| کد خبر: 159726 |

تاکید بر تشکیل خزانه متمرکز در مدیریت شهری

برای نخستین بار در شورای اسلامی شهر تهران انتخاب حسابرس از طریق فراخوان عمومی و در حضور اصحاب رسانه و با هدف روشنگری و شفافیت به عنوان ابزارهای نظارت شورا انتخاب شد.

تین نیوز

برای نخستین بار در شورای اسلامی شهر تهران انتخاب حسابرس از طریق فراخوان عمومی و در حضور اصحاب رسانه و با هدف روشنگری و شفافیت به عنوان ابزارهای نظارت شورا انتخاب شد.

به گزارش تین‌نیوز، جلسه انتخاب از سوی کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور سید حسن رسولی نایب رییس کمیسیون و رییس کمیته منابع انسانی شورا، سید محمود میرلوحی رییس کمیته اقتصادی شورا، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا و بهاره آروین رییس کمیته شفافیت و نیز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.  

سید حسن رسولی در جلسه انتخاب حسابرس سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران با بیان اینکه از جمله اهدفی که در شورای پنجم از ابتدا مطرح شده اهتمام هرچه بیشتر اعضا برای حداکثری‌سازی شفافیت، روشنگری و نور تاباندن به زوایای محتاج شفافیت روابط و مناسبات حوزه مدیریت شهری است، تصریح کرد: در شورای شهر تهران به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این‌که این خواسته، یکی از خواسته‌های مهم و مطالبات رأی‌دهندگان میلیونی به شورای پنجم است، ابتدا در خود شورا بایستی پایه‌گذاری و نهادینه شود و از این طریق با استفاده از جایگاه‌های تقنینی و منزلت نظارتی شورای شهر به‌عنوان پارلمان شهری، به سایر دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت شهری ذی‌مدخل هستند که در رأس آن‌ها شهرداری است، تقنین داده شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسات مختلفی به موضوع نحوه انتخاب حسابرسان شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه پرداختیم، تاکید کرد: در اجرای سیاستی که به آن اشاره شد، قرار بر این شد که از نهاد ذی‌صلاح موجود در این عرصه یعنی سازمان حسابرسی کشور کمک گرفته شود، همچنین به صورت عمومی فراخوان داده شد تا تمامی موسسات حسابرسی که واجد شرایط هستند و تاییدیه سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار را دارند، به‌عنوان موسساتی که می‌توانند مراجعه کنند و در این فراخوان شرکت کنند، اسناد مناقصه را پر کنند.

وی ادامه داد: در ادامه علاوه بر اقتباس ملاک‌های سازمان حسابرسی به بخشنامه‌ وزیر برای شوراها و شهرداری‌های سراسر کشور نیز توجه شد تا با ترکیب از دو سند بالادستی، شرح خدمات تهیه و در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب شد. بر اساس این دو سند بالادستی فراخوان داده شد و تعدادی از موسسات حسابرسی شرکت کردند.

رسولی با اشاره به اینکه قرار شد پاکت قیمت ها به صورت کاملا رقابتی و شفاف توسط شرکت‌کنندگان در مناقصه که صلاحیت شان نیز تایید شده در جمع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و اصحاب رسانه باز شود گفت: این یک رقابت شفاف است. ما این مرحله را به‌عنوان پایلوت آغاز کردیم و بنایمان هم بر این است که به اتفاق شهردار این رویه را به سایر بخش‌های حوزه مدیریت شهری تسری دهیم همانطور که اطلاع دارید قرار شده قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سایت شهرداری منتشر شود.

