| کد خبر: 209633 |

چالش این روزهای حمل‌ونقل مازندران در دوران کرونا

در حالی مازندران وارد سومین ماه شیوع ویروس کرونا می‌شود که لغو محدودیت سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز نتوانست رونق را به بازار شرکت‌های مسافربری برون استانی این خطه شمال کشور برگرداند.

تین نیوز

در حالی مازندران وارد سومین ماه شیوع ویروس کرونا می‌شود که لغو محدودیت سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز نتوانست رونق را به بازار شرکت‌های مسافربری برون استانی این خطه شمال کشور برگرداند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بسته ماندن اماکن اقامتی و زیارتی به عنوان مکان ها و اشتغال پرخطر و عدم استقبال مسافران برای سفرهای برون استانی پس از شیوع ویروس کرونا با افزایش سطح آگاهی مردم نسبت چگونگی انتقال این ویروس  باعث شده تا  با وجود برداشتن محدودیت های سفرهای بین استانی ، همچنان بازار حمل و نقل مسافربری عمومی با کسادی شدید مسافر مواجه  باشند به گونه ای که ۸۰ درصد از ظرفیت شرکت های حمل و نقل عمومی مازندران خالی از مسافر است.

براساس آمار رسمی با شیوع ویروس کرونا در مازندران از سی ام بهمن ماه سال گذشته تاکنون ( دو ماهه اخیر)  جا به جایی مسافر از طریق حمل و نقل عمومی  برون استانی در این خطه  شمال کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۸۰ درصد کاهش یافت و اکثر کارگران شرکت های مسافربری عمومی و  رانندگان اتوبوس ها نیز به تعطیلی اجباری رفتند.

در حالی این روزها ناوگان حمل و نقل مسافربری به دلیل شیوع ویروس کرونا کسادی بازار خود را در دهه های اخیر تجربه می کنند که کسب و کار حمل و نقل باری در مازندران همانند اکثر استان های کشور روزهای پرکاری را برای تامین مایحتاج عمومی مردم پشت سر می گذارند به طوری که براساس آمار رسمی جا به جایی بار در این مدت یعنی ماه اسفند پارسال و فروردین امسال نسبت به مدت مشابه ۳۰ درصد رشد را تجربه می کند.

رییس انجمن شرکت های مسافربری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در این استان ۵۸ شرکت مسافربری عمومی  با بیش از ۲۲۵ دستگاه اتوبوس وجود دارد که تا پیش از شیوع کرونا روزانه حداقل پنج هزار مسافر را جا به جا می کردند.

مهدی شریفی افزود : با وجود برداشتن محدودیت های سفر استانی برای شرکت های مسافربری اتوبوسرانی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان به دلیل عدم استقبال مسافر بازار شرکت های تعاونی مسافربری با اتوبوس کساد است و آمار جا به جایی مسافر به وسیله این ناوگان در ۲ ماهه اخیر تا ۸۰ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد : در حال حاضر بیشترین تقاضا برای سفربا اتوبوس مربوط به استان تهران است و بقیه استان ها یا مسافری ندارند و یا تعداد متقاضی به گونه ای کاهش یافته که جا به جایی آنها برای شرکت ها صرفه اقتصادی ندارد.

شریفی گفت : با وجود کاهش تقاضا برای سفر و تحمیل هزینه سنگین ضررهای اقتصادی ناشی از این کسادی به شرکت های حمل و نقل ، تاکنون  بسته حمایتی از سوی دولت برای این شرکت های حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده است ، این در حالی است که حداقل سه تا چهار هزار کارگر و راننده در این شرکت ها با شیوع ویروس کرونا بیکار شدند.

وی اضافه کرد : به هر حال تعدادی از مالکان اتوبوس های برون استانی ، با دریافت تسهیلات بانکی خودرو خریداری کردند و برای حمل و نقل عمومی اختصاص دادند و با کاهش سفر و مسافر این ها قادر به پرداخت اقساط تسهیلاتشان نیستند و باید در این ارتباط دولت استمهال تسهیلات را حداقل برای این بخش از فعالان اقتصادی نیز پیش بینی می کرد.

