| کد خبر: 221482 |

رییس سازمان نظام پزشکی:

◄ مرگ و میرهای کرونایی سه برابر اعلام رسمی است

دکتر محمدرضا ظفرقندی: سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های میدانی، در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ کسب کرده است.

تین نیوز

دکتر محمدرضا ظفرقندی گفته است: سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های  میدانی، در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ کسب کرده است. بنابراین این موضوع به توجهی بسیار جدی نیاز دارد.

رییس سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با «ایسنا»، گفته است: تعداد مرگ اعلامی و رسمی ثبت شده روزانه بالای ۳۰۰ یا ۴۰۰ مورد اعلام می‌شود و همه می‌دانند و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام کرده‌اند که این آمار، فقط آمار بیماران ثبت شده است و آمار بالاتر از این‌هاست. سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های  میدانی، در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ کسب کرده است. بنابراین این موضوع به توجهی بسیار جدی نیاز دارد.

ظفرقندی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، خاطرنشان کرده است: اگر در حوزه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشور، یک اقدام اساسی و راهبردی انجام ندهیم، خوب نیست. تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونای موجود به هیچ وجه قابل قبول نیست و مدت‌هاست که نسبت به آمارهای جهانی در بخش مرگ و میر ناشی از کرونا جزو پنج کشور اول هستیم. این هشداری است که اگر جدی گرفته نشود و راهکارهای اساسی که از مدت‌های قبل بر روی آن تاکید داشتیم، اجرایی نشود، آینده بسیار بدتر خواهد بود.

ظفرقندی ادامه داده است: میزان مرگ و میر بیمارستانی ما در حوزه بیماری کرونا، حدود ۱۵ درصد است و این عدد بسیار بالاست. بر این اساس ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به کرونایی که به بیمارستان آمده و بستری می‌شوند، فوت می‌کنند. در حالی که این عدد در کشورهای دیگر به طور متوسط پنج درصد است. البته کشورهایی هم هستند که میزان مرگ ومیر در مبتلایان بستری‌شان بین دو تا سه درصد است. بنابراین ما اولا جزو پنج کشور اول در حوزه مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا هستیم، دوما مرگ‌ومیر بیمارستانی‌مان ۱۵ درصد است و سوما ۴۰ تا ۵۰ درصد از مرگ و میر بیمارستانی‌مان قبل از رسیدن به آی‌سی‌یو است؛ یعنی بیمار یا در اورژانس فوت می‌کند و یا در بخش‌های کووید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا تمام بیمارستان‌های ما دارای بخش‌های کووید-۱۹ هستند که این بخش‌ها تقریبا ۵۰ درصد فضای بیمارستانی را به خود اختصاص داده است، گفته است: دلیل اول بالا بودن مرگ و میر بیمارستانی ما این است که بیماران ما در شرایط بدحال‌تر و با تشخیص دیررس‌تر به بیمارستان ارجاع و بستری می‌شوند. اساس اقدامات برای کرونا، این است که بیمار را زود تشخیص داده و به سرعت درمان کنیم. بنابراین تشخیص کافی، به موقع و زود، یکی از پایه‌های درمان است که بعد از آن درمان‌های زودهنگام را مانند اکسیژن‌تراپی، درمان‌های التهابی مانند دگزامتازون و... است. زیرا بیماری کووید-۱۹ دو فاز دارد؛ فاز اول فاز ویرال و فازم دوم التهابی است. فاز التهاب و طوفان است که معمولا بیماران را به سمت مرگ می‌برد که در این فاز هم درمان‌هایی مانند اکسیژن‌تراپی خوب، درمان‌های ضدالتهابی مانند کورتون و... وجود دارد.

