| کد خبر: 67119 |

کیفیت سوخت پایتخت کاهش یافت

تین نیوز | کیفیت سوخت بنزین و دیزل عرضه شده در تهران کاهش یافته و بنزین موجود با استاندارد اعلامی یورو۴ دارای آلاینده‌های خطرناک ازجمله گوگرد است.

از سال گذشته بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت، توزیع بنزین در همه جایگاه‌های پایتخت براساس استاندارد یورو4 انجام شد اما تحقیقات به‌عمل آمده از كیفیت پایین این سوخت حكایت دارد. در 6‌ماه نخست سال‌جاری، شركت كنترل كیفیت هوای تهران10نمونه سوخت بنزین و 5نمونه سوخت دیزل عرضه شده در جایگاه‌های سوخت را بررسی كرده كه نتایج آن نشان داده گوگرد بنزین یورو4 توزیع شده بیش از دوبرابر حد مجاز بوده است.

پایش كیفیت سوخت
به‌گفته وحید حسینی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، در این طرح با عنوان پایش كیفیت سوخت توزیعی شهر تهران، در بهار و تابستان امسال محتوای بنزن، گوگرد و عدد اكتان در نمونه‌های بنزین و همچنین محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونه‌های دیزل بررسی شد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد كه محتوای بنزن(بخار مسموم‌كننده بنزین) موجود در نمونه‌های بهار و تابستان بنزین با حد استانداردهای یورو4 یعنی یك درصد حجمی مطابقت داشته است، درصورتی‌كه محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در 4نمونه از 5نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یك مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو4، یعنی50میلی گرم در لیتر نزدیك بود. این در حالی است كه مقدار گوگرد نمونه‌های بنزین یورو4 تابستان و نمونه‌های بنزین بهار (سوپر و یورو4) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به 2برابر حد مجاز رسیده است.

در 6‌ماه دوم هر سال، به‌علت افزایش ترددهای وسایل نقلیه شخصی از یك سو و وارونگی هوا از سوی دیگر، هوا رو به آلودگی و بحران می‌رود و عدم‌رسیدگی به وضعیت سوخت می‌تواند شرایط را وخیم‌تر كند. نتایج آنالیز همچنین نشان داد كه در هر دو فصل، عدد اكتان تحقیقی نمونه‌های بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی91 مطابقت داشته‌اند.
درصورتی‌كه نمونه‌های یورو4 هنوز به این حد نرسیده‌اند. این در حالی است كه هرچه عدد اكتان یك بنزین بالاتر باشد احتراق مناسب‌تری اتفاق می‌افتد و به موتور آسیب كمتری وارد می‌شود. در واقع بنزین پاك، بنزینی است كه عدد اكتان آن حداقل91 باشد، كه رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت كمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی كمتر خواهد شد.

افزایش سهم گوگرد
شركت كنترل كیفیت هوای تهران درباره نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونه‌های دیزل اعلام كرده كه مقدار گوگرد در تمام نمونه‌های بهار از حد مجاز 50میلی گرم در لیتر فراتر رفته، حتی در 2مورد این مقدار به 6750 و 1310میلی‌گرم در لیتر نیز رسید، درحالی‌كه در تابستان تنها محتوای گوگرد یك نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود. عدد ستان در بیشتر نمونه‌های بهار و تابستان (به‌جز یك مورد) در حد مجاز51 بود.

افزایش گوگرد سوخت می‌تواند به 2طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ نخست اینكه افزایش گوگرد در سوخت می‌تواند به‌طور مستقیم سبب افزایش هر دو آلاینده گوگرد دی‌اكسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودرو‌ها شود و دومین مسئله اینكه گوگرد باعث كاهش تأثیر سیستم كنترل نشر خودروهای می‌شود و در نهایت انتشار آلاینده‌هایی مانند منواكسید كربن، هیدروكربن‌ها، اكسیدهای نیتروژن و ذرات معلق می‌شود.

وحید‌حسینی، مدیر هسته پژوهشی سوخت دانشگاه صنعتی‌شریف می‌افزاید: بررسی كیفیت سوخت تهران به‌صورت دوره‌ای و منظم انجام می‌شود. در سال‌جاری كیفیت سوخت نوسان داشته و برخی پارامترهای سوخت یورو4 منطبق بر استاندارد یورو4 نیست. ازجمله اینكه عدد اكتان یورو4 پایین است. در واقع موتور خودروها برای یك عدد اكتان خاص طراحی می‌شوند. وقتی از بنزینی با عدد اكتان كمتر استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش انواع آلاینده‌ها، افزایش مصرف سوخت و كاهش عمر مفید خودروها شود.

خطرات بالارفتن سهم گوگرد در شهرگروه‌های در معرض خطر و كسانی كه آسم دارند و فعالیت‌های خارج از منزل انجام می‌دهند، بیشتر از دیگران اثرات دی‌اكسید گوگرد (SO2) را تجربه می‌كنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در یك تماس كوتاه، اثر عمده این آلاینده، تنگی مجاری تنفسی مثل تنگی برونش‌ها خواهد بود. این موضوع منجر به خس خس كردن هنگام تنفس، كوتاهی تنفس و فشردگی در قفسه سینه می‌شود. در سطوح بالای (SO2)، ممكن است فشردگی قفسه سینه خس‌خس و كوتاهی تنفس برای كسانی كه آسم هم ندارند اتفاق بیفتد. تماس‌های بلندمدت با دی‌اكسیدگوگرد می‌تواند بیماری‌های تنفسی را موجب شود و مكانیسم‌های دفاعی ریه را كاهش داده و بیماری‌های قلبی را تشدید كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.