| کد خبر: 63014 |

ضوابط بلندمرتبه‌سازی روی میز شورای‌عالی شهرسازی

تین نیوز | «ساخت برج‌های بیش از ۱۲طبقه در پایتخت ممنوع است؛ تا زمانی که ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی شود»؛ این موضوعی است که هم مدیریت شهری تهران و هم شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر آن تأکید دارند.

در آخرین جلسه‌ مشتركی كه شهرداری تهران با شورای‌عالی شهرسازی و معماری با هم داشتند، هر دوطرف اعلام كردند براساس بخشی از طرح جامع، كمیسیون ماده5 و شورای‌عالی شهرسازی باید هرچه سریع‌تر ضوابط و قوانین بلندمرتبه‌سازی را به تصویب برسانند.

در این میان محمدباقر قالیباف هم اعلام كرده كه ساخت برج‌‌های بالای 12طبقه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع شده است و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

شهردار تهران اظهار امیدواری كرده ضوابط نهایی بلندمرتبه‌سازی در شورای‌عالی شهرسازی در یك تا 2جلسه آینده به تصویب برسد. به همین‌خاطر این روزها كارگروه‌های مختلفی كه برای برگزاری دومین دوره كنفرانس بلندمرتبه‌سازی تشكیل شده‌اند، جلسات زیاد را تشكیل می‌دهند. خروجی هریك از این 14كارگروه‌ نیز در نشست‌هایی مشترك به بحث گذاشته می‌شود تا نهایتا اعضا به جمع‌بندی مناسبی برای برگزاری دومین كنفرانس بلندمرتبه‌سازی برسند و نهایتا تأثیرات مثبت بر ضوابط نهایی بگذارند.

اگرچه شاید در ظاهر تصور شود كه اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در این كارگروه‌ها و همچنین كمیسیون ماده 5، بحث سازه، ارتفاع و امنیت ساختمان‌‌های بلند باشد اما روند كار نشان می‌دهد كه اعضا اكنون روی 2موضوع مكان‌یابی جاهایی كه می‌توان ساختمان بلند را طبق طرح تفصیلی ساخت و همچنین موضوعات فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش تمركز كرده‌اند.

یكی از این نشست‌های مشترك هفته گذشته با حضور سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، حامد مظاهریان، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا حافظی، معمار و طراح برج میلاد به میزبانی شورای شهر و البته احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و چند كارشناس دیگر برگزار شد.

در این نشست كه در واقع نشست كارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی به‌حساب می‌آمد، مسجدجامعی گفت: نگران این هستم كه فقط روی مباحث فنی و مهندسی كار شود و رعایت حق شهر و حقوق شهروندی لحاظ نشود. بهشتی نیز با تأیید صحبت‌های مسجدجامعی بر ضرورت توجه به مباحث حقوق شهروندی در ساخت برج‌ها گفت كه نخستین‌بار است كه در یك كنفرانس به بحث ساختمان‌های بلند در كنار توجه به مسائل فنی و مهندسی، مسائل و موضوع‌های اجتماعی و فرهنگی به‌صورت عمیق پرداخته می‌شود. وی با بیان اینكه باید توجه داشته باشیم ایران رتبه یازدهم در بلندمرتبه‌سازی جهان را دارد، افزود: «این سؤال مطرح است كه آیا به لحاظ مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمادگی و بستر لازم برای چنین ساختمان‌‌هایی وجود دارد یا خیر؟»

حافظی اما به این مسئله اشاره كرد كه تهران از نظر استاندارد برج‌‌های با ارتفاع بین 40تا 100متر جزو یازدهمین شهر دنیا از نظر تعداد ساختمان‌های بلند به‌حساب می‌آید. به گفته وی تهران، كرج، پردیس، اصفهان، مشهد و تبریز 5شهر بلند ایران به‌حساب می‌آیند و باید در ساخت برج‌های بلند، آسیب به آب‌های زیرزمینی، خشك‌شدن درختان، افزایش جمعیت و ایمنی را نیز درنظر گرفت. وی از اعضای حاضر خواست تا به هزینه‌های مازادی كه برای گودبرداری عمیق 40متری برای احداث پاركینگ پرداخت می‌شود نیز توجه كنند.

منتظر شورای‌عالی شهرسازی
اما برای اینكه ضوابط بلند‌مرتبه‌سازی هرچه سریع‌تر به تدوین برسد چه اقدامی باید رخ دهد؟ بهترین نهادی كه می‌تواند جواب این سؤال را بدهد وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی زیرمجموعه آن است چراكه كمیسیون ماده 5، چندی پیش به سؤالات و ابهامات مورد نظر این شورا در تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی پاسخ داد. به‌عبارت دیگر، شورای‌عالی شهرسازی به پیش‌نویس اولیه ضوابط توسط كمیسیون ماده5 شهرداری ایراداتی را وارد كرد و 4سؤال اساسی از این كمیسیون برای رفع ایرادات پرسید.

سؤالاتی كه درخصوص تردد و ترافیك، رعایت حقوق شهروندی، ایمنی، امدادرسانی در مواقع بحرانی و همچنین رعایت حریم زلزله، تبعات جمعیتی، تونل باد و آتش‌نشانی بودند. كمیسیون ماده5 هم اصلاحات لازم را انجام داده و آن‌را به وزارت راه‌وشهرسازی ارسال كرده است. بنابراین برای تدوین نهایی ضوابط باید منتظر شورای‌عالی معماری شهرسازی بود.

آمادگی همه‌جانبه شورای شهر
احمد دنیامالی و محمد حقانی 2عضو شورای شهر تهران در نشست كارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی حضور داشتند. تأكید دنیامالی بر این بود كه به 2تا 3كنفرانس دیگر در زمینه بلندمرتبه‌سازی نیاز است تا با یك‌همگرایی تعریف شفاف‌تری از بناهای بلند صورت بپذیرد.

وی با بیان اینكه در رابطه با ساخت بناهای بلند مخاطب فقط مدیریت شهری نیست، اضافه كرد: «باید نقش وزارتخانه‌ها، نهادهای دیگر و حتی مردم و نهادهای اجتماعی نیز مشخص شود و این احتیاج به روش شناسی دارد.» حقانی نیز با بیان اینكه در شورای شهر تحقیقات بسیاری راجع به مسائل محیط‌زیستی صورت گرفته، از آمادگی خود برای مطالعات زیست‌محیطی و فضای سبز در ساخت برج‌ها خبر داد. این صحبت حقانی باعث شد تا مسجدجامعی عنوان كند كه نگرش اعضای شورای شهر در این زمینه همه‌جانبه است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.