| کد خبر: 171846 |

چشم‌هارا ببندید و دعا بخوانید

روایت‌هایی از آنچه توریست‌ها در خیابان‌های ایران دیده‌اند

تین نیوز

با خواندن سفرنامه های توریست‌های خارجی به ایران، به یک دیدگاه مشترک تقریبی خواهید رسید:

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، ایران عموما برای سفر، کشوری بسیار امن است، تا اندازه‌‌ای که گاه توریست‌ها آن را امن‌ترین کشوری توصیف می‌کنند که تاکنون به آن سفر کرده‌اند و حتی گاه امنیت آن را بیشتر از اروپا  می‌دانند. توریست‌ها معمولا مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را بی‌نظیر توصیف می‌کنند؛ آنها را افرادی مهربان و خونگرم می‌شناسند که در دوره‌ای از سفرشان به آنها کمک کرده‌اند یا آنها را به خانه‌‌های خود راه داده‌اند و از آنها به گرمی پذیرایی کرده‌اند. عجیب‌ترین رفتار ایرانی‌ها برای توریست‌های خارجی، سنت تعارف‌کردن است که درک آن برایشان کمی دشوار و گیج‌کننده‌است، در حدی که در هر سفرنامه و وب‌سایتی، بخشی مجزا برای توضیح کامل مفهوم تعارف اختصاص داده شده ‌است.اما آنچه تقریبا در تمامی سفرنامه‌ها به آن اشاره مستقیم شده‌، رانندگی وحشتناک ایرانی‌هاست و خطر مرگی که ممکن است حین عبور از خیابان آنها را تهدید کند؛«بزرگ‌ترین خطر در ایران رانندگی یا عبور از خیابان است».

بزرگ‌ترین خطری که در ایران تهدیدتان می‌کند

«رانندگی ایرانی‌ها در جاده یا حین عبور از خیابان غیرقابل پیش‌بینی است و محتمل‌‌ترین خطری است که در ایران تهدیدتان می‌کند و کنترل آن نیز خارج از توان شماست. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از راننده بخواهید آرام‌تر برود. هیچ‌کس به قوانین جاده توجه نمی‌کند و احتمال متوقف‌شدن یک خودرو در تقاطعی شلوغ، تناسبی مستقیم با ابعاد خودروهایی دارد که در مسیر آن خودرو قرار دارند. علاوه بر این، بعضی از رانندگان، بوق‌هایی کر‌کننده مشابه بوق کامیون یا اتوبوس را روی خودروهای سواری خود نصب کرده‌اند. حواستان به موتورهایی که چراغ قرمز را با سرعت رد می‌کنند و اتوبوس‌هایی که با سرعت، مسیرهایی خاص را با سرعت در مسیر خلاف حرکت خودروها طی می‌کنند هم باشد. خودروها هرگز پشت خطوط عابر پیاده توقف نمی‌کنند، پس هرگز احتمال مرگی وحشتناک حین عبور از خیابان را دست‌کم نگیرید. بهترین راهکار این است: با یک ایرانی از خیابان رد شوید و او را در سمت خطرناک‌تر خیابان قرار دهید!» (وب‌سایت lonelyplanet)

سیرکی مرگبار

«رانندگی در ایران مهارت‌های ویژه‌ای می‌خواهد تا بتوانید رفتارهای رانندگی ایرانی‌ها را تحمل کنید. برخی ترافیک‌های ایران را شلوغ و پرهرج و‌مرج می‌دانند و برخی دیگر آن را سیرکی مرگ‌آور توصیف می‌کنند». (استیون هرمن، توریست و نویسنده وب‌سایت کاروانستان)

رانندگی در ایران یعنی دیوانگی

«تا زمانی‌ که دیوانه یا ماجراجو نباشید، نباید به رانندگی در ایران فکر کنید؛ به‌ویژه در شهرهای بزرگ، چون زندگی‌تان را به خطر می‌اندازید. روزی من و راهنمایم در تهران مشغول صحبتی جدی درباره قانونمندی و دمکراسی بودیم. او به من گفت که چطور می‌توانی از مردمی که نمی‌توانند قوانین ساده رانندگی را رعایت کنند، انتظار داشته‌باشی قوانین دمکراسی را رعایت کنند؟ در ایران، در وقت رانندگی هیچ‌کس هیچ قانونی را رعایت نمی‌کند. خطوط عابر، خط‌کشی‌های خیابان، چراغ‌های راهنمایی و علائم رانندگی همگی پیشنهادهایی عمدتا بی‌معنی هستند؛وحشتناک است. اما خوشبختانه ایرانی‌ها خود در رانندگی در دل فاجعه‌ترین ترافیک‌ها متخصصند، پس رانندگی را به آنها بسپارید». (مایکل، ‌توریست کانادایی-آمریکایی)

