| کد خبر: 204386 |

اجرای پارک هوشمند در 4 منطقه تهران

پارک هوشمند حاشیه ای ابتدا در منطقه 2 تهران به صورت پایلوت اجرایی شد. این طرح در 4 منطقه دیگر بزودی اجرا می‌شود . قرار است در صورت تصویب نیم ساعت اول پارک خودرو که در حال حاضر رایگان است، سال آینده پولی شود.

تین نیوز

پارک هوشمند حاشیه ای ابتدا در منطقه 2 تهران به صورت پایلوت اجرایی شد. این طرح در 4 منطقه دیگر بزودی اجرا می‌شود . قرار است در صورت تصویب نیم ساعت اول پارک خودرو که در حال حاضر رایگان است، سال آینده پولی شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، اعضای شورای شهر تهران بارها تأکید کردند که باید شهرداری به دنبال ایجاد درآمد پایدار باشد و یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار اجرای پارک حاشیه‌ای در تهران است. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این طرح در تابستان امسال در منطقه 2 شهرداری تهران  به صورت پایلوت اجرا شد.

قبل از اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در تهران پارکبان‌ها مدیریت پارک حاشیه‌ای را بر عهده داشتند و برخی از پارکبان‌ها با اخذ وجوه اضافه باعث نارضایتی شهروندان می‌شدند.

4 سال پیش مصوب شد که تمامی پارکبان‌ها از تهران جمع‌آوری شوند و از دو سال پیش مطالعات برای کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای هم در دستور کار قرار گرفت.

قرار بود بعد از اینکه این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرا شد، تا پایان سال جاری در تمامی مناطق 22‌گانه تهران اجرایی شود. ایراداتی به طرح پارک حاشیه‌ای وارد شد تا جایی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اعلام کرد که به نظر می‌رسد اراده‌ای در معاونت حمل‌ونقل ترافیک برای اجرای پارک حاشیه‌ای وجود ندارد.

هزینه پارک حاشیه ای به حساب خزانه می رود

وی در ادامه گفت: بر اساس قانون باید هزینه پارک حاشیه‌ای که از شهروندان دریافت می‌شود به خزانه ریخته شود البته ایراداتی در قانون وجود دارد و این قوانین به ضرر مدیریت شهری است و شهرداری به همین دلیل انگیزه‌ای ندارد.

علیخانی تأکید کرد: یکی از اهداف پارک حاشیه‌ای کسب درآمد است ساماندهی ترافیک و فضای پاک از اهداف دیگر این طرح است و ما باید به گونه‌ای ساماندهی کنیم که مغازه‌دار دیگر جلوی مغازه خود را با گذاشتن چهار پایه مسدود نکند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر با تأکید بر اینکه بررسی اولیه کارشناسان ما نشان می‌دهد که این طرح زیان‌ده بوده است،‌گفت: نوع قراردادها اشکال داشته و شهرداری این موضوع را از ما پنهان کرده بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که یک عددی را با پیمانکار فیکس کرده‌اند تا پارک حاشیه‌ای را مدیریت کنند.کارشناسان ما می‌گویند پیمانکار می‌خواهد این طرح را زیان‌ده نشان دهد البته موضوع را ما بررسی و حتی با معاونت مربوطه هم مکاتباتی داشته‌ایم.

به منطقه 2 شهرداری که محل  اجرای پایلوت طرح پارک حاشیه‌ای است رفتیم، برخی از شهروندان از روند پارک حاشیه‌ای راضی و برخی هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

رسول کشت‌پور شهردار منطقه 2 شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: امکان ندارد که پیمانکار بتواند دست‌کاری کند ما برای انجام پارک حاشیه‌ای مناقصه برگزار کرده‌ایم و تمام جوانب سنجیده شده است.

راه اندازی پارک حاشیه ای در 4 منطقه دیگر

وی با تأکید بر این موضوع که قرار بود این طرح در فاز اول با حدود 15 هزار جای پارک آغاز شود، گفت: در حال حاضر 11 هزار و 500 جای پارک به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار منطقه 2 با بیان اینکه گزارش مربوط به درآمدهای پارک حاشیه‌ای به فاوای شهرداری ارسال می‌شود، گفت: تمامی جزئیات در آنجا وجود دارد.

کشت‌پور از راه‌اندازی پارک حاشیه‌ای در 4 منطقه دیگر خبر داد و گفت: مدتی پیش مزایده گذاشته شد و قرار است در منطقه 6، 7، 11 و 12 پارک حاشیه‌ای اجرا شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از مسیرهای پیاده‌رو و سواره‌رو در اختیار شهرداری است و ما بر اساس تبصره 6 ماده 55 قانون شهرداری نمی‌توانیم موضوع را رها کنیم.

خیابان متعلق به عموم مردم است/تعرفه ها با شوراست

شهردار منطقه 2 با بیان اینکه خیابان متعلق به عموم مردم است گفت: برای ساماندهی ترافیک و اینکه جای پارک به عدالت بین شهروندان توزیع شود با اپلیکیشنی پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کردیم.

کشت‌پور در خصوص تعرفه‌های مصوب پارک حاشیه‌ای گفت: تعرفه‌ها را شورا مصوب می‌کند.

