| کد خبر: 178457 |

◄ افزایش تعداد معلولان به‌دلیل سوانح رانندگی

شهرداری تهران درزمینهٔ نیازهای دانش آموزان معلول تا حدودی وارد عمل شده است. مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اعلام این خبر گفت: به‌طور مثال سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان استثنایی را شهرداری تأمین می‌کند که تمام هزینه آن حدود ۱۷ میلیاردتومان است.

تین نیوز

شهرداری تهران درزمینهٔ نیازهای دانش آموزان معلول تا حدودی وارد عمل شده است. مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اعلام این خبر گفت: به‌طور مثال سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان استثنایی را شهرداری تأمین می‌کند که تمام هزینه آن حدود ۱۷ میلیاردتومان است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، قدمی بابیان اینکه تهران به‌عنوان کلان‌شهر مسائل خاص خودش را برای دانش‌‌آموزان استثنایی دارد، گفت: درحال‌حاضر آسانسورها به علامت‌هایی مجهز شده‌اند تا شخص نابینا بتواند طبقات را از هم تشخیص دهد؛ اما متأسفانه اولویت‌بندی‌ها در رفع مشکلات درست انجام‌نشده است، به‌طوری‌که هنوز سینما‌ها، مترو، اتوبوس‌ها، ساختمان‌های اصلی، دانشگاه‌ها، ‌سرویس‌های بهداشتی و... را برای استفاده از افراد معلول و نابینا موردبررسی قرار نداده‌اند.

او افزود: برای وارد شدن به این بخش یک تفکر ویژه لازم است و باید برای آن برنامه‌ریزی شود. ضمن اینکه در وزارت کشور شورایی تعیین شد که وظیفه‌اش همین است تا تمامی فضاهای کشور را برای افراد با نیاز ویژه، نابینا و ویلچری مناسب‌سازی کند. البته کارهایی انجام‌شده، اما مناسب‌سازی انجام‌نشده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: گرچه ایجاد امکانات هزینه‌بر است؛ اما وقتی افراد نابینا می‌خواهند وارد یک ساختمان شوند، آن ساختمان رمپ ندارد یا حتی درب‌های سرویس‌های بهداشتی به‌گونه‌ای است که امکان عبور ویلچر از آن وجود ندارد. درست است که نابینایان ما کمترین گروه در بین افراد با نیاز ویژه هستند؛ اما باید به نیازهای آنها توجه شود. آمار بچه‌های کم‌توان ذهنی سه درصد، نابینا یک‌درصد و ناشنوایان۰.۰۶ درصد هستند؛ ولی تعداد بچه‌های جسمی حرکتی بیشتر‌ند، چون سالانه با این تصادفاتی که انجام می‌شود، آمار این افراد نیز بالاتر می‌رود.

او با اشاره به افزایش معلولان به‌دلیل سوانح رانندگی ادامه داد: باید به این سمت برویم که پیشگیری را در سه سطح انجام دهیم، ابتدا اقداماتی انجام دهیم تا معلولیت به وجود نیاید و اگر به وجود آمد، آن را به‌موقع شناسایی کنیم و نکته سوم این است که شهرداری‌ها باید به میدان بیایند و شرایط را برای آنها فراهم کنند، زیرا آنها نیز حقوق شهروندی دارند. حق‌دارند تردد کنند، حق‌دارند به سینما و استادیوم بروند، حق‌دارند به هر وزارتخانه‌ای که می‌خواهند بروند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.