| کد خبر: 167640 |

آلودگی صوتی؛ قاتل خاموش جمعیت شهرنشین

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند حدود 360 میلیون نفر در سراسر جهان از افت شنوایی رنج می برند این در حالی است که آلودگی صوتی در شهرها، می تواند مخرب ترین مشکل زیست محیطی طی 20 سال آینده باشد.

تین نیوز

 کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند حدود 360 میلیون نفر در سراسر جهان از افت شنوایی رنج می برند این در حالی است که آلودگی صوتی در شهرها، می تواند مخرب ترین مشکل زیست محیطی طی 20 سال آینده باشد.

به گزارش تین‌نیوز ، بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلاینده نقش مهمی در کاهش شنوایی، مشکلات قلبی عروقی، اختلالات شناختی، استرس، بی خوابی و افسردگی دارد و حتی به آرامی، به عنوان قاتل خاموش جان افراد را می گیرد.

هم اکنون، در دنیا بیش از 100 میلیون نفر از جمعیت شهرنشین در معرض آلودگی صوتی بالاتر از 55 دسی بل هستند. از این تعداد 32 میلیون نفر حتی آلودگی صوتی بالاتر از 65 دسی بل را تحمل می کنند. این در حالی است که براساس دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، شهروندان شهرها نباید سطوح سر و صدای بالاتر از 40 دسی بل را تحمل کنند.

بر این اساس و با توجه به این که سالانه، 10 هزار نفر در اروپا جان خود را در اثر آلودگی صوتی از دست می دهند، آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا سعی دارد تا سال 2020 منابع آلودگی صوتی را به طور قابل توجهی کنترل کند؛ منابعی از قبیل فعالیت های صنعتی، فعالیت های تجاری، پرواز هواپیماها، ترافیک جاده‌ ای، ساخت و ساز، حرکت قطارها و ... .

 

شهر بی صدای اسکاندیناوی

شهر مالمو واقع در جنوب کشور سوئد، اولین قدم را به سوی کاهش آلودگی صوتی شهری برداشته است. این کار با اندازه گیری میزان آلودگی صوتی با استفاده از میکروفون ها و سیستم های اندازه گیری صدا انجام می شود. هدف مدیران شهری مالمو از این اقدام، ایجاد شهری جذاب تر و زیست پذیرتر برای شهروندان است.

به منظور اندازه گیری سطح سر و صدا در مالمو، شهرداری دستگاه تراز سنج صدا را در حاشیه بزرگراه های این شهر نصب کرده است. هدف از نصب این دستگاه، کاهش میزان آلودگی صوتی به کمتر از 30 دسی بل در محیط های داخلی شهر و کمتر از 50 دسی بل در محیط های خارج شهر است. ضمنا مورتن اسپن، شهردار مالمو ابتکارات دیگری نیز برای کاهش آلودگی صوتی این شهر انجام داده است که می توان به محدودیت سرعت در داخل شهر تا 40 کیلومتر در ساعت اشاره کرد. این قانون نه تنها آلودگی صوتی را کاهش می دهد، بلکه گامی برای کاهش آلودگی هوا و تصادفات جاده ای نیز است.

یکی دیگر از ابتکارات شهردار مالمو الکتریکی کردن تمام اتوبوس های شهری است. این اقدام نیز تاثیر زیادی در کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا داشته است. نصب صوت شکن در فضاهای عمومی، پوشش خیابان ها و جاده ها با آسفالت صدا شکن، پرداخت یارانه به مالکان برای دوجداره کردن پنجره ها، ایجاد مناطق آرام در بوستان ها و دیگر استراحت گاه ها که مفری برای زندگی پرجنب و جوش شهری هستند، از اقدامات دیگر آقای اسپن برای کاهش آلودگی صوتی شهری است.

 

اسپانیایی ها در معرض آلودگی صوتی شبانه

ترافیک جاده ای مقصر 80 درصد از آلودگی صوتی در شهر مادرید است. با آگاهی از این که آلودگی صوتی یک تهدید جدی برای سلامت مردم در شهرهای بزرگ محسوب می شود، متخصصان اسپانیایی روش های متعددی را برای مهار معضلات ناشی از آلودگی صوتی پیشنهاد کرده اند. از آنجا که سر و صدای وسایل نقلیه الکتریکی بسیار کمتر از خودروهای دیزلی است، تشویق به خرید و استفاده از این خودروها در مادرید بیش از پیش شده است.

