| کد خبر: 181123 |

◄ ضرورت توسعه متوازن و پایدار در بخش معدن و صنایع معدنی

در آخرین روز نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان سیمکس 2019 که از تاریخ 25 تا 28 دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های جنوب شرق کرمان برگزار شد؛ مهران عالم زاده شهردار کرمان، یحیی کمالی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و هیات تجاری از کشور افغانستان از این نمایشگاه بازدید کرده و بر افزایش تعاملات منطقه‌ای و همچنین توسعه متوازن و پایدار در بخش معدن و صنایع معدنی به‌ویژه در استان کرمان تاکید شد.

تین نیوز

در آخرین روز نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان سیمکس 2019 که از تاریخ 25 تا 28 دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های جنوب شرق کرمان برگزار شد؛ مهران عالم زاده شهردار کرمان، یحیی کمالی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و هیات تجاری از کشور افغانستان از این نمایشگاه بازدید کرده و بر افزایش تعاملات منطقه‌ای و همچنین توسعه متوازن و پایدار در بخش معدن و صنایع معدنی به‌ویژه در استان کرمان تاکید شد.

به گزارش تین‌نیوز، مهران عالم‌زاده شهردار کرمان در حاشیه بازدید از نمایشگاه زنجیره تولید فولاد سیمکس ۲۰۱۹ کرمان در خصوص اقدامات و حمایت‌های صورت گرفته از سوی شهرداری در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی استان کرمان اظهار داشت: باید توجه داشت اشتغال و توسعه پایدار شهرها در گرو توسعه معدنی و صنایع معدنی است؛ از طرفی شهرداری‌ها باید نسبت به بروز مشکلات زیست‌محیطی در شهرهای معدنی از سوی کارخانجات و واحدهای تولیدی اقدام کنند.

وی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی به ساخت مجتمع اقامتی تفریحی در جوار مسجد امام خمینی (ره) با مشارکت مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر اشاره کرد و در خصوص تاثیر نمایشگاه‌های تخصصی در توسعه اقتصادی استان‌ها گفت: نمایشگاه‌ها فضای تعاملی مناسبی را در راستای ارائه توانمندی‌های فنی و مهندسی، بازاریابی و تامین نیاز تکنولوژیکی و مواد اولیه در معرض نمایش قرار می‌دهند.

عالم زاده از آمادگی کامل شهرداری کرمان برای همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: شهرداری آمادگی دارد در راستای حمایت از اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها زمین و خدمات شهری به‌صورت رایگان ارائه دهد.

باید به بخش خصوصی متکی بود

همچنین یحیی کمالی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان در خصوص کاهش بودجه سال ۹۸ بخش معدن نسبت به سال گذشته علی‌رغم نقش موثر این بخش در توسعه اقتصادی و عبور از بحران‌های تحریمی اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد و این در حالی است که بودجه عمرانی کشور امکان پوشش دهی تمامی حوزه‌های اقتصادی و حتی پروژه‌های نیمه‌تمام را ندارد؛ بنابراین لازم است از ظرفیت‌های بخش خصوصی به‌طور کامل بهره‌گیری کرد و دولت و مجلس با ارائه مشوق‌های مالیاتی و همچنین رفع موانع تولید انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی را فراهم آورد.

وی افزود: استان کرمان از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه معدن و صنایع معدنی برخوردار است اما نبود توازن تولید در استان از موضوعاتی است که باید مورد توجه متولیان استان کرمان قرار گیرد؛ لذا حضور فعالان صنعت و معدن در صنایع پایین‌دستی می‌تواند به ایجاد توازن در تولید و توسعه استان منجر شود.

کمالی در پاسخ به مشکلات معادن کرومیت اسفندقه گفت: متاسفانه علی‌رغم قرارگیری معادن اسفندقه در شهرستان جیرفت، تصمیمات در اختیار مدیران این شهرستان قرار ندارد و شرکت متولی این معادن سیاست‌های مستقلی را دنبال می‌کند که مورد قبول اهالی و مدیران استانی نیست.

وی از الزام جایگزینی اقتصاد صنعتی به‌جای کشاورزی تاکید کرد و گفت: به‌واسطه خشکسالی های مکرر برای جلوگیری از افزایش آمار بیکاری در استان حرکت به سمت اقتصاد صنعتی الزامی بوده و باید اشتغال را از حوزه کشاورزی به صنعتی منتقل کرد.

نماینده مردم شهرستان جیرفت عنوان کرد: در این راستا برخی از واحدهای صنعتی همچون واحد مس کاتد و آجرنسوز از سوی بخش خصوصی احداث شده که پیش‌بینی می‌شود با تداوم برنامه‌های توسعه‌ای شاهد اشتغال‌زایی بیش از هزارنفری در این شهرستان باشیم.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای بهره‌گیری از بندر چابهار

در روند برگزاری نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان شاهد حضور هیات تجاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن افغانستان بودیم. در این راستا عبدالمتین قلندری رئیس اتاق تجارت و صنایع قزنی افغانستان با عنوان اینکه عدم دسترسی به آب‌های آزاد از مشکلات صنایع و تجار این کشور است، گفت: کانون معادن افغانستان تشکیل‌شده و اتاق قزنی نیز از آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با تجار و واحدهای صنعتی ایران برخوردار بوده تا از این طریق بتواند ضمن تولید، صادرات محصولات خود را نیز از بندر چابهار انجام دهد.

وی حجم تجارت بین دو کشور را بیش از ۲میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به پتانسیل بالای استان کرمان در حوزه معدن و صنایع معدنی به‌ویژه فولاد، تفاهم‌نامه‌ای با اتاق کرمان در راستای افزایش سطح همکاری‌های تجاری و صنعتی منعقد شده است.

همچنین عبدالنصیر علمیار رئیس اتاق منطقه جنوب شرق افغانستان نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه سیمکس گفت: افغانستان عزم خود را برای تامین نیازهای صادراتی و وارداتی خود از طریق بندر چابهار جزم کرده و در این راستا هیات تجاری اتاق‌های بازرگانی چهار استان افغانستان در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

علمیار ضمن اعلام انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اتاق کرمان گفت: در راستای افزایش تعاملات صنعتی و معدنی عمل به تعهدات در تفاهم‌نامه‌ها الزامی بوده و می‌تواند به گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک منجر شود.

وی در پاسخ به مشکلات ناشی از تضمین سرمایه‌گذاری و همچنین عدم امنیت لازم برای سرمایه‌گذاران در افغانستان گفت: دولت حمایت‌های خود را در ارائه تضمین‌های سرمایه‌گذاری و همچنین مشوق‌های لازم در راستای فعالیت بخش خصوصی در این کشور اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.