| کد خبر: 191807 |

صادرات ١١.۵ میلیارد دلاری ایران در ٣ ماه نخست امسال

سرپرست سازمان توسعه تجارت از صادرات ١١.۵ میلیارد دلاری در ٣ ماه نخست امسال خبر داد.

تین نیوز

سرپرست سازمان توسعه تجارت، در همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانات نرخ ارز با اشاره به آمار ٣ ماهه تجارت کشور اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در ٣ ماه نخست امسال 11.5 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته و در همین مدت معادل 10.2 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 8.7 درصد کاهش داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه باید برای توسعه تولید و گسترش اقلام صادراتی کشور تلاش کرد افزود: ایران معادل ١.٢ درصد جمعیت، گستره جغرافیایی و تولید ناخالص داخلی دنیا را دارد ولی متاسفانه تنها 0.3 درصد صادرات دنیا را دارا هستیم و این نشان می‌دهد که در بخش صادراتی و ظرفیت تولید به درستی عمل نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در کشور ما، تعداد اقلام صادراتی با ارزش بیش از 5 میلیون دلار، کمتر از 1300 قلم کالا است که ٣٧ میلیارد دلار از کل صادرات ما یعنی ٨١ درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

مودودی اضافه کرد: همچنین تعداد اقلام صادراتی با احتساب اقلام صادراتی باارزش‌تر از 10 میلیون دلار 400 قلم کالاست که این رقم نیز در مقایسه با ٨ قلم انواع کالای صادراتی، بسیار کم است.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت تعداد شرکت‌های توانمند صادراتی کشور با ارزش صادراتی بیش از 10 میلیون دلار، 400 شرکت است و این در حالی است که تعداد این شرکت‌ها در کشوری مثل ترکیه، که بیش از 1600 شرکت توانمند صادراتی دارد، ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: این بدان معناست که در صورت عدم توجه به افزایش ظرفیت تولید و تنوع سبد صادرتی، نمی‌توانیم به چشم انداز 1404 و تحقق صادرات 120  میلیارد دلاری چندان امیدوار باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به مگاپروژه‌ها گفت: اگر در سال‌های گذشته در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد سرمایه‌گذاری نشده بود، ١٧ میلیارد دلار یعنی 40 درصد از صادرات امروز را نداشتیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.