| کد خبر: 190990 |

نقش کانون‌های وکلا در حفظ و توسعه حقوق شهروندی

یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی در همه کشورها و از جمله ایران کانون‌های وکلای دادگستری است.

تین نیوز

یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی در همه کشورها و از جمله ایران کانون‌های وکلای دادگستری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، این اهمیت از دو جهت قابل‌توجه و بررسی است؛ اول از جهت ساختار و افراد تشکیل‌دهنده و عضو و دوم از جهت رابطه و تاثیرگذاری در جامعه که به ترتیب توضیح مختصری در این ارتباط ارائه می‌شود.

ساختار اصلی کانون‌های وکلا دارای استقلال نسبی از حاکمیت و دولت در مفهوم عام آن هستند و فارغ از اینکه مبانی و مصادیق این استقلال نسبی چیست، نتیجه این استقلال، حمایت از حقوق شهروندی در تقابل احتمالی و جزیی با حقوق حاکمان و دولتمردان است.

این نقش می‌تواند در زمان قانونگذاری در قوه مقننه یا اجرای قانون و عدالت و دفاع از حقوق زیان‌دیدگان در محاکم قضایی متجلی شود. علاوه بر انجام دفاع از حقوق موکل باتوجه به نکات تخصصی، انجام وکالت‌های معاضدتی حقوقی برای مردم کم‌بضاعت به صورت رایگان یا وکالت‌های تسخیری برای متهمین با جرایم سنگین که امکان گرفتن وکیل ندارند نیز قابل توجه است.

کانون‌های وکلا از اعضایی تشکیل می‌شود که از بین تقریبا بالاترین سطح آموزش حقوق یا قضات دادگستری بعد از طی سال‌ها انجام کار قضایی است که با کسب تجارب لازم یا پذیرش کارشناسان حقوقی با سوابق ممتد کار حقوقی مجموعه‌ای از نخبگان حقوقی را در زمره اعضای خود داشته باشد.

این امکان بالقوه و بالفعل زمینه اظهارنظر تخصصی و علمی مرتبط با تحلیل آثار حقوقی مصوبات یا اجرای وکالت‌ها را تثبیت و فعال می‌کند. دادگستری که به عنوان سمبل عدالت قضایی به عنوان مصداقی از مفهوم عام، یاور عدالت اجتماعی به دعاوی رسیدگی می‌کند باتوجه به تخصصی بودن اکثر دعاوی با یاری وکلای دادگستری می‌تواند نقش خود را بهتر و عملی‌تر ایفا کند.

یکی دیگر از دغدغه‌های دولتمردان، پیشگیری از تحقق دعاوی و اختلافات است، زیرا گسترش دعاوی ضمن اینکه خود نتیجه عصبیت‌ها و تنش‌هاست

به صورت متلازم منجر به افزایش ناآرامی‌ها و نارضایتی‌ها نیز می‌شود. استفاده از حقوقدانان در مفهوم کلی و وکلای دادگستری در مفهوم خاص با رعایت نکات حقوقی مناسب در قراردادها و رفتار اجتماعی نیز یکی از عوامل مهم بررسی نقش نهاد وکالت در ساختار کلی جامعه است. اصولا استفاده از نظرات کارشناسی برای کمیسیون‌های مجلس یا هیات دولت همراه با تحمیل هزینه‌های قابل‌توجه به دولت یا قوه مقننه است. در طول دهه‌های گذشته کانون‌های وکلا یا اتحادیه آنها و همچنین آحاد وکلا همیشه در جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی رایگان اعلام آمادگی کرده و می‌کنند و استفاده از این پتانسیل براساس اعتقاد دولتمردان به جایگاه این علم و فن در سنوات گذشته متغیر و هر چه که این اعتقاد قوی‌تر و عملی‌تر بوده است به همان نسبت از تجارب و تخصص حقوقی نیز استفاده بهتری شده است.

نقش کانون‌های وکلا در توسعه نهاد داوری و حل و فصل اختلافات ضمن کاهش قابل‌توجه پرونده‌ها و دعاوی دادگستری که منجر به کاهش هزینه‌های دولت می‌شود از عوامل مهم ایجاد و تقویت احساس عدالت است.

به عبارت دیگر جامعه زمانی به آرامش می‌رسد که تعدادی از عوامل اصلی اجتماعی، اقتصادی و حقوقی جمع شوند.

حل اختلاف از طریق داوری تقویت‌کننده احساس عدالت است که عامل بسیار مهمی است و حال که در هفته قوه قضاییه قرار داریم، امیدواریم در تعامل بیشتر قوه قضاییه با نهاد وکالت شاهد توسعه حفظ و رعایت حقوق شهروندی باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.