| کد خبر: 197490 |

سوت قطار تهران‌گردی به صدا در آمد

14 مهر روز تهران است و بیش از 200 سال از عمر پایتخت شدن این شهر می‌گذرد.

تین نیوز

14 مهر روز تهران است و بیش از 200 سال از عمر پایتخت شدن این شهر می‌گذرد. مدیران شهری و اعضای شورای شهر نوید از خبرهای خوش به همین مناسبت دارند و موزه‌ها و خانه‌های تاریخی پذیرای شهروندان شده‌است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، بیش از 200 سال پیش تهران پایتخت ایران شد. آقا محمد خان قاجار در سال ۱۱۶۴  هم زمان با  برگزاری عید نوروز، تهران را به عنوان پایتخت کشور معرفی کرد. پایتختی که امروز بر اساس برخی آمارها 12 تا 15 میلیون نفر را در خود جای داده و مردمان زیادی از اقوام مختلف را کنار هم آورده است.

 طی این مدت شهر تهران روزهای زیادی به خود دیده و با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است. البته پیشینهٔ زندگی در تهران به دوران نوسنگی برمی‌گردد و کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در تهران، منجر به کشف اسکلت‌های ۷۰۰۰ ساله انسان و ابزارهای سنگی شده است.

در اوایل سده هفتم، با ویرانی شهر ری و مهاجرت مردم آن به تهران، دانش تجارت، ساخت‌وساز و شهروندی مردم ری به تهران انتقال یافت و باعث پیشرفت آن شد. درباره ریشه نام تهران هم نظرهای متفاوتی وجود دارد. به اعتقاد برخی تهران یعنی دامنه گرم در مقابل شمران که دامنه سرد است.

برخی بر این باور هستند که سراسر دشت پهناوری که امروز تهران بزرگ خوانده می‌شود، در میان کوه‌های اطراف، گود به نظر می‌رسید و بدین سبب «تَهِ ران» نامیده شد. تعدادی نیز تهران را (تَهِ ران) می‌دانند چون در گذشته به هنگام حمله دزدان و دشمنان، مردم به انتهای خانه‌های مانند غارشان (زیرزمین‌ها) پناه می‌بردند.

تهران به تقویم آمد

15 تیر سال 95 اعضای شورای شهر چهارم یک فوریت طرح نامگذاری ۱۴ مهر به عنوان روز «تهران»  را در تقویم عمومی کشور به تصویب رساندند و قرار شد بر همین اساس زمینه انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به منظور شناخت بیشتر این شهر در داخل و خارج کشور ایجاد شود. پس از آن طرح مصوب شورای شهر در قالب یک فوریت به شورای فرهنگ عمومی کشور فرستاده شد و آنجا نیز به تأیید رسید.

 نابودی 2500 خانه تاریخی در پایتخت 

شهرداران زیادی در سال‌های گذشته سکاندار مدیریت پایتخت شده و چهره این شهر با تغییرات زیادی همراه بوده است. هرچند شهرداران طی دوره‌های اخیر قول حفظ میراث فرهنگی و تاریخی داده اند ولی در آخرین اظهار نظرهای حناچی، شهردار کنونی، در تهران  از 6 هزار خانه تاریخی بیش از 2 هزار و 500 خانه به طور کامل ویران شده است.

همچنین 700 بنای تاریخی ثبت شده در تهران وجود دارد و مکان‌های تاریخی تهران هرچند مورد بی مهری قرار گرفته ولی هنوز جای توجه زیادی از سوی مسؤولان و مردم دارد.

بخش‌های مختلف شهرداری امسال برنامه‌های زیادی به مناسبت روز تهران در نظر گرفته‌اند و قرار است پایتخت نشینان یک هفته‌ای از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

تهران را به شهری زیبا تبدیل می‌کنیم

پیروز حناچی، شهردار تهران در مورد هفته تهران گفت: این زمان فرصتی‌ست برای معرفی ارزش‌‌های تهران و ایجاد حس تعلق بین شهروندان در شهری که در آن زندگی می‌کنند.طبیعتا اگر چیزی را برای زندگی باارزش می‌دانیم، آن را حفظ می‌کنیم و توسعه می‌دهیم و به آن علاقه پیدا می‌کنیم

وی افزود: تلاش می‌کنیم تمامی ارزش‌های تهران را به مناسبت این هفته، مقابل دید شهروندان قرار دهیم. ارزش‌هایی که شاید اطلاع نداریم یا کمتر می‌بینیم و روی جاذبه‌های تهران سرمایه گذاری می‌کنیم. تهران را باید تبدیل به شهری زیبا کنیم. ارزش‌های این شهر پشت دود و ترافیک گم شده است.

حناچی اعلام کرد: باید کاری کنیم تا ارزش‌های دوران معاصر را هم در کنار ارزش قدیمی داشته باشیم. تهران شهری منحصر بفرد است. بیش از ۲۰۰سال از پایتخت شدن آن می‌گذرد. در کنار آن شهر ری است، کانون اصلی شناخته شده تمدن در جهان با بیش از ۷هزار سال قدمت که این ارزش‌ها را معمولا شهرهای دیگر ندارند یا کمتر دارند و آنهایی که این ارزش‌ها را هم دارند از آن به عنوان موتور توسعه استفاده می‌کنند.

