| کد خبر: 176755 |

◄ تهران از ابتدای سال چند روز هوای سالم داشت؟

مکانیزیمی که برای معاینه‌فنی پیش‌بینی شده اجازه تخلف در این بخش را از برخی رانندگان گرفته است.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» به 203 روز هوای پاک و سالم شهر تهران از ابتدای سال 97 اشاره کرد و گفت: از این تعداد 13 روز هوای تهران کاملاً پاک و 189 روز نیز هوای سالم وارد ریه‌های مردم شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید محسن پورسیدآقائی با اشاره به این نکته که این تعداد روز در مقایسه با سال گذشته روند خوبی را طی کرده است، اظهار کرد: سال گذشته تا به امروز 196 روز هوای سالم و پاک در تهران را شاهد بودیم که این عدد در سال جاری به 203 روز در سال 97 ارتقا پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این مهم که در نیمه دوم امسال حتی یک روز نیز هوای ناسالم در تهران گزارش نشده است، افزود: علاوه بر مطلوب بودن شرایط جوی، اقدامات پیشگیرانه معاونت حمل‌ونقل و الزام وسایل حمل‌ونقل عمومی به دریافت برگه معاینه‌فنی در کاهش انتشار آلاینده‌ها نقش بسزائی داشته است.

پورسیدآقایی به نبود پدیده اینورژن از ابتدای نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: بیش از 5 روز در این مدت هوای پاک ثمره تلاش چند ماهه و همراهی شرایط جوی در نیمه دوم سال بوده است. اما سال گذشته از اول مهر تا 14 آبان تهران 12 روز هوای ناسالم را تجربه کرد.

وی به جدّیت در اجرای طرح زوج و فرد و الزام به داشتن برگه معاینه‌فنی با همراهی پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و ابراز داشت: چنانچه مهلتی به برخی رانندگان داده شد تنها به دلیل ازدحام در مراکز معاینه‌فنی بود که مانع از دریافت به موقع  معاینه‌فنی خودروها بود اما با مرتفع شدن این مشکل اعمال قانون در این‌باره به قوت خود برقرار است.

این مقام مسئول به نظارت دقیق بر اموری مانند هوشمند شدن نوبت دهی معاینه‌فنی اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع معاینه‌فنی برای مدیریت شهری از اهمیت ویژه‌ای در نیمه دوم سال برخوردار است. مکانیزیمی که برای معاینه‌فنی پیش‌بینی شده اجازه تخلف در این بخش را از برخی رانندگان گرفته است.

پورسیدآقایی به مشکل موجود در مراکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین پرداخت و تصریح کرد: مشخص شدن میزان دود این خودروها در تست‌ مراکز معاینه‌فنی به طور کامل ممکن نیست و سازمان محیط‌زیست که مسئول نظارت بر مراکز معاینه‌فنی کل کشور هست به شهرداری تفویض اختیار کرد که مسئولیت معاینه‌فنی خودروهای سنگین استان تهران را نیز عهده دار شود. در حال حاضر نمایندگان معاونت حمل‌ونقل در برخی از این مراکز مستقر هستند و بر معاینه‌فنی خودروهای سنگین نظارت می‌کنند.

وی به همکاری خودروسازان در الزام به دریافت برگه معاینه‌فنی اشاره داشته و گفت: آقایان یکه‌زارع و سروش هریک در تماس تلفنی از حضور شهرداری برای نظارت بر داشتن برگه معاینه‌فنی سرویس ادارات این دو شرکت استقبال کردند.

به گفته وی،  54 درصد از آلودگی‌های شهر تهران که ناشی از ذرات کمتر از دو و نیم میکرون است و بیشتر سهم ان برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها است به طور مستقیم بر ریه افراد تاثیر گذاشته و موجب تشکیل بیماری سرطان می‌شود. که بیش از نیمی از این عدد سهم اتوبوس‌های شرک واحد، کامیون‌ها و سرویس ادارات است.

پورسیدآقایی راه‌ندازی هشتک «دود بدرود» را یکی از راه‌های همراهی مردم در کاهش میزان آلایندگی و گزارش مردمی به شهرداری عنوان کرد و گفت: این هشتک توسط تیمی رصد شده و به تک تک گزارشات مردمی رسیدگی می‌شود. فرقی بین خودروهای سازمانی و نظامی نیز در اعمال قانون قائل نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.