ثابت شده حتی اگر 12 درصد از وسایل نقلیه در مادرید الکتریکی باشند، میزان آلودگی صوتی به نصف کاهش می یابد. ضمنا برنامه های رایگان سنجش صدا روی گوشی های هوشمند تمام شهروندان قابل دانلود است. این اپلیکیشن ها به کاربران اجازه می دهد، از مناطق پر سر و صدای شهر آگاه باشند و کمتر در این مکان ها تردد کنند.

اقدام دیگر برای کاهش آلودگی صوتی در مادرید این است که سطح جاده های شهری با نوعی آسفالت خاص که سر و صدا را جذب می کند، پوشش داده شود. چنین اقدامی به این دلیل است که ثابت شده سر و صدای زیاد ترافیک جاده ها ارتباط چندانی به احتراق موتور ماشین ها ندارد بلکه اصطکاک لاستیک ها با جاده عامل اصلی این سر و صدا است.

 

گام های ژرمن ها برای کاهش آلودگی صوتی

به گفته پژوهشگران آلمانی آلودگی صوتی پس از استعمال دخانیات، دومین عامل مهم سکته‌ های قلبی در میان شهروندان برلین بوده است. احتمال خطر مرگ در اثر سکته قلبی به علت آلودگی صوتی حتی از خطر مرگ بر اثر سرطان ریه هم بیشتر است. از آن جا که حدود 13 میلیون نفر در کشور آلمان در معرض آلودگی صوتی هستند، در بهار سال 2010 میلادی شهر دارمشتات در ایالت هسن آلمان، پروژه ای را برای کاهش قرارگیری شهروندان فرانکفورت و دارمشتات، در معرض آلودگی صوتی طرح ریزی کرد.

مطابق با این پروژه، اداره محیط زیست دارمشتات مشابه طرح اجرا شده در مادرید اسپانیا عمل کرده و سطح جاده های شهری را با نوعی آسفالت خاص که سر و صدا را جذب می کند، پوشش داده است. اعمال قوانینی برای کاهش سرعت به 30 تا 40 کیلومتر در ساعت و در خیابان های شهری، از دیگر اقدامات آلمانی ها برای کاهش آلودگی صوتی است.

همچنین در برخی مناطق بزرگراه ها که در نزدیکی نقاط مسکونی هستند، یا نقاطی که ساخت و ساز در آن ها در جریان است، محدودیت هایی برای سرعت وضع شده است. سال گذشته نیز اتحادیه اروپا به طور جدی از دولت آلمان خواست برای کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله آلودگی صوتی و آلودگی هوا، قوانین محدودیت سرعت در بزرگراه ها را سختگیرانه تر کند.

 

مبارزه فرودگاه «برگامو» در میلان با آلودگی صوتی

در فرودگاه بین المللی «اوریو ال سیرو» شهر «برگامو» در نزدیکی میلان ایتالیا ترافیک هوایی، مهمترین منبع افزایش آلودگی صوتی است. با این حال، به گفته مدیر اداره حفاظت از محیط زیست فرودگاه بین المللی «اوریو ال سیرو»، در این فرودگاه اقداماتی برای کاهش آلودگی صوتی انجام می شود. گام اول استفاده از حداکثر ظرفیت هواپیماها است، به طوری که هر چه هواپیما تعداد مسافران بیشتری را جابه جا کند، تعداد پروازها کمتر می شود. قدم بعدی، نو کردن ناوگان هواپیمایی و آخرین چاره کار هم هدایت ترافیک هوایی در مسیرهای متنوع و عبور کمتر از مناطق شهری است. این روش به طور قابل توجهی میزان آلودگی صوتی را کاهش می دهد.

اما یکی دیگر از کارهایی که در فرودگاه «برگامو» برای کاهش آلودگی صوتی انجام می شود، استفاده از میکروفون های مخصوص باندهای نشست و برخاست هواپیما است. این میکروفون ها آلودگی صوتی ایجاد شده، در این مناطق را اندازه گیری می کند. به کمک این ابزار می توان هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند را از مناطق پرجمعیت شهری دور نگاه داشت.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.