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند از قبل جای پارک خود را رزرو کنند گفت: وقتی که خودرویی پارک می‌شود ماشین‌های سیار مدام پلاک خودروها را پایش می‌کنند.

شهردار منطقه 2 در خصوص مشکلات طرح پارک حاشیه‌ای گفت: برای اولین بار این طرح اجرا شده است و قطعاً ایراداتی داشته اما تلاش کرده‌ایم مشکلات را برطرف کنیم.

کشت‌‌پور ادامه داد: در برخی جاها افراد به لحاظ موقعیت معبر انتقاداتی داشتند که آنها را برطرف کرده‌ایم.

شهردار منطقه 2 گفت: زیرساخت‌های لازم را برای اجرای طرح فراهم کردیم اما ما هم مشکلاتی داریم مانند اینکه برخی از شهروندان پلاک خود را می‌پوشانند و اتومبیل سیار نمی‌تواند از آنها عکسبرداری کند.

کشت‌پور گفت: همچنین برخی از شهروندان هم به صورت دوبله و سوبله پارک می‌کنند که هماهنگی‌هایی با پلیس انجام داده‌ایم تا مشکل را برطرف کنند چرا که ما نمی‌توانیم وقتی دوبله یا سوبله پارک می‌کنند از خودرویی که در خط‌کشی پارک حاشیه‌ای قرار گرفته هزینه دریافت کنیم.

وی گفت: با اجرای طرح پارک حاشیه‌ای توانسته‌ایم ترافیک را ساماندهی کنیم و همچنین تأکید می‌کنیم که پارکبان نداریم و اگر کسی دید که پارکبان در منطقه در حال فعالیت است می‌تواند با 110 تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهد و یا به 137 اطلاع دهد این افراد به صورت سلیقه‌ای پول دریافت می‌کنند.

شهردار منطقه 2 از انتقال تجربیات منطقه در اجرای طرح ترافیک در جلسه شورای شهر خبر داد و گفت: تجربیات اجرا را در جلسه‌ای در شورای شهر مطرح و اشکالات را عنوان کرده‌ایم.

کشت‌پور در خصوص هزینه توقف پارک حاشیه‌ای زیر 30 دقیقه گفت: با قانون فعلی اگر خودرویی زیر 30 دقیقه پارک کند رایگان است اما قانون در حال عوض شدن است و نیم ساعت اول رایگان حذف می‌شود اما در حال حاضر ما از خودروهایی که زیر 30 دقیقه پارک می‌کنند هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم. این را هم بگویم حداقل ما دو عکس از خودرو می‌اندازیم تا مشخص شود زیر 30 دقیقه بوده یا زمان بیشتری باشد و تمامی تصاویر در سرور موجود است و افراد می‌توانند در صورت بروز مشکل پیگیری کنند.

وی در این باره که درآمدهای حاصل از پارک حاشیه‌ای در کجا هزینه می‌شود گفت: پول به خزانه می‌رود و برای توسعه پارکینگ‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از شهروندان اعلام کردند شهرداری از آنها برای پارک کمتر از 30 دقیقه هزینه دریافت کرده است البته مدیریت شهری این موضوع را رد کرد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورا در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اولاً که مصوبه قیمت جدید را شهرداری اجرا نکرده است و بر اساس مصوبه قدیم نرخ‌گذاری کردند.

وی گفت: از آنها سؤال کردیم که چرا مصوبه را اجرا نکردند، گفتند اعلام نشده، بررسی کردیم و دیدیم اگر زمانی که به مصوبات نهاد بالادستی اعتراض نکند لازم‌الاجرا است.

علیخانی گفت: اولا بگویم که مصوبه قیمت شورا را اجرایی نکردند ما سال 97 مصوبه جدیدی داشتیم و اینها بر اساس مصوبه 5 سال قبل هزینه دریافت کردند.

رئیس کمیسیون عمران شورا در خصوص پارک دوبل در اجرای طرح پارک حاشیه‌ای گفت: تخلفات این گونه وجود دارد حتی برخی هم پلاک خود را مخدوش می‌کنند باید این اشکالات برطرف شود.

 

علیخانی با بیان اینکه باید مصوبه جدید اجرایی شود،‌ گفت: ما دوباره برای سال آینده نرخ‌گذاری می‌کنیم و البته بر اساس لایحه سال 98 قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از شهروندان معتقدند که نیم ساعت اول پارک حاشیه‌ای در برخی نقاط رایگان نیست، گفت: این موضوع مصوبه مجلس است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم. در لایحه درآمد پایدار نیم ساعت را برداشته‌اند این لایحه به شورای نگهبان رفته و در صورت تصویب نیم ساعت اول رایگان حذف می‌شود.

بر اساس این گزارش، پارک حاشیه‌ای به صورت پایلوت در تهران اجرا شده و قرار است در 4 منطقه دیگر هم توسعه یابد. مجلس در لایحه‌ درآمد پایدار موضوع نیم ساعت رایگان توقف پارک حاشیه‌‌ای را حذف کرده است و احتمالا از سال آینده این طرح اجرایی شود.

مشکلات طرح حاشیه‌ای در منطقه 2 احصاء شده است و اجرای طرح پارک حاشیه‌ای علاوه بر کسب درآمد با هدف ساماندهی ترافیک است البته قرار بود این طرح تا پایان امسال در تمام تهران اجرایی شود ولی این امر رخ نداد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.