| کد خبر: 220274 |

سخنگوی دولت خبر داد:

◄ اختصاص یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل و نقل شهری/

ربیعی همچنین درباره میزان اعتباری که دولت برای ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفته است گفت: دولت یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل و نقل شهری اختصاص داده است و تلاش می کنیم به شکلهای دیگری نیز منابعی را برای این حوزه در نظر بگیریم. البته کشور در شرایط سختی قرار دارد و اولویت اول تامین منابع لازم برای تامین کالاهای اساسی است. بعد به سایر حوزه ها تخصیص می یابد.

تین نیوز

سخنگوی دولت صبح روز شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه مترو تئاتر شهر تهران همزمان با اولین روز اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن و معابر عمومی با اشاره به لزوم استفاده همه شهروندان از ماسک برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع کرونا گفت: نمی‌خواهیم درگیری فیزیکی در قبال اجرای این طرح رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهد شد که افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند.

علی ربیعی خاطرنشان کرد: اجباری شدن استفاده از ماسک تصمیم درستی است و ما نیز در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد چگونگی مجازات افرادی که مبتلا هستند و از خانه خارج می‌شوند و افرادی که مبتلا نیستند، اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: روی موضوع جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آن‌ها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده مبتلا به کروناست از شیوه‌های مختلف از جمله ردیابی موبایل مورد کنترل قرار می‌گیرد و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی به وی تعلق می‌گیرد.

ربیعی یادآور شد: دیگران هم حقوقی دارند و باید به حقوق دیگران احترام گذاشته شود. مبارزه با کرونا به رعایت پروتکل‌ها به خصوص استفاده از ماسک نیاز دارد. همه کشور‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی مربوط را رعایت کرده‌اند، در مبارزه با کویید ۱۹ موفق شده‌اند؛ در مدتی که ما پروتکل‌ها را بیشتر رعایت می‌کردیم نیز میزان مرگ پایین بود، اما در دوره اخیر در شهر تهران رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه مشکل ما در اماکن تجمع مردم مانند فرودگاه‌ها، پاساژ‌ها و بعضی از صنوف مثل نانوایی‌هاست، اظهار کرد: از سوی دیگر نیز کمبود وسایل حمل و نقل در شهر‌های بزرگ هم وجود دارد که برنامه‌ریزی برای رفع این کمبود به خوبی پیش می‌رفت، ولی با توجه به تحریم‌های ظالمانه، واردات قطعات به ارز زیادی نیاز داشت و به مشکل برخورد کردیم.

سخنگوی دولت افزود: در دو جلسه قبل ستاد اقتصادی دولت، وزیر کشور طرحی را با همکاری وزارت صمت و با کمک شهرداری‌ها مطرح کرد تا از محل منابع تهاتر یا به شکلی دیگر، ارز تامین و اتوبوس‌هایی را در داخل تولید کنیم.

ربیعی گفت: اکنون سه وزارتخانه روی طرحی برای تامین منابع مالی و ارزی کار می‌کنند تا اتوبوس‌هایی که از رده خارج شده، اما نوسازی آن‌ها امکانپذیر است، به چرخه حمل و نقل برگردد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این بازدید سرزده از مترو تهران با اشاره به این که من در طول هفته گاهی با مترو و اتوبوس مسافرت می کنم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم، گفت: قطعاً تلاش‌هایی از سوی دولت برای حل مشکلات این حوزه و افزایش ناوگان حمل و نقل شهری وجود دارد. در جلسات قبل شورای اقتصادی دولت، وزیر کشور در مشورت با شهرداری و با همکاری وزارت راه و صمت طرحی را ارائه کرده است که بتوان به صورت CKD اتوبوس و واگن مترو تهیه کرد و یا اتوبوس ها و واگن هایی که نیاز به نوسازی دارند را نوسازی کرد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: تمام مطالعات نشان می‌دهد که بیشترین راه انتقال بیماری از طریق مجاری تنفسی است بر همین مبنا تصمیم بر این شده است که استفاده از ماسک در شهر اجباری شود. تجربه نشان داده است در مواقعی که مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند میزان ابتلا به بیماری کاهش یافته است و در برخی شهرها این مساله به خوبی خود را نشان داده است. در شرایط فعلی رعایت پروتکل ها کم شده و در برخی نقاط شهر تهران به پایین تر از ۴۰ درصد رسیده است. لازم است تصمیم جدیدی برای بالا بردن رعایت پروتکل ها گرفته شود. یکی از تصمیماتی که گرفته شده است این است که تمام آزمایشگاه‌ها و مراکز تست کرونا موظف هستند اطلاعات مربوط به مبتلایان کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. وزارت بهداشت هم با کمک نیروی انتظامی و سایر نهادهای نظارتی در صورت تردد این افراد در شهر با آنها برخورد و آنها را جریمه می کند. ما بنای درگیری فیزیکی نداریم اما در برابر کسانی که مراعات نمی کنند وظیفه اقدام داریم.

وی به شلوغی ایستگاه های مترو در ساعات اوج اشاره کرد و گفت: برخی ساعت های روز ایستگاه های مترو و اتوبوس با حجم بالای تردد مواجه است و لازم است که ساعت تردد فعالیت اداره ها مدیریت شود تا کمتر شاهد این مساله باشیم. در عین حال باید بدانیم که ساختار اداری کشور در شرایط فعلی باید بتواند فعالیت خودش را ادامه دهد در غیر این صورت ممکن است مشکلات بیشتر در کشور به وجود بیاید با این حال تصمیم گیری درباره نحوه فعالیت نظام اداری در استانها به استانداران واگذار شده است.

ربیعی همچنین درباره میزان اعتباری که دولت برای ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفته است گفت: دولت یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل و نقل شهری اختصاص داده است و تلاش می کنیم به شکلهای دیگری نیز منابعی را برای این حوزه در نظر بگیریم. البته کشور در شرایط سختی قرار دارد و اولویت اول تامین منابع لازم برای تامین کالاهای اساسی است. بعد به سایر حوزه ها تخصیص می یابد.

گفتنی است که بنا بر اعلام استاندار تهران محدودیت های کرونایی در پایتخت یک هفته دیگر تمدید شد و همزمان با این موضوع استفاده از ماسک نیز اجباری اعلام شد. در همین ارتباط انوشیروان محسنی بندپی گفت: از امروز شنبه 19 مهر استفاده از ماسک از درب منازل الزامی است.

همچنین معاون کل وزیر بهداشت هم با اعلام اینکه تهران در وضع فوق قرمز و بحرانی قرار دارد گفت: افراد مبتلا به کرونا باید حتماً قرنطینه شوند وجریمه افرادی که تست‌شان مثبت است، اما قرنطینه نیستند بسیار شدیدتر خواهد بود. ایرج حریرچی همچنین افزود: میزان جریمه نیز امروز اعلام می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.