| کد خبر: 133058 |

رییس و نواب ابقا می شوند

یک‌سال است که نمایندگان و هیات‌رییسه مجلس بر کرسی خانه ملت تکیه زدند و حالا امروز وقتش رسیده تا فراکسیون‌های مجلس لیست خود را برای معرفی اعضای هیات‌رییسه مجلس ارائه دهند‌، این انتخاب طبق روال همیشگی با بازار داغ لابی فراکسیون‌های مجلس همراه بوده است.

تین نیوز

یک‌سال است که نمایندگان و هیات‌رییسه مجلس بر کرسی خانه ملت تکیه زدند و حالا امروز وقتش رسیده تا فراکسیون‌های مجلس لیست خود را برای معرفی اعضای هیات‌رییسه مجلس ارائه دهند‌، این انتخاب طبق روال همیشگی با بازار داغ لابی فراکسیون‌های مجلس همراه بوده است.

 

در این چند روز اخیر زمزمه‌های رسمی و غیر رسمی مبنی بر تغییر نایب رییس مجلس یعنی علی مطهری شنیده شد که نتیجه ائتلاف فراکسیون ولایی مجلس با مستقلین بود؛ موضوعی که موجب نگرانی فراکسیون امید و خود شخص مطهری شد.

 

کسی که به نظر می‌رسد همراهی‌اش با اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرایان بنیادی‌تر است. او در مبحث آزادی‌های سیاسی و مساله ضرورت نقد رفتار ارکان حکومت با اصلاح‌طلبان هم‌اندیشه است و همین موضوع سبب شده که تندروهای داخلی از جمله مخالفانش باشند و با وجود پذیرفتن او به عنوان هیات‌رییسه مجلس هیچ‌گاه او را از خود ندانسته‌اند. مطهری از جمله نمایندگانی است که پیگیر رفع حصر و ممنوع‌التصویری بزرگان اصلاحات بوده است. او شرایط دیدار نمایندگان با آقای خاتمی را فراهم کرد؛ دیداری که موجب دشمنی بیشتر اصولگرایان با او شد چرا‌که اصولگرایان به شدت با آقای خاتمی در عناد هستند و این موضوع سبب شد بگویند علی مطهری نباید در هیات‌رییسه مجلس باشد!

 

مستقلین مجلس که در راس آنها کاظم جلالی قرار گرفته با اصولگرایان نزدیک به پایداری برای حذف مطهری گفت‌و‌گو کردند و به یک نتیجه 12 گانه رسیدند‌؛ نتیجه‌ای که خبر از معرفی شش نامزد از فراکسیون مستقلین و شش نامزد از فراکسیون اصولگرایان برای انتخابات هیات‌رییسه می‌داد موضوعی که می‌توانست به حذف مطهری و وکیلی بینجامد اما رایزنی‌های فراکسیون امید به برکناری مطهری از هیات‌رییسه پایان داد.

 

پس از ائتلاف ظاهری فراکسیون مستقلین برخی اعضای فراکسیون امید از احتمال ریاست پزشکیان بر مجلس خبر دادند. به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این فراکسیون تصمیم گرفته شده در صورتی که کف مطالبات این فراکسیون که حفظ وضع موجود هیات‌رییسه است محقق نشود، مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شود. این در حالی است که خود نایب رییس اول مجلس تمایلی به ریاست ندارد و لاریجانی را شایسته‌تر برای تکیه زدن بر صندلی سبز مجلس می‌داند.

 

به نظر می‌رسد سخن از ریاست پزشکیان از جانب اعضای این فراکسیون نیز می‌تواند صرفا بهانه‌ای باشد تا بتوانند زمینه رایزنی با مستقلین را فراهم کنند تا نهایتا برای هیات‌رییسه لیستی مشترک با فراکسیون مستقلین بدهند. چرا‌که توافق فراکسیون ولایی و مستقلین که به دنبال تقسیم کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس به نسبت شش به شش میان خود هستند می‌تواند موجب متضرر شدن اعضای امید شود البته طبق پیش‌بینی همان شد که انتظار می‌رفت؛ الیاس حضرتی نماینده مردم تهران اعلام کرد که فراکسیون مستقلین مطهری را برای نایب رییسى در لیست‌شان پذیرفته‌اند. الیاس حضرتی در توئیتر خود نوشت: «ظاهرا تا الان برادران عزیز ما در فراکسیون مستقلین علی مطهری را جهت نایب رییسى در لیست‌شان پذیرفته‌اند. »

 

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نیز در رابطه با اظهارات نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مبنی بر اینکه این فراکسیون در انتخابات هیات‌رییسه به صورت مشترک با فراکسیون مستقلین لیست خواهد داد، گفت: فرمایش ایشان را قبول ندارم و اگر این توافق هم صورت گرفته باشد، آن را قبول نداریم. وی ادامه داد: من از صحت این توافق خبری ندارم. نماینده مردم رشت در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای فراکسیون امید گفته است که فراکسیون مستقلین به نایب رییسی علی مطهری رضایت داده است، اظهار داشت: این مساله درست است.

 

البته ناگفته نماند که در فراکسیون مستقلین نیز همه موافق ائتلاف با اصولگرایان نبودند و بر حفظ هیات‌رییسه موجود اصرار داشته و دارند. در همین راستا جعفرزاده ایمن‌آبادی نائب رییس فراکسیون مستقلین گفته بود آنچه این روزها درباره حذف آقای مطهری از هیات‌رییسه شنیده شد، کذب محض بوده و به هیچ عنوان ریشه در واقعیت ندارد.

 

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کسانی که برای حذف مطهری با برخی از اعضای مستقلین رایزنی کردند موفق خواهند شد او را از هیات‌رییسه برکنار کنند‌ یا همچنان مطهری در سمت خود باقی می‌ماند. اما فارغ از نتیجه تصمیم‌گیری نمایندگان نباید از موثر بودن علی مطهری در هیات‌رییسه مجلس غافل بود چرا‌که او یکی از صریح‌ترین نمایندگان مجلس دهم است.

 

انتخاب او از جانب مردم به عنوان نماینده تهران به گونه‌ای بود که طرفداران هرجریانی نام او را در لیست 30 نفره جا‌ دادند و مستقل بودن او یکی از مزیت‌هایی است که مردم را با هر جریان فکری به سمت خود جلب کرد‌. لذا بهتر است سه کرسی اصلی ریاست و نواب رییس بین سه فراکسیون تقسیم شود و مطهری در جایگاه خود باقی بماند. لذا به نظر می‌رسد این بار نیز جای رییس و نواب در هیات‌رییسه مجلس تغییر نکند.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.