| کد خبر: 7939 |

تقاطع‌هایی که ترافیک را قطع نمی‌کند

تین نیوز | شهرداری همدان با توجه به تجربیاتی که در احداث تقاطع‌های غیر همسطح دارد در آستانه ساخت زیرگذر جدیدی در میدان بعثت است و باید دید آیا این تقاطع‌ها ترافیک را قطع می‌کند.

احداث پروژه‌های تقاطع‌های غیر همسطح از موضوعات مورد بحث شهرداری همدان است. شهرداری همدان به منظور روان‌سازی ترافیک سطح شهر اقدام به احداث پل‌های زیرگذر و روگذر در سطح شهر کرده است.
 
در حال حاضر اجرای تقاطع‌های غیر هم‌سطح در همدان یکی از راهکارهای رفع معضل ترافیک شمرده می‌شود و البته جزء برنامه‌های طرح تفصیلی شهر همدان که در این بین توجه به زیبایی و منظر شهری نیز از جمله نکات مطرح است و نقش مهمی در زیباسازی شهر و جذب توریست دارد.
 
از مهم‌ترین میدان‌های سطح شهر که در این ایام با ترافیک سنگینی روبه‌رو بوده میدان بعثت است، این میدان به علت کم‌عرض خیابان جهان‌نما دارای مشکلات بسیاری در رفت و آمد مردم است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی برای ساماندهی داشت.
 
شورای ترافیک شهرداری همدان در ابتدا با استفاده از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سعی کرد تا حدودی از ترافیک دور میدان کم کند، اما این کار چندان تأثیری نداشت و در نتیجه ترافیک خیابان جهان‌نما در ساعاتی از روز بسیار بالا رفت.
 
این شورا در اقدام بعدی تصمیم گرفت این میدان را تبدیل به تقاطع غیر همسطح کند تا از بار ترافیکی این منطقه کم شود.
 
در این راستا در ماه گذشته با کلنگ‌زنی این میدان، اقدام به احداث یک تقاطع غیر هم سطح دیگر در شهر شد.
 
حال با توجه به تجربیات گذشته همدان در تقاطع‌های غیر هم‌سطح به ویژه زیرگذر پژوهش این سئوال مطرح می‌شود که در احداث دومین زیرگذر همدان آیا نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.
 
از جمله مشکلات شهروندان در این منطقه و قبل از آغاز این پروژه مسیر آزادسازی ترافیک در این تقاطع‌ها است. در واقع روان‌سازی ترافیک در رینگ شهری اتفاق می‌افتد و در سوی دیگر تقاطع وضعیت به گونه‌ای دیگر است.
 
یکی از رانندگان تاکسی در این زمینه گفت: در ساعات شلوغی مثل زمان تعطیلی مدارس خیابان جهان‌نما به سمت میدان بیمه ترافیک بسیار سنگینی دارد و گاه برای رد شدن از این میدان یک ساعت زمان نیاز داریم.
 
وی افزود: ترافیک این منطقه باعث شده تاکسی‌های خطی کمتری در این مسیر کار کنند و بیشتر سواری‌ها با هزینه‌های زیاد در این خط کار می‌کنند.
 
شهروندی نیز که در نزدیکی این میدان زندگی می‌کند با گله از ترافیک این میدان اظهار داشت: مسیر عبور ما از این میدان است اما به علت ترافیک شدید تاکسی‌های بسیار کمی عبور می‌کنند و مجبوریم از ماشین‌های شخصی و با کرایه‌های چند برابر استفاده کنیم.
 
با توجه به این موارد مشخص است حجم ترافیکی این منطقه از سمت آرامگاه بوعلی سینا به سمت میدان بیمه است در حالی که احداث زیرگذر خلاف جهت این مسیر و در محور رینگ شهری آغاز شده است.
 
زیرگذر پژوهش به عنوان اولین زیرگذر همدان در سال 90 به بهره‌برداری رسید. این تقاطع غیر هم‌سطح به منظور کاهش ترافیک در این منطقه اینجاد شد اما با گذشت سه سال از احداث این تقاطع، همچنان در ایام تعطیل این منطقه با ترافیک شدیدی مواجه است و می‌توان دلیل عمده آن را احداث پل خلاف جهت ترافیک عنوان کرد. این ترافیک حتی به حدی می‌شود که پر ترافیک مثل عصر جمعه حتی در محور اصلی زیر گذر نیز خودروها در ترافیک متوقف می‌شوند.
 
زیرگذر پژوهش که در روزهای تعطیل با ترافیک بسیار شدید روبروست به تازگی با نصب چراغ راهنمایی تبدیل به ایست پشت چراغ قرمز شده و ماشین‌ها برای فرار از این ایست از کوچه‌های دیگر با سرعت، میان‌بر زده و این سرعت زیاد حتی امنیت عابران پیاده‌رو را نیز به خطر می‌اندازد.
 
جدا از حجم ترافیکی که در این منطقه با ایست پشت چراغ قرمز ایجاد شده، محله‌های اطراف نیز در روزهای تعطیل با ترافیک شدید و گاهی با یکطرفه شدن این محله‌ها مواجه است.
 
این موضوع مشکلات زیادی را نیز برای اهالی این محل‌ها ایجاد کرده به طوری که یکی از شهروندان این منطقه می‌گوید در روزهای تعطیل نمی‌توانیم از منزل خارج شویم چون دیگر نمی‌شود به خانه بازگشت!
 
و البته مشکل دیگر این میدان این است که هنوز برای رانندگان خودروهایی که از سمت میدان بعثت به سمت میدان پژوهش در حرکت هستند مشخص نشده باید از زیرگذر عبور کنند یا روگذر و این امکان انتخاب باعث شده همچنان ترافیک و بی‌نظمی تردد در این تقاطع وجود داشته باشد.
 
مشکلات حال حاضر اولین زیرگذر شهر، تردید شهروندان را نسبت به احداث یک زیرگذر دیگر خلاف جهت ترافیک برانگیخته است.
 
یکی از شهروندان ساکن در این منطقه گفت: عرض بلوار بعثت و فاطمیه زیاد بوده و رفت و آمد در این خیابان‌ها راحت است، به همین دلیل لزومی به احداث یک زیرگذر در مسیر رینگ شهری برای آنها نیست در حالی که حجم ترافیک از دو خیابان دیگر این میدان است.
 
شهروند دیگری نیز گفت: زیرگذر قبلی که در میدان پژوهش است هنوز ترافیک را کم نکرده و می‌ترسیم بعد از احداث این زیرگذر نیز باز همان مشکلات را داشته باشیم.
 
با توجه به مشکلات جاری، این تردید وجود دارد که آیا تقبل هزینه‌هایی مانند پل پژوهش که بالغ بر 45 میلیارد ریال هزینه بیت‌المال را در برداشت مثمر ثمر خواهد بود یا این زیرگذر نیز به سرنوشت پژوهش دچار می‌شود.
 
همه اینها را کناری بگذاریم؛ احداث یک برج بزرگ در میدان جهان در حالی که هنوز پارکینگی ندارد، ساخت برج جهان‌نما بدون پارکینگ در خیابانی کم عرض، به نظر می‌رسد موضوعی چالشی را در آینده برای شهرداری ایجاد خواهد کرد.
 
شاید این هزینه‌های شهری این قدر بالا برود تا جایی که شهرداری به این نتیجه برسد که عریض‌ کردن خیابان‌ها به صرفه‌تر باشد!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.