| کد خبر: 184280 |

آتش در کمین برج‌های پایتخت

به دنبال آتش‌سوزی در مجتمع تجاری «پایتخت» در خیابان میرداماد برخی از رسانه‌های داخلی متاثر از این حادثه ناگوار، ضمن بازتاب جزئیات حادثه به بیان تفاوت ها و تشابهات این آتش سوزی با ساختمان پلاسکو پرداخته اند.

تین نیوز

به دنبال آتش‌سوزی در مجتمع تجاری «پایتخت» در خیابان میرداماد برخی از رسانه های داخلی متاثر از این حادثه ناگوار،ضمن بازتاب جزئیات حادثه به بیان تفاوت ها و تشابهات این آتش‌سوزی با ساختمان پلاسکو پرداخته اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بامداد جمعه مجتمع بزرگ تجاری پایتخت دچار آتش‌سوزی شد. بخش‌هایی از طبقه اول و طبقه سوم این ساختمان 14 طبقه دچار آتش‌سوزی شد و دود تا طبقه پنجم سرایت کرده بود. دود بسیار شدید ورود آتش‌نشان‌ها را به داخل ساختمان بدون تجهیزات دشوار کرده بود اما خوشبختانه این حادثه در زمان تعطیلی پاساژ رخ داد و تلفاتی به دنبال نداشت.

اگرچه این آتش سوزی بعد از چند ساعت مهار شد اما حواشی بسیاری در پی داشت که بی توجهی به آن‌ها می توانست حوادثی مانند پلاسکو را رقم بزند. در همین راستا سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این حادثه گفت: در پی اعلام انتشار دود از مجتمع پاساژ پایتخت واقع در خیابان میرداماد آتش‌نشانان پنج ایستگاه آتش‌نشانی به همراه سه نردبان و تشک نجات به محل حادثه اعزام شدند و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد منبع این دود، آتش‌سوزی در طبقه اول و سوم این ساختمان است'، اما آتش‌نشانان موفق به شعله‌زنی حریق شده‌اند.

بررسی امروز(25 اسفندماه) خبرگزاری ها، تارنماها و روزنامه ها نشان می دهد که قریب به اتفاق رسانه های داخلی صرفا اخبار مرتبط با این حادثه را پوشش داده و به بازتاب سخنان سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی اکتفا کرده اند. در این میان اما برخی رسانه ها نیز با ابراز نگرانی از تکرار فاجعه پلاسکو از عبرت نگرفتن مسوولان برای شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های مشابه در تهران انتقاد کرده اند.

در ادامه برخی از عبارات انتقادی به کار برده شده از سوی رسانه های داخلی درباره این مهم را می خوانیم: این حادثه می توانست دو مرتبه فاجعه ای شبیه پلاسکو ایجاد کند؛ پایتخت نشان داد از پلاسکو عبرت نگرفتیم؛ پر واضح است که پلاسکو با تمام آن روزهای تلخ درس عبرتی برای ما محسوب نشده است!؛ این طور که مشخص است پلاسکو نیز برای مسئولان به فراموشی سپرده شده است؛ دیگر کسی به فکر ایمنی در ساختمان و پرداختن به تجهیزات آتش نشانان نیست؛ پلاسکو برای هیچ کس جز مردم درس عبرت نشد!؛ روایتی از تکرار فجایع تکراری است و نبود سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌ها؛ کمبود امکانات لازم برای آتش نشانان در زمان وقوع حادثه.

درس عبرت پلاسکو

روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک امروز خود ذیل عنوان «پایتخت نشان داد از پلاسکو عبرت نگرفتیم» نوشت: هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم روزی را که ساختمان پلاسکو، پیش چشم هزاران تماشاگر در آتش سوخت فرو ریخت و 16 آتش نشان را در خود مدفون ساخت! یادمان نمی‌رود التهاب ثانیه‌ها را، روزهایی را که خانواده آتش نشان‌ها رو به روی خرابه ای به نام پلاسکو می‌نشستند و لحظه‌ها را می‌شمردند! با همه این اوصاف پنج شنبه گذشته اتفاقی رخ داد که بی‌شباهت به پلاسکو نبود و می‌توانست باز هم فاجعه ای را رقم بزند! زیرا باز هم خیلی از اشتباهاتی که در حادثه پلاسکو باعث به وجود آمدن آن فاجعه بود، رخ داد ! با این اوصاف پر واضح است که پلاسکو با تمام آن روزهای تلخ درس عبرتی برای ما محسوب نشده است!