رسولی با اشاره به بازدید چهارشنبه هفته گذشته به اتفاق تعدادی از اعضای شورا از شهرداری منطقه دو اعلام کرد: در این بازدید تاکید شد در فرایندهای ارائه خدمات در تمام حوزه‌های ماموریتی شش‌گانه شهرداری، ورود تمام پیمانکاران بخش خصوصی واقعی، بدون قائل‌شدن هیچ امتیازی برای بخش خصولتی و عناوینی از این قبیل بر اساس قواعد مشخص و روشن بدون هیچ رانت، رابطه‌ای و مسائلی از این دست صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ توسط شهردار، اظهار کرد: حدود یک ماه پیش کمیسیون برنامه و بودجه شورا، الزامات، اولویت‌ها و سیاست‌های موردنظر در بودجه سال آینده شهرداری تدوین و ابلاغ کرد. لایحه بودجه ارائه شده برای سال آینده در این چارچوب بود، شورای شهر بنا دارد به برخی از مشکلات در حوزه عدم شفافیت پایان دهد. تلاش ما در حوزه مدیریت شهری تشکیل خزانه متمرکز برای اولین بار، تاکید بر تنظیم بودجه بر اساس روش عملیاتی، تلاش برای کاستن از فروش سرمایه و شناسایی منابع پایدار است.

محمود میر لوحی: تلاش ما برچیدن هر گونه رانت و انحصار از سیستم مدیریت شهری است

رییس کمیته اقتصادی شورا نیز در این جلسه گفت: همانطور که استحضار دارید شورای پنجم از شهریور ماه با اهدافی همچون روشنگری و شفافیت کار خود ر ا آغاز کرده ولی با این حال امیدواریم این سیاست تا قبل از پایان سال تحقق پیدا کند و انتخاب حسابرس از طریق فراخوان عمومی و در حضور اصحاب رسانه یکی از مصادیق همین سیاست است.  

میر لوحی افزود: تلاش ما بر این است تا هر گونه رانت و انحصار را از سیستم مدیریت شهری برچینیم و اگر امسال با دلیل مضیقه وقت نقصان و کمبودی وجود دارد امیدواریم و انتظار داریم با کمک اصحاب رسانه در سال آینده رفع شود.  

وی ادامه داد: جای تردید نیست که در شهری مانند تهران وقتی هزینه کرد بیست و چند هزار میلیاردی در یکسال می خواهد انجام شود باید با نگاه شفاف سازی و حذف هر گونه رانت و انحصار همراه باشد.

میرلوحی افزود: تقاضای من از شما موسسات این است که شرح خدمات به اکمل وجه اجرا شود. این امر می تواند در افزایش کیفیت و بهره وری بسیار موثر باشد. اگر این منابع درست استفاده شوند تا ۳۰ درصد بهره وری سازمانی افزایش خواهد یافت.

بهاره آروین: گزارشات حسابرسی انتشار عمومی پیدا خواهد کرد 

رییس کمیته شفافیت شورا نیز گفت : سیاست ما در شورای پنجم اصلاح فرایند ها است. در همین زمینه در انتخاب حسابرس باید فرایند انتخاب اصلاح می شد تا اینکه بخواهیم یک موسسه را برای انتخاب حسابرس ارزیابی کنیم و بعد آن را انتخاب کنیم.

آروین افزود: فرایند ها باید به گونه ای باشند که قابل عرضه در دید مردم باشند. لذا آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که نتایج گزارشات حسابرسی انتشار عمومی پیدا کند.

آروین تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که داده های موجود باید در معرض و دید افکار عمومی باشد و در دسترس کارشناسان قرار گیرد.

رییس کمیته شفافیت شورا خاطر نشان ساخت: گزارش حسابرسی در اصلاح روند تنظیم بودجه، تعادل منابع و مصارف و هم در شناسایی مواردی که به طور سیستماتیک امکان بروز تخلف دارد، موثر خواهد بود. لذا امیدواریم این فرایند شفاف به خوبی تعریف شود و با دقت و جزییات بهبود پیدا کند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران نیز در خصوص انتخاب حسابرسان سال ۹۶ شهرداری تهران اظهار داشت: بر اساس ماده ۴۴ آئین نامه شهرداری ها، ممیزی شهرداری ها در سه مرحله انجام می شود که ما در مرحله دوم این ممیزی ها یعنی انتخاب حسابرس برای سال ۹۶ هستیم؛ پس از بازنگری در روال گذشته، کمیته بودجه به این نتیجه رسید که روند گذشته دارای برخی ایرادات است.