رانندگان ایرانی دیوانه‌اند

«من تقریبا در 50کشور مختلف جهان تا آستانه تصادف با خودرو رفتم. نخستین وسیله نقلیه‌ای که راندم (یک موتورسیلکت در ویتنام) را از بالای پرتگاه پایین انداختم. بیشتر از حد تصورتان آینه‌ بغل خودروها را خرد کرده‌ام، یک خودروی اجاره‌ای را در باتلاقی در آلبانی غرق کرده‌ام و به تازگی یک سگ‌‌وی را داغان کرده‌ام؛ از این‌رو می‌توانم جنون «مد‌مکسی» که گاه در پشت فرمان خودرو به انسان دست می‌دهد را درک کنم یا بهتر است بگویم، ‌فکر می‌کردم درک می‌کنم. اما ایرانی‌ها مرزهای رانندگی جنون‌آمیز را جا‌به‌جا کرده‌اند. درحالی‌که می‌خندند، ‌شوخی می‌کنند و پسته می‌جوند، با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از نقطه‌های کور خیابان رد می‌شوند و فرمان را از این سمت به آن سمت می‌چرخانند، انگار می‌خواهند بیشترین تعداد ممکن عابران پیاده را بزنند. بزرگ‌ترین عامل جنون‌آمیزبودن ترافیک تهران، خودروهایی بی‌هدف هستند که جلوی هم می‌پیچند یا روی هم فرمان می‌دهند تا به شکلی از گره ترافیک خلاص شوند». (ویل هتون، توریست انگلیسی)

فقط دعا کنید

قرار است در سفرتان به ایران صحنه‌‌های زیادی از رانندگی با سرعت غیرمجاز، فحاشی هنگام رانندگی و بی‌توجهی به بستن کمربند ایمنی را شاهد باشید. خود را آماده کنید و اگر نتوانستید برای سفر به تاکسی‌ها و اتوبوس‌های رسمی که مجبورند محدودیت سرعت را رعایت کنند، دسترسی پیدا کنید، ‌چشم‌هایتان را ببیندید و فقط دعا بخوانید». (وب‌سایت lostwithpurpose)

در ایران رانندگی نکنید

«اگرچه رانندگی یک مسافر خارجی در ایران درصورت داشتن گواهینامه بین‌المللی، کاملا مجاز است اما واقعا ارزش‌اش را ندارد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، رانندگی در ایران کاری ماجراجویانه ‌است اما ایرانی‌ها استعداد زیادی در نشان دادن واکنش مناسب در موقعیت‌هایی دارند که می‌تواند رانندگان ناوارد به شرایط را دچار وحشت کند». (وب‌سایت theculturetrip.com)

سرعت بالا، استانداردهای ضعیف

استاندارد‌های رانندگی در ایران بسیار ضعیفند. همیشه صندلی و کمربند ایمنی خودرویی که سوار آن می‌شوید را چک کنید. رانندگان تا حدی که بتوانند سریع می‌رانند، ‌اگر نگران می‌شوید از آنها بخواهید آرام‌تر برانند. عبور از خیابان‌ها نیز می‌تواند دلهره‌آور باشد؛ حتی زمانی که از روی خط عابر پیاده رد می‌شوید. بهترین راه، کمک گرفتن از یک فرد محلی است. با وجود این باز هم باید حواستان به موتورسیکلت‌هایی که از هر طرف به سمت‌تان می‌آیند باشد. (جاستین اولیویه، توریست و نویسنده وب‌سایت betravelwise)

 احساس ناامنی در ایران

«هربار که می‌خواستم از خیابان‌های ایران رد شوم احساس ناامنی می‌کردم. ترافیک خیابان‌ها برای عابران پیاده وحشتناک است. اول فکر کردم پیر شده‌ام و اعصابم ضعیف است. در کشورهای زیادی از هر مدل خیابان‌ شلوغ و پرهیاهویی رد شده‌ام اما بعد در کتابچه‌‌های راهنما و وب‌سایت‌های دیگر خواندم که ترافیک، بزرگ‌ترین خطری است که توریست‌‌ها را تهدید می‌کند. رانندگی در بزرگراه‌های ایران نیز گاه ترسناک است. 2بار پیش آمد که خودروی ما در جاده توسط کامیون از مسیر اصلی منحرف شد. همه رانندگان در ایران در همه جاده‌‌ها و خیابان‌ها طوری رانندگی می‌کنند که انگار در مسیری دوبانده در حرکتند. خطوط سفید روی آسفالت خیابان‌ها در ایران هیچ معنایی ندارد. در ایران جز زمانی که درون خودرو یا اطراف خودرویی بودم، احساس ناامنی نکردم». (سارا جانسون، توریست آمریکایی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.