| کد خبر: 196262 |

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر پرند اعلام کرد:

پرند تنها شهر پایلوت پروژه TOD

شهر جدید پرند به دلیل اجرای پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ریلی، عمومی، درون شهری) از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نزدیکی آن به پایتخت ایران، فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

تین نیوز

شهر جدید پرند به دلیل اجرای پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ریلی، عمومی، درون شهری) از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نزدیکی آن به پایتخت ایران، فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پدرام صمیمی‌‌فر، عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر پرند، با بیان این‌که شهر جدید پرند، تنها شهر پایلوت پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) بوده از اتمام مطالعات این طرح و مشخص شدن کانون‌های این طرح می‌گوید. در راستای مشخص شدن اقدامات صورت گرفته درا ین شهر با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به رشد جمعیت شهر پرند چه تمهیداتی را برای گسترش حمل‌ونقل داخل شهری در نظر گرفته‌اید؟

شهر جدید پرند، تنها شهر پایلوت پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل) است. این پروژه یکی از پروژه‌های مهمی ‌بود که از چند سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع  شده و پرند با توجه به موقعیت و امکاناتی که دارد به عنوان پایلوت شهرهای جدید در این موضوع قرار گرفت.

اکنون مطالعات این طرح را به اتمام رسانده و کانون‌های طرح را مشخص کرده‌ایم. به دنبال آن مطالعات فاز دو این طرح را امسال آغاز می‌کنیم تا بتوانیم از یک حمل‌ونقل سبک شهری موسوم به LRT (حمل‌ونقل ریلی سبک) در شهر جدید پرند استفاده کنیم.

در زمینه حمل و نقل برون شهری و مسیرهای دسترسی به شهر پرند چه برنامه‌هایی برای اقدام دارید؟

سال‌های گذشته توانستیم قطار بین‌شهری ریل باس را به شهر پرند بیاوریم و در حال حاضر ۲۴ رام ریل باس به صورت روزانه از راه‌آهن تهران به پرند به صورت رفت و برگشت در حال رفت‌وآمد هستند. هم‌چنین در این حوزه در خصوص مسیرهای دسترسی دو برنامه داریم که در تلاش هستیم امسال آن‌ها را عملیاتی کنیم. اولی موضوع احداث جاده موسوم به جاده گاز به طول هفت کیلومتر بوده که ارتباط پرند با ملارد و شهریار را برقرار می‌کند.

طراحی این جاده انجام شده و موضوع را در شورای عالی ترافیک مطرح و طرح این جاده در حال تصویب است. به‌محض تصویب عملیات اجرایی این جاده را در دستور کار قرار می‌دهیم و شهر پرند که از سمت غرب وشمال به ملارد و شهریار که یکی از نقاط جمعیتی مهم در استان تهران هستند، متصل می‌شود.

مسیر بعدی، کمربندی جنوبی تهران موسوم به جاده چرمشهر است که از نزدیکی پرند می‌گذرد و یکی از جاده‌های مهم در مقیاس ملی بوده که در دست احداث است. با مذاکراتی که با شرکت توسعه زیرساخت داشتیم، توانستیم مجوز دسترسی به این جاده را نیز بگیریم که مصوبات این کار انجام شده و قرار است جاده‌ای از پرند به کمربندی جنوبی تهران متصل شود.

طراحی جاده تکمیل شده و برای تصویب به اداره کل راه و شهرسازی استان فرستاده‌ایم.  این دو جاده از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار است و امیدواریم امسال بتوانیم شاهد آغاز عملیات اجرایی آن‌ها باشیم. شرکت عمران شهر پرند پس از اخذ مجوزهای لازم از محل منابع داخلی این جاده‌ها را احداث می‌کند. برای هر دو مسیر رقمی‌ نزدیک بر ۸۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که از محل منابع داخلی  آن را تقبل خواهیم کرد.

درباره راه‌اندازی متروی شهر پرند چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

هرچند مسوولیت اجرای مترو بر عهده شهرداری بوده، اما با توجه به این‌که تا تامین مالی این پروژه برای شهرداری مقدور نیست و هم‌چنین تعهدی که به شهروندان پرند برای ارائه هرچه بیش‌تر امکانات داریم، در قالب کمک به مترو وارد این پروژه شدیم. در این قالب قرار شده که مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان از محل منابع داخلی به شرکت متروی تهران کمک کنیم. در فاز اول این موضوع ۳۰ میلیارد تومان را اجرایی می‌کنیم. آورده ما در این پروژه اراضی است و به صورت تهاتر با اراضی این مبلغ پرداخت می‌شود.

هفته گذشته نزدیک به ۸ میلیارد تومان اراضی که تعهد اولیه ما بود برای شروع عملیات واگذار کردیم. قرار است در اسرع وقت تجهیز کارگاه این پروژه شروع شود و امیدواریم که در سال آینده شاهد افتتاح متروی پرند باشیم.

راجع به برنامه اقدام ملی با توجه به این‌که یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهر سازی بوده چه برنامه‌های در دست اقدام دارید؟

در قالب برنامه اقدام ملی قرار شده حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث در کشور احداث شود که تعداد ۲۰۰ هزار واحد آن سهم شرکت عمران شهرهای جدید است.

بر اساس سیاست مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، با توجه به این‌که حدود ۱۸ شهر جدید در کشور داریم، برنامه‌ریزی شده که هر یک از شهرها بر اساس توان خود (از نظر اراضی) بتوانند این برنامه را عملیاتی کنند. براین اساس سهم پرند، ۲۶ هزار واحد بوده که بیش‌ترین میزان را در میان شهرهای جدید به خود اختصاص داده است.

این موضوع مسوولیت ما را دو چندان می‌کند و از آغاز عملیاتی شدن این موضوع سعی کردیم برنامه‌ریزی کامل و مدونی برای این کار داشته باشیم که براساس یک برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم که شامل احداث ۲۶ هزار واحد در مدت سه سال است. سال گذشته نزدیک به ۸ هزار واحد مسکونی را به فاز اجرا رساندیم و از این تعداد ۵ هزار واحد در قالب واگذاری با تعهد ساخت بود.

با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزرات متبوع داشتیم، برنامه ساخت واحدهای جدید به این صورت است که دیگر دولت تصدی‌گری ساخت را به عهده نگیرد و برنامه ساخت در قالب مشارکت عمومی-خصوصی انجام میشود؛ به این صورت که زمین از دولت و ساخت از بخش‌خصوصی باشد.

براساس این برنامه اقدام ملی، آماده‌سازی اراضی ۸۸ هکتاری پرند (که اولین پایلوت احداث برنامه اقدام ملی است) را آغاز کردیم. قرار بود این آماده سازی سال آینده تمام شود، اما با تلاش و همکاری صورت گرفته با پیمانکاران، ظرف دو تا سه ماه آینده آماده‌سازی اراضی به اتمام می‌رسد.

موازی با آماده‌سازی بحث انعقاد قرارداد با شرکا را پیش بردیم. تقریبا برنامه‌ریزی برای ۱۴۰۰ واحدی که در این اراضی ۸۸ هکتاری قابل استحصال بوده، انجام و شرکای آن‌ها مشخص شده و در مرحله تایید نهایی و انعقاد قرارداد هستند. از این میزان ۴۰۰ واحد با پیگیری‌هایی که با شهرداری پرند داشتیم، تبدیل به پروانه و عملیات احداث آن شروع شده و یک کارگاه ۴۶۴ واحدی داریم که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.