یک هفته تهران گردی مهمان شهرداری شوید

 محمد جواد حق شناس،‌ عضو شورای شهر تهران درباره روز تهران به فارس، گفت: هر چند که مصوبه‌ای برای رایگان بودن موزه‌ها در این روز برای شهروندان نداشته‌ایم، ولی برنامه‌های جامعی در این راستا اجرایی خواهد شد.

وی افزود: روز تهران 14 مهر در نظر گرفته شده که برای یک هفته پس از آن شهرداری برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است و اقدامات در جهت معرفی جایگاه‌های فرهنگی و تاریخی تهران به شهروندان است تا هر چه بیشتر و بهتر با آثار تاریخی شهر خود آشنا شوند.

حق‌شناس از برنامه‌های تهرانگردی در این ایام خبر داد و گفت: برنامه‌های زیادی برای رده‌های سنی مختلف به مناسبت هفته تهران اجرایی می‌شود.

راه اندازی قطار گردشگری در قلب تهران 

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، درباره ویژه برنامه‌های روز تهران اظهارداشت:  روز هفته تهران با هدف بازشناسی هویت پایتخت به‌ترتیب جمعه ۱۲ مهر «روز تهرانگردی»، شنبه ۱۳ مهر «روز آیین‌های مذهبی از ری تا شمیران»، یکشنبه ۱۴ مهر «روز تهران»، دوشنبه ۱۵ مهر «روز طبیعت و تاریخ تهران»، سه‌شنبه ۱۶ مهر «روز پیاده راه‌ها و گذرگاه‌های تهران»، چهارشنبه ۱۷ مهر «روز هنر و معماری و شهرسازی» و پنجشنبه ۱۸ مهر«روز تهران بزرگ، ایران بزرگ» نام‌گذاری شده‌اند.

وی ادامه داد: از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته تهران می‌توان به تهرانگردی از ری تا شمیرانات، همایش کوهنوردی خانوادگی، گردهمایی پاکسازی کوهستان، راه‌اندازی قطار گردشگری در قلب تهران، بازدید رایگان موزه‌های تهران و بازگشایی موزه دخانیات در روز جمعه ۱۲ مهر، آیین نکوداشت ری و معرفی آیین‌های مذهبی تهران از ری تا شمیران، افتتاح سردر بازسازی شده اداره آگاهی شاپور به مناسبت روز نیروی انتظامی و نمایشگاه عکس آئین‌های مذهبی در ایستگاه‌های مترو در روز شنبه ۱۳ مهر و برگزاری آیین نکوداشت روز تهران در ۲۲ منطقه تهران اشاره کرد.

بلیت سینما برای روز تهران نیم ‌بها شد

محمدی در ادامه افزود: عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، نیم‌بها شدن بلیط سینماهای تهران در روز یکشنبه ۱۴ مهر، افتتاح بوستان مرضیه حدیدچی ویژه بانوان، همایش کوهنوردی خانوادگی، برگزاری نشست معرفی فرش تهران در موزه فرش، رویداد معرفی اراضی عباس‌آباد به‌عنوان مقصد تفریحی و گردشگری جهان و برگزاری مسابقه عکاسی طبیعت تهران در روز دوشنبه ۱۵ مهرماه، برگزاری جشنواره قصه‌گویی، اختتامیه جشنواره روز کودک (تهران شهری که دوست دارم) اعلان زنگ انشا و سه‌شنبه‌های بدون خودرو در روز سه‌شنبه ۱۶ مهر از دیگر ویژه برنامه‌های هفته تهران است.

به گفته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌‌الملل شهرداری تهران؛ در هفته تهران اجرای برنامه‌هایی مانند افتتاح خانه موزه لرزاده، پخش مستندهای معرفی تهران در موزه سینما، رونمایی از چهار خدمت شهرسازی در سامانه تهران من، تور بافت تاریخی، برپایی گذر هنر با حضور نقاشی در روز چهارشنبه ۱۷ مهر، برگزاری همایش آغازین شورایاری‌ها، آئین نکوداشت روز تهران در میدان مشق، برگزاری نمایشگاه عکس در برج میلاد، افتتاح خانه مینایی، اجرای طرح پرسه در شهر و اجرای مراسم سالگرد تئاتر سنگلج در روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه در دستور کار قرار دارد.

اکثر خانه‌های تاریخی مرکز تهران و در مناطق10، 11، 12 واقع شده که شهرداران این مناطق هم پای کار آمده و برای روز و هفته تهران برنامه ریزی کرده‌اند.