رییس انجمن شرکت های مسافربری مازندران گفت : اکثر شرکت های تعاونی مسافربری اتوبوسی در ترمینال ها مربوط به شهرداری ها به صورت اجاره نشین هستند و با وجود کسادی بازار تاکنون شهرداری ها به درخواست ما برای بخشش اجاره بهاء حداقل تا پایان کرونا پاسخ ندادند و در این کسادی بازار، ما باید نگران اجاره بهاء ماهانه شهرداری ها نیز باشیم.

شریفی افزود : حداقل انتظار ما از شهرداری های استان این بود که اماکنی که به صورت اجاره در اختیار شرکت های تعاونی و یا هر واحد دیگر اقتصادی قرار دارد که در اثر کرونا متحمل ضرر و زیان زیادی شدند، آنها حداقل اجاره بهاء این اماکن را نگیرند و این برنامه از سوی بسیاری از موجران اجرا شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران هم گفت : با شیوع ویروس کرونا و ایجاد برخی محدودیت ها برای سفر، شرکت های تعاونی اتوبوسرانی بین استانی ما نیز با کمبود شدید مسافر مواجه شدند به گونه ای که آمار جا به جایی مسافر در ماه های اسفند و فروردین ماه سال جاری نسبت به دیگر ماه های سال تا ۸۰ درصد کاهش یافت.

علی نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در شرایط فعلی با وجود کاهش محدودیت های سفر با حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ، به دلیل بسته بودن اماکن اقامتی و زیارتی با شیوع ویروس کرونا، تقاضای سفر برون استانی به شدت کاهش یافت و اکثرتقاضاهای موجود نیز صرفا منوط به تهران شد.

وی ادامه داد : البته برخی از استان ها شامل اصفهان و مشهد با وجود برداشتن محدودیت های سفر از سوی ستاد ملی مقابله ، محدودیت های عمومی را به دلیل بالا بودن میزان شیوع ویروس در این استان ها در سطح استانی اعمال کردند که این خود باعث شده تا مسافر به این استان ها نیز نداشته باشیم.

پپگیری بسته های حمایتی 

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت : ما برای دریافت بسته های حمایتی برای شرکت های حمل و نقل در سطح استان هستیم و پیشنهادهایی که شرکت ها مبنی بر عدم دریافت اجاره بهاء از سوی شهرداری ها داشتند را به شهرداری ها ابلاغ کردیم و امیدواریم این کمک ها انجام شود.

نصیری افزود : به هر حال کاهش مسافر و جا به جایی صرفا مربوط به استان مازندران نبوده و تمام استان های کشور در این ارتباط با مشکل مواجهند و قطعا از سوی ستاد مقابله با کرونا در سطح ملی بسته هایی برای این بخش نیز پیش بینی می شود.

وی ادامه داد : برای بیمه بیکاری کارگران و رانندگانی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند، به شرکت ها اطلاع رسانی شد تا آنها بتوانند از این مزایا بهره مند شوند و هر تصمیمی که برای حمایت از بخش حمل و نقل صورت می گیرد، باید در قالب ملی باشد.

نصیری آمار جا به جایی مسافر با وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و سواری های شخصی مسافربری را در سال ۹۸ بیش از ۶ میلیون نفر اعلام کرد و گفت : با وجود شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه سال گذشته ، اما جا به جایی مسافر در کل نسبت به سال ۹۷ با رشد مواجه بود.

استان مازندران ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی مسافران بین استانی در اختیار دارد که عمر مفید این خودروها حدود ۱۰ سال می رسد و بیش از ۹۰ درصد از جا به جایی مسافر برون استانی به وسیله این اتوبوس ها انجام می شود.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر ۴۷۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند و آمار بیماران مراجعه با علایم ویروس کرونا به مراکز بیمارستانی استان در ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ نفر رسید که نسبت به ۴۸ ساعت قبل روند مراجعه بیماران باز هم کاهشی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.