ظفرقندی با اشاره به علل بالا بودن مرگ و میر بیمارستانی ناشی از کرونا، گفته است: بالا بودن مرگ و میر بیمارستانی ناشی از کرونا در کشور ما به چند دلیل است؛ تشخیص دیررس و آغاز درمان در فازهای تاخیری و پیشرفته بیماری، درمان‌های متعدد که برای بیمار تجویز می‌شود و خود این درمان‌ها می‌تواند آسیب‌رسان باشد. تا امروز یک درمان قطعی هم برای کرونا نداریم، اما در زمان بستری تمام داروهای ضدویروس، کورتون و ... برای بیمار تجویز می‌شود. به هر حال داروهای ضدویروس بر روی سیستم بدن و بر روی کلیه و کبد تاثیراتی دارند و این تاثیرات یکی از عوامل اثبات‌ شده‌ای است که در زمینه مرگ‌های بیمارستانی کرونا مطرح می‌شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داده: از طرفی مراقبت‌های بیمارستانی ما به دلیل تراکم و ازدحام بیماران، کمبود تخت و کمبود پرسنل بیمارستانی دچار مشکل می‌شود. باید توجه کرد که میزان تخت بیمارستانی در کشور، قبل از کرونا هم کافی نبود. از طرفی بیماران دیگر مانند تروما، سرطان‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای و... هم همچنان نیاز به ارائه خدمت دارند. از طرفی هم کرونا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ما را اشغال کرده است. بنابراین قطعا با یک تراکم حجم بیمارستانی مواجه شده‌ایم. اگر بیمارستانی به صورت کامل و فول بستری شد، این تراکم خودبه خود میزان مرگ و میر و آسیب را افزایش می‌دهد. حال بر این موضوع، کمبود پرسنلی و تجهیزاتی را هم اضافه کنید.

ظفرقندی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری، میزان تست‌هایمان ناکافی است، تشریح کرده است: وقتی تست ناکافی شد، تشخیص به موقع داده نمی‌شود. وقتی تست ناکافی شد، افراد ناقل و مبتلا تشخیص داده نمی‌شوند، در جامعه می‌گردند، همه را مبتلا می‌کنند و میزان ابتلا بالا می‌رود. اخیرا میزان تستی که به صورت روزانه در کشور ما انجام می‌شد، حدود ۲۵ هزار تست بود و قرار است این میزان به ۳۵ تا ۴۰ هزار تست برسد. ما اعلام کرده‌ایم که میزان کافی تست برای کشور ما حداقل ۸۵ هزار تست در روز است. در حال حاضر کیت‌های تشخیصی تست تشخیصی کرونا را هم تولید می‌کنیم و هم میزانی از آن را وارد می‌کنیم که مشکلاتی را هم با واردات داریم و با تحریم جنایتکارانه هم مواجهیم.

وی درباره اقدام فوری در برابر کرونا در شرایط فعلی و ارائه برخی پیشنهادات مبنی بر تعطیلی تهران، گفته است: تعطیلی مطلق در زمان طولانی نمی‌تواند ادامه یابد. ما با تعطیلی هوشمند موافقیم. معنی تعطیلی هوشمند این است که سه اصل را در نظر بگیریم و در این صورت یک تعطیلی دو هفته‌ای کمک می‌کند. این سه اصل این است که اولا جایی که می‌خواهید تعطیل کنید، چقدر در آلودگی تاثیرگذار است، دوما، آیا اساسا امکان تعطیلی این محل وجود دارد یا خیر و سوما، ادامه روند تعطیلی به لحاظ ضربه اقتصادی قابل تحمل است یا خیر. اگر این سه اصل رعایت شود، تعطیلی دو هفته‌ای قابل قبول است؛ یعنی تعطیلی مراکزی که آلوده‌کننده هستند، امکان تعطیلی آن‌ها وجود دارد و سوم به لحاظ اقتصادی شرایط شهر یا کشور را مختل نمی‌کنند. این سه شرط قابل ارزیابی است و می‌توان در این باره تصمیم‌گیری کرد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت امروز از مرگ 434 فوتی جدید در شبانه روز گذشته خبرداد و اعلام کرد که ۷۷۱۹ مورد جدید بیماری کووید 19 نیز شناسایی شده است که مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.