عمارت 160 ساله قجری میزبان تهرانی‌ها

علی اسماعیل زاده مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 11 تهران درباره برنامه‌های روز تهران اظهارداشت: برای هفته تهران عمارت 160 ساله تیمور تاش ( موزه جنگ )، موزه ثبت احوال ، موزه قرآن و خانه موزه مقدم که همگی جزو ابنیه فاخر و بسیار زیبای طهران قدیم هستند؛ در این روز باز و به صورت رایگان پذیرای شهروندان هستند.

به گفته مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 11، به مناسبت روز تهران در خانه و موزه مقدم که متعلق به احتساب الملک نخستین شهردار تهران بوده با همکاری مدیریت موزه و دانشگاه تهران نمایشگاه عکس تهران قدیم از مرکز اسناد احتساب الملک دایر می شود.

وی همچنین از برگزاری مسابقه عکس از خانه احتساب الملک (موزه مقدم) نخستین شهردار تهران خبر داد و گفت: از سوی باشگاه عکاسان جوان و با همکاری مدیریت موزه ، دانشگاه تهران و شهرداری منطقه 11 مسابقه عکاسی از این عمارت زیبای قاجاری برگزار خواهد شد که عکس های برگزیده در همان مکان اکران خواهند شد.

تخفیف کافه‌های پهنه رودکی

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 11 عنوان کرد: رونمایی از نقشه پهنه فرهنگ و هنر رودکی، افتتاح روایت خانه خیابان ولی عصر (عج)(خانه مینایی )، تخفیف 10 درصدی کافه‌های پهنه رودکی، شاهنامه خوانی و قصه گویی در کافه‌های پهنه رودکی از دیگر برنامه هایی است که در هفته تهران از 12 تا 18 مهر در منطقه 11 اجرا خواهند شد.

پخش مستند‌های تهران در عمارت کاظمی

 علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ نیز درباره هفته تهران گفت: در روز شنبه مراسم تعزیه شهادت قائم مقام فراهانی را در باغ نگارستان خواهیم داشت که این برنامه هم برنامه غنی و پر محتوایی خواهد بود. همچنین همه شب‌های این هفته در عمارت کاظمی پخش فیلم‌های مستند در رابطه با تهران را خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا با نمایش این مستندها نقشی در شناسایی تهران به شهروندان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه همایشی برگزار می شود که مربوط به تحلیل از فعالان فرهنگی و اجتماعی است زیرا ما تعداد زیادی از فعالان و اعضای سازمان های مردم نهاد را داریم که در حوزه اجتماعی فعالیتهای خوبی در این منطقه داشته اند.

سعادتی ادامه داد: در روز دوشنبه برنامه مفصلی در کاخ گلستان با حضور شهردار تهران برگزار می شود که با حضور مقامات دیپلماتیک و سفرا خواهد بود که روز تهران گرامی داشته خواهد شد.

پارک شهر، پارک کودکان می‌شود

شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: با توجه به اینکه روز ۱۶ مهر روز کودک است در سه روز دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در پارک شهر برگزار خواهیم کرد که پارک شهر در این سه روز پارک کودکان می شود. همهچنین در خیابان سی تیر به مناسبت گرامیداشت هفته تهران ۲۵ درصد تخفیف استفاده از همه غرفه در نظر گرفته ایم و این در حالی است که بازدید از همه موزه های قلب تهران و شرکت در تورهای گردشگری این منطقه رایگان خواهد بود.

راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید مترو

مترو تهران هرچند 20 سال از زمان راه‌اندازی آن می‌گذرد ولی هنوز در حال گسترش است و روز به روز به توسعه آن افزوده می‌شود. برای هفته تهران هم این ناوگان حمل و نقل رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و علاوه بر آن علی امام، مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره برنامه‌های مترو برای هفته تهران به فارس گفت: قول داده‌ایم هر ماه یک ایستگاه مترو در پایتخت راه اندازی کنیم و تدارکات برای افتتاح ایستگاه مولوی در دست انجام است و تلاش داریم برنامه تا پایان هفته تهران اجرایی شود.

وی بیان داشت: امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها تا ۱۰ دقیقه در این خط 6 هم فراهم شده و به پشتیبانی سامانه‌های تهویه سرفاصله قطارها از ۲۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است و تلاش داریم این زمان هرچه بیشتر کاهش یابد.

مردم تهران منتظر تحقق برنامه‌های منسجم و کلیدی شهر

 مردم شهر در کنار دغدغه در مورد ترافیک و آلودگی هوا شاید امروز بیش از هر زمان دیگری درگیر چالش‌های اقتصادی شده‌اند. از کرایه خانه گرفته تا امرار معاش و ... که هفته تهران فرصتی خواهد بود که بتوانند روح خود را با زیبایی‌های تهران عجین کنند و دلی به دریای زیبایی‌های پایتخت بزنند.

هفته تهران از یکشنبه 14 مهر آغاز و تا یکشنبه پس از آن 21 مهر ادامه خواهد داشت. مدیران شهری برنامه‌های زیادی برای تهرانی‌ها جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی در پایتخت در دستور کار قرار داده‌اند که جا دارد در کنار این موضوعات برای رفع مشکلات آنها، برنامه‌های منسجم و بیشتری داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.