| کد خبر: 210314 |

آغاز ساخت ۴۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان شهریورماه

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تامین تسهیلات و زمین برای ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تامین تسهیلات و زمین برای ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از در نظر گرفتن دو نوع تسهیلات برای بازآفرینی بافت‌های هدف در کشور خبر داد و گفت: تسهیلات خودمالکی به مالکانی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند منازل خود را نوسازی کنند و تسهیلات دیگری نیز به توسعه‌گران و سازندگان حرفه‌ای دارای صلاحیت پرداخت می‌شود.

او از معرفی ۲۵ هزار متقاضی تسهیلات بازآفرینی به بانک خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون برای ۲۱ هزار متقاضی پرونده تشکیل شده است که ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از آنان، قسط اول تسهیلات بازآفرینی را دریافت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تسهیلات بازآفرینی به سه شکل در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سقف این تسهیلات در تهران ۲۵۰ میلیون تومان است که ۵۰ میلیون تومان آن با سود ۹ درصد و به شکل مشارکت مدنی و ۲۰۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد و به شکل فروش اقساطی ۱۲۰ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌‌گیرد.

وی ادامه داد: برای مراکز استان‌ها و شهرهایی که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که باز هم ۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۷۰ میلیون با سود ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

به گفته عبوری میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای دیگر شهرها نیز ۱۸۰ میلیون تومان است که ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۴۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه ودیعه مسکن نیز کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در این خصوص برای هر نفر که منازل را در بافت فرسوده تخلیه و آن را برای نوسازی آماده می‌کند، ۴۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و در دوره ۴۸ ماهه در نظر گرفته شده است.

عبوری با بیان این که این تسهیلات برای تمام ۳۱ استان کشور در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هر استانی که بتواند تعداد بیشتری را جذب کند، تسهیلات بیشتری خواهد گرفت و در این زمینه محدودیت نداریم و همچنین تفاهم نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد کرده ایم، قابل تغییر است.

او درباره میزان بافت‌های فرسوده کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۸ هزار هکتار با جمعیت پذیری ۳۰ درصد شهرها را داریم که شامل سه گونه بافت ناکارآمد میانی، بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه‌نشینی است، اظهار کرد: این ۱۰۰هزار فقره، گام جدیدی برای نوسازی این بافت‌ها است و قطعا بعد از این که تسهیلات مورد نظر جذب شود، دولت تسهیلات جدیدی را معرفی خواهد کرد.

تلاش برای رایگان شدن هزینه صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده

او در پاسخ به این که برنامه دولت برای از بین بردن کامل بافت‌های فرسوده در آینده چیست، اظهار کرد: در کنار این تسهیلات، بسته‌های تشویقی دیگری هم در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال هزینه‌های طراحی، نظارت و اجرا در محلات هدف با هماهنگی سازمان نظام مهندسی تا ۵۰ درصد رایگان شده است. علاوه بر این ۵۰ درصد از هزینه صدور پروانه نیز بر اساس قانون حمایت از تولید رایگان شده است و در نظر داریم تا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها و دهیار‌‌های کشور امضا کنیم تا ۵۰ درصد هزینه باقی‌مانده نیز رایگان شود.

وی ادامه داد: همچنین بسته‌های تشویقی برای انشعابات بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده و از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نیرو پیگیر این هستیم تا این موضوع نیز عملیاتی شود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تامین مسکن ۴۵ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهرها نیز توضیح داد: در راستای نامگذاری سال جدید، برنامه‌ریزی کردیم تا املاک در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران را احصا کرده و حدود ۷۶۵ قطعه زمین در ۲۷ استان و ۵۳ شهر سراسر کشور را آماده کرده‌ایم که ۴۵ هزار واحد مسکونی بر روی آن‌ها در حال بارگذاری است.

آغاز ساخت ۱۴۶۰ واحد مسکونی در دو استان

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: تاکنون کار ساخت دو پروژه را شروع کرده‌ایم که پروژه "کرگانه" در خرم‌آباد لرستان با ظرفیت ۷۸۰ واحد مسکونی و پروژه دیگر در شهر اهواز با هزار و ۶۸۰ واحدمسکونی در حال ساخت است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه قرارداد اجرایی این پروژه‌ها ۲۴ماهه است، اظهار داشت: نکته مثبت این پروژه‌ها، تامین سرانه فضاهای عمومی و خدمات شامل فضای سبز، فضاهای آموزشی، درمانی، مذهبی، سوله های ورزشی است که هزینه های آن را دولت تامین می کند.

عبوری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر داریم نهایتا تا ۶ ماه ابتدایی سال جاری تمام ۴۵ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز به کار کنند .

معاون وزیر راه و شهرسازی در قسمت پایانی صحبت‌های خود گفت: سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌ها بستگی به بسته‌های تشویقی دارد که دولت ارایه می‌کند و برای اولین‌بار این بسته تشویقی با چنین کیفیتی اعلام شده است. پیش بینی ما بر این است که در سه ماه  اول سال۹۹ این کار عملیاتی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.