در ساعت‌های ابتدایی پلاسکو شاهد بودیم که افراد زیادی به طرف این ساختمان هجوم آوردند و با آن عکس و فیلم یادگاری می‌گرفتند اما تنها نقطه مثبت در تجربه آتش سوزی پایتخت این بود که هیچ کس برای گرفتن عکس و فیلم در این مکان تجمع نکرد و مردم راه را برای عبور و مرور امداد باز کرده بودند. این یعنی مردم از تجربه پلاسکو درس گرفته‌اند و دوباره آن را تکرار نمی‌کنند اما این تجربه به ما نشان داد که کمی‌ها و کاستی‌های 2 سال پیش همچنان پا برجاست و از شدت و وسعت آن کم نشده است! این طور که مشخص است آتش نشانان و تجربه پلاسکو نیز برای مسئولان به فراموشی سپرده شده است و دیگر کسی به فکر ایمنی در ساختمان و پرداختن به تجهیزات آتش نشانان نیست؛ پلاسکو برای هیچ کس جز مردم درس عبرت نشد!

روزنامه آرمان ذیل عنوان « احتمال تکرار پلاسکو » در واکنش به این حادثه اظهارات سخنگوی سازمان آتش نشانی را بازتاب داده و نوشت: آتش سوزی در مجتمع پاساژ پایتخت اگرچه بعد از چند ساعت مهار شد اما حواشی بسیاری در پی داشت که بی توجهی به آن‌ها می تواند حوادثی مانند پلاسکو را رقم بزند.

کمبود‌ها هم‌چنان پا برجاست

بازخوانی و مرور 9 آتش‌سوزی مشهور ایران، روایتی از تکرار فجایع تکراری است و نبود سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌ها، به‌روز نبودن تجهیزات، مدیریت بحران و نبود آموزش در زمینه مراقبت از خود در مدرسه‌ها یا برای افراد عادی را بیش از پیش به رخ می‌کشد. یکی از دلایلی که خیلی از کارشناسان آن را سبب به وجود آمدن فاجعه پلاسکو و جانباختن آتش‌نشانان می‌دانستند نبود و یا کمبود امکانات لازم برای آتش نشانان در زمان وقوع حادثه بود به طوری اعضای هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو «وجود بار حریق بسیار زیاد در ساختمان به علت مقادیر زیاد پارچه»، «نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان»، «نبود هر گونه فضابندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش»، «مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها در دوران بهره‌برداری» و «وجود موانع زیاد برای فعالیت آتش‌نشانان» را از جمله دلایل گسترش سریع آتش در ساختمان پلاسکو و بروز آن فاجعه اعلام کرده‌اند.

جزئیات و علت اصلی حادثه

جلال ملکی درباره جزئیات حریق در پاساژ پایتخت گفت: در ساعت 23:22 دقیقه پنجشنبه شب یک مورد حریق در پاساژ تجاری واقع در خیابان ولیعصر، خیابان دامن افشار به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود. وی با بیان این‌که این پاساژ در زمینه خرید و فروش قطعات کامپیوتری فعالیت می‌کند، ادامه داد: با‌توجه به حساسیت آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند مرتبه، 5 ایستگاه آتش‌نشانی همراه با تجهیزات کامل به محل حادثه اعزام شد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: محل آتش‌سوزی یک ساختمان تجاری 14 طبقه بود که بخش‌هایی از طبقه اول و طبقه سوم گرفتار حریق شده و هنوز به طور کامل مشخص نیست که علت این حریق بر اثر چه چیزی بوده است. ملکی تصریح کرد: دود بسیاری بر اثر این حریق ایجاد شده و تا طبقه پنجم این ساختمان را فرا گرفته بود وضعیت دود بسیار خطرناک بود به طوری که بدون تجهیزات لازم امکان ورود به ساختمان وجود نداشت. وی ادامه داد: خوشبختانه پاساژ در این ساعت تعطیل بود اما حضور کسبه که از حریق مطلع شده بودند در محل، کار آتش‌نشانان را با کندی مواجه کرده بود و متاسفانه کسبه بدون توجه به اخطارهای آتش‌نشانان وارد ساختمان می‌شدند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: آتش به سرعت خاموش شد و خوشبختانه در این حادثه مورد مصدومیت جانی و تلفاتی نداشته‌ایم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: متاسفانه سیستم کنترل اطفای حریق و ایمن‌سازی مجتمع فعال نبوده است. موضوعی که می تواند برای ساختمان‌های تجاری و مجتمع های بلند مرتبه حادثه‌ای شبیه پلاسکو ایجاد کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.