| کد خبر: 263490 |

◄ تهران چند کیلومتر تونل دارد؟

پایتخت ایران نیاز مبرمی به احداث ده ها کیلومتر تونل دارد. تونل صیاد شیرازی نخستین تونل دو طبقه تهران و ایران خواهد بود.

تین نیوز

تهران همچنان به ساخت تونل نیازمند است. علی رغم تلاش های انجام شده در سال های اخیر، پایتخت ایران نیاز مبرمی به احداث ده ها کیلومتر تونل دارد. تونل صیاد شیرازی نخستین تونل دو طبقه تهران و ایران خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، امروزه تونل های شهری یکی از کارآمدترین راه حل ها برای تسهیل در شبکه حمل و نقل شهری در کلانشهرها به حساب می آیند. بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا از شهرهای بزرگ آمریکایی گرفته تا شهرهای بزرگ چین و ژاپن دارای پیچیده ترین شبکه تونل هستند که نقاط مختلف کلانشهرهایی نظیر توکیو، نیویورک و شانگهای را به یکدیگر متصل می کنند. اما در کشور ما تونل سازی از دهه هفتاد در شهرهای تهران و مشهد آغاز شد و این فرآیند در بسیاری از کلانشهرهای ایران همچنان ادامه دارد. تهران به عنوان پایتخت ایران و دومین کلانشهر بزرگ و پر جمعیت خاورمیانه از نیمه دوم دهه 70 شمسی کلنگ نخستین تونل شهری را احداث کرد و تا به امروز نیز تونل سازی در تهران بحث داغ مدیریت شهری پایتخت و متخصصان حوزه حمل و نقل شهری باقی مانده است. در این گزارش ضمن معرفی تونل های تهران، پروژه های آتی تونل سازی این کلانشهر را بررسی می کنیم. 

تونل رسالت

تونل رسالت نخستین تونل تهران است که در ابتدای دهه 80 به بهره برداری رسید و با شعار اتصال شرق و غرب پایتخت بسیاری را شگفت زده کرد. با اینکه این تونل امروزه جزو کوتاه ترین تونل های شهری در تهران محسوب می شود، اما در آن زمان از محبوبیت خاصی در میان تهرانی ها برخوردار بود. با افتتاح تونل رسالت، دیگر خبری از ترافیک رایج آن زمان در محدوده میدان آرژانتین نبود و بزرگراه های رسالت (شهید سلیمانی فعلی) و حکیم را به یکدیگر متصل می شدند. تونل رسالت شامل دو بخش و در مجموع 950 متر طول دارد. این تونل بعد از 11 سال چشم انتظاری در تیرماه 1385 افتتاح شد.

تونل توحید

بعد از تونل رسالت، نوبت به احداث تونل دو کیلومتری توحید رسید که در آن زمان رکوردهای زیادی را در مدت زمان اجرا و حجم کاری جابجا کرد. تونل دو کیلومتری توحید که اتصال شمال و جنوب پایتخت را در پهنه غربی تهران برقرار می کرد در بمهن ماه سال 1388 و پس از 30 ماه به بهره برداری رسید. این تونل بزرگراه نواب صفوی در جنوب پایتخت را به بزرگراه چمران در شمال متصل می کند. شهردار وقت تهران در آن زمان یکی از اهداف احداث متروی توحید را اتصال آسان تر پهنه شمالی پایتخت به جنوب آن برای تسهیل در رفت و آمد مسافران به مقصد فرودگاه امام بر شمرد. 

تونل امیرکبیر

تونل امیرکبیر به عنوان سومین تونل تهران شناخته می شود که محدوده بازار را به بزرگراه امام علی متصل می کند. بازار بزرگ تهران و منطقه 12 جزو شلوغ ترین و پر ازدحام ترین مناطق شهری تهران به حساب آمده و دسترسی خودرویی به بازار همواره دغدغه ای بزرگ قلمداد شده است. علی رغم کشیده شدن خطوط مترو به قلب بازار، ساخت تونل امیرکبیر به جهت انتقال بخشی از ترافیک خودرویی به زیر زمین به انجام شد. به طوریکه سه راه امین حضور از طریق این تونل به بزرگراه امام علی متصل شده است. طول این تونل 2.5 کیلومتر است. 

تونل نیایش

بزگترین پروژه تونل سازی پایتخت در ابتدای دهه 90 به اجرا درآمد و بسیاری را شگفت زده کرد. همزمان با اجرای ابر پروژه های عمرانی تهران در اوایل دهه 90 شمسی، طرح ساخل بلند ترین تونل پایتخت در پهنه شمالی تهران در دستور کار قرار گرفت. این پروژه در ادامه بلند پروازی های شهردار وقت تهران همچون بزرگراه دو طبقه صدر، تکمیل بزرگراه امام علی (ع)، تکمیل خطوط مترو و ساخت پارک ولایت در سه هفته اجرا شد که عملا پایتخت ایران بعد از سال ها به معنای واقعی کلمه پوست انداخت. ضمن جابجایی رکوردهای اجرایی در ساخت تونل نیایش مانند حجم بتن ریزی، مدت زمان اجرا و همچنین به کارگیری تکنولوژی های روز، برای نخستین بار در تهران، تونل انشعابی از بزرگراه کردستان در میانه مسیر به این تونل متصل شد. به طوریکه بزرگراه کردستان در مسیرهای جنوبی و شمالی، دارای انشعاباتی به تونل نیایش هستند. طول این تونل با احتساب اشعابات و رمپ ها برابر با 10252 متر است و بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش سابق) را به بزرگراه صدر متصل می کند. 

تونل صیاد شیرازی

بزرگترین پروژه تونل سازی پایتخت تحت عنوان تونل صیاد شیرازی است که پهنه شمال شرقی تهران را به جنوب غربی متصل می کند. تونل صیاد شیرازی میدان سپاه (انتهای بزرگراه صیاد شیرازی) را به بزرگراه آزادگان در جنوب غربی پایتخت متصل خواهد کرد. از قرار معلوم تونل صیاد شیرازی نخستین تونل دو طبقه تهران خواهد بود که ظرفیت جابجایی خودرو در زیر زمین را افزایش می دهد. با احداث این تونل، بخش قابل توجهی از ترافیک ورودی به میدان سپاه و بالطبع آن منطقه 12 و بازار به زیر زمین منتقل شده و مسافران در زمانی مناسب خواهند توانست به کمربندی تهران دسترسی پیدا کنند. لازم به ذکر است که تونل صیاد شیرازی دسترسی مطلوبی برای مسافران به مقصد فرودگاه امام از پهنه شمالی تهران ایجاد خواهد کرد. ناگفته نماند که ترافیک شهری در محدوده میدان سپاه به طرف جنوب (منطقه 12) در بسیاری از ایام سرسام آور و خسته کننده است که در حال حاضر بخش اعظمی از خودروهای سواری بعد از ورود به میدان سپاه راهی خیابان های آن منطقه می شوند. 

تونل آرش - اسفندیار

تونل آرش - اسفندیار 1400 متر طول دارد و شرق بزرگراه مدرس را به بزرگراه هاشمی رفسنجانی متصل می کند. این تونل در سال 1397 به بهره برداری رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.