌ای در داخل دریا و استحصال زمین از طریق دریا فراهم هست یا خیر با عنوان اینکه طرح آن باید تهیه شود، تصریح کرد: تقاضای احداث آزادراه چالوس- رامسر یا کنارگذر ساحلی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شد.

نظری یادآور شد: قرار است با اخذ مصوبه و تخصیص اعتبار و ردیف ملی، مطالعات اجرای کنارگذر جدید ساحلی در غرب استان شروع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران عنوان با بیان اینکه ضرورت احداث کنارگذر ساحلی در غرب استان تأیید شده است، افزود: طرح به سازمان مدیریت ارسال شده تا دارای ردیف اعتبار و بودجه ملی شود.

پروژه‌ای که چندبار کلنگ زنی شد اما دریغ از اجرا

پروژه کنارگذر ساحلی در مازندران در پیشینه خود در سال ۹۱ کلنگ وزیر و راه شهرسازی وقت را هم دارد و قرار بود با هدف ایجاد بستر مناسب برای تردد غرب به شرق عملیاتی شود و مهمترین راهکار اجرایی آن خشک کردن دریا و یا خرید زمین بود که به دلیل گرانی بی سابقه زمین در غرب مازندران، راهکار خشک کردن دریا روی میز قرار داشت اما با گذشت سال‌ها از آن پروژه فقط یک کلنگ در خاطره باقی مانده است.

توقف پروژه مترو تهران – شمال

رؤیای اتصال مترو تهران به شمال طی چندسال اخیر نقل و سرخط اخبار بسیاری از مسئولان ملی و استانی بود و سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های محورهای حوزه حمل و نقل یاد کرد.

با آنکه زمان پنج ساله برای تکمیل پروژه مترو تهران – شمال تعیین شده است با گذشت حدود دو سال هنوز یک متر به خط ریل این پروژه محوری و مهم افزوده نشده است و همچنان سوت قطار را باید در خاطره‌ها شنید.

۵ آذرماه سال گذشته برخی از مسئولان ملی و استانی عنوان کرده بودند این پروژه ردیف ملی اعتباری دریافت کرده است و اینک می‌گویند اجرای این پروژه مسکوت مانده است. سید محمدنظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به خبرنگار مهر درباره پروژه مترو تهران – آمل مازندران گفت: این پروژه نیز به دلیل محدودیت مالی و اعتبار متوقف مانده است.

نظری عنوان کرد: باید عملیات مطالعات پروژه تکمیل شود تا پروژه در شورای اقتصاد دارای مصوبه شود و ببینیم که از محل فاینانس باید اجرایی شود یا منابع و مشارکت داخلی.

محدودیت مالی و اعتباری داریم

همچنین مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت کنارگذر ساحلی و مترو تهران – شمال با بیان اینکه محدودیت منابع مالی و اعتباری داریم، افزود: شرایط مالی و اعتباری برای اجرای این پروژه‌ها وجود دارد.

وی درباره کنار گذر ساحلی گفت: در قالب ماده ۲۳ قرار است برای این پروژه ردیف اعتباری بگیریم ولی واقعاً موانع مالی دست و پاگیر شده است.

وی درباره آزادراه ساری- قائمشهر با بیان اینکه مطالعات این پروژه پایان یافته و پیمانکار مشخص شده است، افزود: این طرح در دست اجرا است.

رازجویان توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را در استان به دلیل حجم بالای ترددها و نامناسب بودن زیرساخت‌های حمل ونقل ضروری دانست.

برق به خطوط ریلی نرسید

پروژه برقی شدن خطوط ریلی شمال از دیگر طرح‌های ملی و فراملی برزمین مانده است که به دلیل تحریم و تبعات آن هنوز رنگ اجرایی به خود نگرفت و مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره این پروژه ریلی شمال گفت: قرار بود این پروژه از اعتبار فایناس و مشارکت با روسیه انجام و منجر به افزایش ظرفیت شود.

وی اجرای طرح ریلی شمال به شرق را فاقد توجیه دانست و گفت: برقی کردن ریل با رویکرد باربری در دستور کار بوده است اما طرح‌های فاینانسی در کشور به دلیل شرایط بین المللی اجرایی نشد.

جاده‌های مازندران ملی اما ناامن هستند

فرجام مبهم پروژه‌های ملی و فراملی راهسازی در مازندران در حالی است که درحال حاضر ۹۰ درصد بار حمل ونقل بر دوش جاده‌های دارای زیرساخت‌های نامناسب است و ۱۰ درصدد تردد کشور در این مسیرهای تنگ و باریک و پرپیچ خم انجام می‌شود.

افزایش شمار تصادفات از یک سو، ترافیک بالا، کوهستانی بودن مسیرهای اصلی و ترانزیتی، وجود نقاط حادثه خیز و خطرساز و رانش وریزش های متعدد راه‌های مازندران را بیش از هر جای دیگر کشور ناامن وخطرآفرین کرده است.

براساس آمارهای اعلام شده طی یکسال اخیر بیش از ۳۰۰ فقره رانش و ریزش کوه در محورهای استان مازندران رخ داده است و خطر سقوط سنگ و بهمن نیز در محورهای اصلی و کوهستانی مازندران دور از انتظار نیست.

فصل سرما و بارش، مسیرهای ارتباطی مازندران به ویژه هراز و کندوان را بیش از دیگر فصل‌ها خطرساز کرده است و همواره شاهد ریزش و رانش کوه در این محورها هستیم که سبب داغدارشدن هموطنان می‌شود.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران رانش و ریزش را از مشکلات اصلی محورهای استان بیان می‌کند و می‌گوید: دلیل اصلی رانش‌های متعدد در محورهای استان عدم اجرای طرح لق گیری کوه‌های حاشیه راه‌ها درپی صدور مجوزهای منابع طبیعی است.

دلیل اصلی رانش‌های متعدد در محورهای استان عدم اجرای طرح لق گیری کوه‌های حاشیه راه‌ها درپی صدور مجوزهای منابع طبیعی است

وی با عنوان اینکه باید طرح لق گیری سنگ‌های معلق موجود در کوه‌های حاشیه با جدیت در دستور کار قرار گیرد، افزود: طی یکسال بیش از ۳۰۰ فقره رانش ثبت شد و خسارت‌های چندصد میلیاردی برجای گذاشته است.

سرنوشت مبهم طرح‌های ملی و فراملی حوزه راهسازی و حمل ونقل از یک سو و پایین بودن سهم بری استان از آزادراه و بزرگراه، وضعیت استان را در حوزه‌های زیرساخت حمل ونقل شکننده کرده است.

در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در مازندران وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آن روستایی و سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر کوهستانی با ۷۰۰ کیلومتر گردنه‌های صعب العبور و سخت گذر است و عبور از این مسیرهای ناامن و کوهستانی در زمستان وتابستان خطرهای خاص خود را دارد.

این وضعیت خاص و شکننده درحالی است که مازندران از آزادراه تنها به جاده – تهران شمال دلخوش مانده که هنوز پس از دو دهه تکمیل نشده است و مردم استان در آرزوی تکمیل پروژه‌های ملی و فراملی حوزه حمل ونقل هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.