وی خاطر نشان ساخت: در گذشته انتخاب حسابرس از طریق کمترین قیمت، بدون توجه به کیفیت موسسه و صلاحیت آن صورت می گرفت؛ همچنین برای انتخاب حسابرس، موسسات حسابرسی به صورت عمومی اطلاع پیدا نمی کردند و به گونه ای رانت ایجاد می شد. بر این اساس برای اولین بار، حسابرس از طریق انتخاب عمومی در جراید دعوت به عمل آمد؛ این در حالی است که در شورای جدید بنا داریم که به موسسات دارای صلاحیت را اطلاع رسانی کرده و همچنین در جراید از موسسات حسابرسی دعوت به عمل آید. همچنین در حال حاضر پاکت های مالی در حضور خبرنگاران بازگشایی می شود؛ از این رو قیمت ها و شرکت های منتخب در فضایی شفاف به اطلاع همگان می رسد.

رییس کمیته بودجه با بیان اینکه در گذشته گزارش حسابرس در صحن غیر علنی انجام می شد اظهار داشت: خبرنگاران از آن اطلاع پیدا نمی کردند و از افکار عمومی پنهان نگهداشته می شد؛ اما در اینجا بناست در جلسات علنی گزارشات به اطلاع همگان انجام شود.  

وی افزود: همچنین گزارشات حسابرسان بدون طرح تکلیفی برای اصلاح امور به شهرداری و وزارت کشور می رفت اما در حال حاضر بنا داریم پس از انجام حسابرسی تکالیفی را به شهرداری ارائه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: تحقق شفافیت در اداره شهر باید از طریق تاکید بر گزارش حسابرس به طور مستقل انجام شود و نظارت شورا به عنوان نمایندگان مردم نیازمند نظارت در همه مراحل است؛ از سوی دیگر بحث ذیحساب و حسابرس اهمیت زیادی دارد و بنا است نتایج اقدام کارشناسی برای تصویب در صحن ارائه شود. از این رو باید انتخاب حسابرس ها در چارچوب قوانین و در محور کمیسیون قرار بگیرد.

رییس کمیته بودجه با اشاره به اینکه طی یک آئین نامه اجرایی توانستیم نحوه انتخاب حسابرس منتخب شورا برای حسابرسی از شهرداری، سازمان ها، شرکت ها و موسسات وابسته را تغییر و ضابطه مشخصی برای آن تعریف کنیم گفت: بر این اساس بنا است که این امر در صحن علنی شورا و در قالب طرح یک فوریت تصویب شود.

وی درادامه گفت: برای انتخاب حسابرس طبق روال گذشته دبیرخانه کمیسیون با موسسات حسابرسی مکاتبه کرده اما فرخوان آن نیز در روزنامه همشهری منتشر شد.

فراهانی سپس به تشریح نحوه کار انتخاب حسابرس پرداخت و گفت: بر این اساس از میان ۳۷ پاکت ارائه شده در میان ۱۴ موسسه حائز رتبه، موسساتی برای انجام حسابرسی سال ۹۶ انتخاب می شوند.

در این میان شرکت هایی که قیمت های پائین تری ارائه می دهند انتخاب می شوند اما با این تفاوت که برای جلوگیری از انحصار، حداکثر هر شرکت حدود دو مورد از میان سبدهای طرح شده می توانند انتخاب کند.

در ادامه جلسه ۱۴ موسسه واجد شرایط پیشنهادات خود را ارائه دادند و در حضور اصحاب رسانه پیشنهادات باز شد و بر اساس ضوابط و معیارهای اعلام شده حسابرسان منتخب در بخش های مختلف انتخاب شدند.


 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.