| کد خبر: 159976 |

◄ سال 2017 ؛ نزدیک‌تر از همیشه به ساعت آخرالزمان

سال ۱۹۹۱ زمانی که تصور می‌شد جنگ سرد به پایان رسیده، دنیا از همیشه بیشتر با آخرالزمان فاصله داشت و ١٧ دقیقه به نیمه‌شب مانده بود.

تین نیوز

در سال 1945 بولتن دانشمندان اتمی در دانشگاه شیکاگو شکل گرفت و در سال 1947 یعنی 71 سال پیش ساعت آخرالزمان را راه‌اندازی کرد.

به گزارش تین‌نیوز این ساعت در اوج رقابت هسته‌ای بین ابرقدرت‌های شرق و غرب راه‌اندازی شد. در آن زمان قدرت‌های هسته‌ای در پی آزمایش بمب‌های هیدروژنی بودند. دانشمندان با این ساعت ارزیابی خود را از اینکه اقدامات بشر چه قدر خودش و کره زمین را در آستانه نابودی قرار داده است نشان می‌دهند، کاری که هنوز ادامه دارد.

از سال ۱۹۵۳ تابه‌حال که آمریکا و شوروی سابق در اوج جنگ سرد بمب هیدروژنی را آزمایش کردند، هیچ‌وقت ساعت آخرالزمان به این اندازه به نیمه‌شب نزدیک نبوده است.

سال ۱۹۹۱ زمانی که تصور می‌شد جنگ سرد به پایان رسیده، دنیا از همیشه بیشتر با آخرالزمان فاصله داشت و ١٧ دقیقه به نیمه‌شب مانده بود.

ساعت آخرالزمان ٣٠ ثانیه جلو کشیده شد و اکنون دو دقیقه به نیمه‌شب (آخرالزمان) مانده است.

در این گزارش، سال ۲۰۱۷ سالی خطرناک و مغشوش  و دنیا ناامن‌تر از سال قبلی خوانده‌شده است.

گزارش، بر خطر هسته‌ای، تغییر آب‌وهوای کره زمین و فناوری‌های نوظهور تمرکز کرده اما خطر هسته‌ای را محور ارزیابی خود دانسته است.

در این گزارش آمده است: رهبران دنیا در سال ۲۰۱۷ پاسخ مؤثری به خطرات نمایان احتمال جنگ هسته‌ای و تغییر آب‌وهوای زمین ندادند.

دو رویدادی که تأثیر زیادی بر گزارش امسال گذاشته، آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است.

گزارش، سال ۲۰۱۷ را زمانی خطرناک توصیف کرده که زبان بی‌ملاحظه درزمینهٔ هسته‌ای، شرایطی را که به‌خودی‌خود خطرناک بود، وخیم‌تر هم کرده است.

به نظر نویسندگان گزارش، جهان با این تهدیدها مواجه است:

    تنش در شبه‌جزیره کره پس از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی

    مناقشه بین آمریکا و روسیه و اینکه پس از مدت‌های مدید هیچ مذاکره‌ای بین روسیه و آمریکا برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای در جریان نیست

    تنش و تحرکات نظامی در مرزهای ناتو

    تنش در دریای چین جنوبی (بین چین و ژاپن)

    ناکارآمدی رابطه آمریکا و چین برای حل تنش‌های منطقه‌ای

    بزرگ‌تر شدن زرادخانه‌های هسته‌ای هند و پاکستان

    عدم‌حمایت آمریکا از برجام

    طرح آمریکا برای بیرون آمدن از توافق پاریس

این گزارش همچنین به عوارض شدید گرم شدن هوای زمین اشاره‌کرده، توفان‌ها و گردبادهایی که حوزه دریای کارائیب و بخش‌هایی از آمریکای شمالی را ویران کرد، گرمای بی‌سابقه هوا در برخی مناطق دنیا، آتش‌سوزی جنگل‌ها، آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها:

باوجود تلاش ماهرانه انکارکنندگان گرم شدن هوای زمین برای گمراه کردن، بروز پیامدهای تغییر آب‌وهوا شاهدی است دل‌خراش برای واقعیتی انکار‌ناپذیر: دانشی که گرم شدن هوای کره زمین را به فعالیت انسان به‌خصوص سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تولید دیگر گازهای گلخانه‌ای مرتبط می‌داند، پایه محکمی دارد.

این گزارش همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده که مخالفتش با برجام برای ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران، متحدان آمریکا را انگشت‌به‌دهان گذاشته است؛ آن‌هم درحالی‌که هیچ جایگزینی برای برجام مطرح نکرده و دستور او به کنگره در سال ۲۰۱۷ برای اینکه قوانین دیگری را وضع کند به بن‌بست منجر شده است. در زمان نوشتن این گزارش، آینده توافق با ایران ‌همچنان نامعلوم است.

گزارش معتقد است بشر می‌تواند برای حل این مشکلات خودساخته اقدام کند و ساعت آخرالزمان را به عقب برگرداند بنابراین توصیه کرده:

درباره کره شمالی: به دونالد ترامپ توصیه‌شده از جنگ لفظی تحریک‌کننده خودداری کند، به دولت آمریکا و کره شمالی توصیه‌شده راه‌های ارتباط را باز کنند و به جامعه جهانی توصیه‌شده برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی در کوتاه‌مدت تلاش کند.

درباره برجام: به دولت آمریکا توصیه کرده تا زمانی که مدرک معتبری ارائه نشده که ایران به توافق پایبند نبوده یا ایران با رویکردی دیگری که امنیت ملی آمریکا را تأمین کند موافقت نکرده، از برجام تبعیت کند.

به روسیه و آمریکا: از تنش‌های نظامی در مرز ناتو پرهیز و برای بهبود پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد مذاکره کنند.

از شهروندان آمریکا: خواسته از دولت آمریکا بخواهند خطر واقعی گرم شدن آب‌وهوای زمین را به رسمیت بشناسد و اقدام کند.

از دولت‌های دنیا: خواسته تا تلاش خود را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مضاعف کنند و سعی کنند دمای کره زمین در قیاس با دوران پیش صنعتی بیشتر از دو درجه گرم نشود.

از جامعه بین‌المللی و کشورهای دنیا: خواسته تا از سوءاستفاده شرکت‌های فناوری از اطلاعات برای تضعیف اعتماد شهروندان به نهادهای سیاسی، قوانین و مجازات وضع کنند و از سوءاستفاده فاجعه‌بار از فناوری درزمینهٔ تسلیحات مثل تولید روبات‌های قاتل جلوگیری کنند.

گزارش در پایان از شهروندان دنیا خواسته از فرصت استفاده کنند و با خواستن این تغییراتی دنیا را جایی امن‌تر و معقول‌تر کنند.

منبع:بی‌بی‌سی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Doomsdayclock از تین‌نیوز: 0 0

    مطلب زیبایی بود، ممنون