| کد خبر: 210480 |

سریال دنباله‌دار رانش زمین در روستای یوج تنکابن

رانش زمین در سال‌های اخیر به تهدیدی جدی برای خانه‌ها و اهالی روستای یوج شهرستان تنکابن تبدیل شده است.

تین نیوز

رانش زمین در سال‌های اخیر به تهدیدی جدی برای خانه‌ها و اهالی روستای یوج شهرستان تنکابن تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، روستای یوج در مناطق بالادست سه هزار بخش خرم آباد شهرستان تنکابن قرار دارد،‌ این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۵ دارای ۲۸ خانوار ثابت و با جمعیتی حدود ۷۷ نفر است که با مهاجرت خوش نشین ها در فصول گرم سال، جمعیت این روستا به دو برابر افزایش می یابد.

این روستا که حدود ۴۸ کیلومتر با مرکز شهر تنکابن فاصله دارد و در حاشیه جاده در حال ساخت تنکابن – الموت – قزوین واقع شده ، در فصل پاییز و زمستان پوشیده از برف است اما در بهار و تابستان دارای آب و هوای خنک و مناظر چشم نواز است و همین وضعیت سبب شده تا بسیاری از مردم برای فرار از گرما و شرجی هوای مناطق جلگه ای به این روستا پناه ببرند.

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر مردم این روستا با آن مواجه هستند ، رانش زمین است به طوری که در سال گذشته یک روستایی جان خود را به همین خاطر از دست داد و مردم متحمل سختی های زیادی شدند.

رانشی بودن زمین های این روستا از یک سو و بارش باران های شدید از سوی دیگر موجب شد تا امسال نیز رانش زمین به طور گسترده تری در این منطقه رخ دهد  و سرانجام نگرانی های به وجود آمده مسئولان شهرستانی را به این روستا کشاند و آنها از نزدیک موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

نیازمند حمایت مسئولان هستیم

یکی از اهالی روستای یوج که در جمع مسئولان بازدید کننده حضور یافته بود با انتقاد از وضع موجود گفت : هر ساله بخشی از زمین های روستای یوج دچار رانش می شد اما امسال رانش زمین بسیار زیاد بود به طوری که راه دسترسی به روستا را کاملا تخریب کرد.

فهیمه شفیعی افزود : در حال حاضر راه جدیدی به صورت موقت احداث شده اما از ایمنی لازم برخوردار نیست و با توجه به اینکه این مسیر در فصل تابستان بسیار پر تردد است می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از زمین های مردم این روستا بر اثر رانش زمین نابود شده اند ، اظهار داشت : اکثر مردم این منطقه دامدار و کشاورز هستند و از این طریق امرار معاش می کنند و نبود زمین مناسب می تواند برای آنها مشکل ساز شود.

شفیعی گفت : رانش زمین به چند متری مدرسه این روستا رسیده و باید هر چه سریع تر وضعیت آن تعیین تکلیف شود و از تخریب آن جلوگیری به عمل آید.

وی از مسئولان خواست تا با توجه به گرم شدن هوا و کاهش بارندگی ها نسبت به تثبیت خاک و ایمن سازی راه دسترسی این روستا اقدام نمایند.

سرانجام سه روز بعد از بازدیدی که صورت گرفت جلسه ای با حضور مسئولان مسئولان مربوطه در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

مشکل رانش زمین در روستای یوج برطرف می شود

معاون امور هماهنگی عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن در حاشیه این جلسه پیرامون این موضع به خبرنگار ایرنا گفت : منطقه ای که دچار رانش گردید بخشی از پروژه ملی راه تنکابن – الموت – قزوین است که در مجاورت روستای یوج واقع شده و شرکت زیر ساخت راه های شمال غرب کشور کارفرما و قرارگاه خاتم الانبیا پیمانکار این پروژه است.

حسن باقری گرمارودی افزود : قرار است در این منطقه به طول ۳۵۰ متر گالری یا همان تونل مصنوعی احداث گردد تا در صورت رانش زمین مشکلی ایجاد نشود اما هنوز این مساله در مرحله ابلاغ به پیمانکار است.

وی با بیان اینکه احداث تونل مصنوعی زمانبر خواهد بود ، اظهار داشت : پیش از این کار می بایست اصلاح شیب ، تثبیت فوری خاک و احداث کریدور بتنی برای کنترل رانش احتمالی صورت گیرد که برای این منظور باید جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت برگزار گردد.

باقری گرمارودی در خصوص آخرین وضعیت مدرسه روستای یوج نیز خاطرنشان کرد : در حال حاضر خطر رانش زمین این مدرسه فاقد دانش آموز را تهدید می کند که به دلیل برخی حساسیت ها باید به مکانی امن و مطمئن انتقال یابد.

وی نگرانی و مطالبات مردم روستای یوج را به حق دانست و یادآور شد : باید وضعیت زمین هایی که بر اثر رانش از بین رفته اند هر چه سریعتر مشخص شود تا مردم روستا بیش از این نگرانی نداشته باشند.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.