| کد خبر: 158650 |

آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی:

نظام مهندسی و کنترل ساخت وساز نیاز به بازنگری دارد

«نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی- اجرایی کشور با آشفتگی‌ها و معضلاتی جدی روبه‌رو است. نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته‌تری نسبت به نظام فنی - اجرایی کشور دارد و توزیع مسئولیت در آن بیشتر مشهود است که متأسفانه هیچ یک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی مسئولیت محصولی را که ارائه می‌دهند، نمی‌پذیرند.»

تین نیوز

«نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی- اجرایی کشور با آشفتگی‌ها و معضلاتی جدی روبه‌رو است. نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته‌تری نسبت به نظام فنی - اجرایی کشور دارد و توزیع مسئولیت در آن بیشتر مشهود است که متأسفانه هیچ یک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی مسئولیت محصولی را که ارائه می‌دهند، نمی‌پذیرند.»

وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری این موضوع را عنوان کرد و گفت: حتی اگر نتیجه و محصول نهایی آن بیمارستانی باشد که در زلزله کارآیی نداشته باشد این نظام مسئولیت پاسخگو نیست، زیرا محصول نهایی کارآیی ندارد.

عباس آخوندی بر لزوم تغییر موقعیت از سیستم تجویزی به عملکردی در حوزه نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی- اجرایی کشور تأکید کرد و گفت: مشکلی که ما در ایران در حوزه مهندسی داریم مربوط به پذیرش مسئولیت حرفه‌ای است. به همین دلیل ضرورت دارد تا نظام فنی و اجرایی کشور و همچنین نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد بازنگری قرار دهیم.

او با تأکید بر اینکه اگر نظام تجویز دارای اشکالاتی باشد، راهکاری برای برون‌رفت از آن وجود ندارد، در حوزه ارجاع کار نیز مشکلات و چالش‌ها را تشریح کرد و گفت: هنگامی که کار ارجاع شد، اگر نتیجه منجر به کیفیت محصول نهایی مهندسی نشود و در عمل محصول نهایی فاقد کیفیت باشد مانند آنچه در زلزله اخیر در کرمانشاه شاهد بودیم که هیچ یک از ساختمان‌های درمانی کارآیی لازم را نداشتند، تضمین محصول نهایی که در این حوزه ساختمان است را چه کسی می‌پذیرد؟

این مقام سیاستگذار ارشد حوزه مسکن و ساختمان کشور گفت: مشکلی که در نظام فنی- اجرایی داریم این است که از مرحله تأیید صلاحیت تا اجرا، نظارت و بهره‌برداری، اساساً سیستم بر اساس مسئولیت حرفه‌ای بنیانگذاری نشده است بلکه بر اساس کار بوروکراتیک طراحی شده که این آفتی است که باید درصدد حل آن باشیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: قطعاً صلاحیت مهندس را باید بیمه تضمین کند نه یک کارمند و اصولاً باید صلاحیت با قدرت پذیرش مسئولیت حرفه‌ای همراه باشد که این نظام عملکردی است که باید جایگزین نظام تجویزی شده و این کار با اجماع به سرانجام خواهد رسید.

آخوندی تأکید کرد: اساساً وظیفه کنترل مضاعف در ساختمان‌های شهری برعهده شهرداری است.اگر شهرداری خود مسئول کنترل ساختمان‌های شهری است باید خودش نیز ناظر را انتخاب کند و نه در مقام مجری که در مقام ناظر بر کار نظارت صحیح و اصولی کند و گزارش بدهد. از روز نخست نیز تأکید داشته‌ام که باید مفهوم طراحی و نظارت را از بازرسی تفکیک کنیم.

۵ نکته مهم در آیین نامه جدید کنترل ساختمان

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۳ سال است که می‌خواهیم آیین نامه کنترل ساختمان را تغییر دهیم که هنوز این اقدام به سرانجام نرسیده است. در آیین نامه جدید ۵ مورد را مدنظر قرار داده‌ایم: ۱- تفکیک نظارت از بازرسی، ۲-سازمان نظام مهندسی باید تنظیم‌کننده و تنسیق‌کننده امور مهندسان باشد، ۳- مهندسی حق مطلق مهندسان و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان است، ۴- مهندس مسئولیت اقدام خود را بپذیرد و ۵- مهندس مسئولیت اقدام خود را در مؤسسه بیمه معتبر، بیمه کند.

 

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.