| کد خبر: 198140 |

مستندات تأثیر طرح جدید ترافیک بر کاهش آلودگی هوا اعلام شد

تابستان امسال غلظت آلاینده مونواکسیدکربن در ساعات اجرای طرح ترافیک حدود 13درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

تین نیوز

تابستان امسال غلظت آلاینده مونواکسیدکربن در ساعات اجرای طرح ترافیک حدود 13درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، حسین شهبازی، سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تأثیر اجرای طرح ترافیک بر کنترل آلودگی هوا اظهار کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا با در اختیار داشتن 21ایستگاه سنجش کیفیت هوا، غلظت همه آلاینده‌های معیار در هوای شهر را اندازه‌گیری می‌کند و برای سنجش هر آلاینده از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا که دقت بالایی در اندازه‌گیری غلظت‌ها دارند، استفاده می‌شود.

سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: با توجه به اینکه هدف‌گذاری اصلی در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در گام اول، مدیریت تردد خودروهای سواری بوده، برای بررسی تأثیر اجرای طرح بر کاهش آلودگی هوا بهتر است غلظت آلاینده‌هایی مورد بررسی قرار گیرد که خودروهای سواری تا حدی در تولید آنها نقش دارند.

شهبازی گفت: مطالعات سیاهه انتشار شهر تهران نشان می‌دهد که حدود 97درصد از تولید و انتشار گاز مونواکسیدکربن(CO) در شهر تهران ناشی از ناوگان حمل‌ونقل شهر و عمدتا خودروهای سواری است. در نتیجه اگر اجرای طرح ترافیک جدید منجر به کاهش ترافیک خودروهای سواری از یک‌طرف و افزایش اخذ گواهی معاینه فنی آنها از طرف دیگر شده باشد، باید منجر به کاهش غلظت مونواکسید کربن حداقل در محدوده و ساعات اجرای طرح شود.

وی بیان داشت: از طرف دیگر عمده تولید ذرات معلق PM2.5 در محدوده‌های پرترافیک مرکز شهر نیز ناشی از وسایل نقلیه ازجمله موتورسیکلت‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و خودروهای سواری است؛ البته گردوغبار و ذرات معلق ثانویه نیز تا حدودی بر غلظت PM2.5 تأثیرگذار است. در نتیجه کاهش تردد خودروهای سواری نیز باید تا حدودی تأثیر مستقیم بر کاهش غلظت PM2.5 در محدوده طرح کاهش داشته باشد.

برای بررسی اثربخشی طرح کاهش در آلودگی هوای شهر، غلظت آلاینده‌های مونواکسیدکربن CO و ذرات معلق‌PM2.5 در 3‌ماهه تابستان سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته مقایسه شد و همانطور که انتظار می‌رفت با کاهش تردد، غلظت آلاینده مونواکسیدکربن طی ساعات اجرای طرح و در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای واقع در داخل محدوده طرح در حدود 13درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است. غلظت این آلاینده در کل شهر نیز نسبت به دوره مشابه سال‌1397 در حدود 7درصد کاهش داشته و این امر نشان می‌دهد که با توجه به اینکه محدوده اجرای طرح در منطقه مرکزی شهر بوده، ترافیک و آلودگی در این محدوده بیشتر کاهش پیدا کرده اما تأثیرش را بر کیفیت هوای کل شهر نیز گذاشته است.

سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: غلظت آلاینده ذرات معلق PM2.5 نیز طی مدت مورد بررسی و در محدوده و ساعات اجرای طرح نسبت به‌مدت مشابه در سال 1397، به میزان 14درصد کاهش داشته است.

شهبازی یادآور شد: یک نکته مهم دیگر درخصوص طرح ترافیک جدید این است که درنظر‌گرفتن مبالغ عوارض متفاوت براساس ساعات ورود و خروج از طرح منجر به این می‌شود که شهروندان ساعت ورود به طرح یا خروجی از طرح خود را مدیریت کرده و در ساعات با ترافیک کمتر و با پرداخت عوارض کمتر تردد کنند.

وی عنوان کرد: این مسئله سبب می‌شود از ترافیک ساعت اوج صبح و عصر کاسته شده و بخشی از ترافیک به ساعات دیگر منتقل شود که باعث افزایش سرعت متوسط حرکت خودروها در معابر می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.