| کد خبر: 149654 |

گفتگو با دبیر کمیته سلامت شورای چهارم شهر

◄ دیوارهای صوتی را جدی نگیرید

زهرا ریاضی دبیر کمیته سلامت شورای چهارم شهر تهران است که در تمامی جلسات کمیته مقابله با آلودگی صوتی شرکت داشته است. او معتقد است دیوارهای صوتی تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی صدا نداشته‌اند و باید به دنبال مهار منابع تولیدکننده آلودگی صدا باشیم.

تین نیوز

زهرا ریاضی دبیر کمیته سلامت شورای چهارم شهر تهران است که در تمامی جلسات کمیته مقابله با آلودگی صوتی شرکت داشته است. او معتقد است دیوارهای صوتی تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی صدا نداشته‌اند و باید به دنبال مهار منابع تولیدکننده آلودگی صدا باشیم. 

ریاضی در این گفتگو بیان می‌کند که آلودگی صوتی بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد و مشکلات افرادی را که مشکلات روانی دارند، تشدید می‌کند. همچنین، بر شنوایی انسان تأثیرگذار است و سبب خشم و کج‌خلقی می‌شود.

شما نماینده شورای چهارم شهر تهران در کمیته مهار آلودگی صدا بودید. نتیجه این جلسات چه بود؟

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، کمیته‌ای برای بررسی اثرگذاری دیواره‌های صوتی بزرگراه‌ها تشکیل شد که مشخص کند این دیواره‌های صوتی چقدر اثربخش است و اگر نیست چه باید کرد و اثرات آلودگی صوتی را بر سلامت مردم بسنجد.  در این کمیته، علاوه بر شرکت کنترل کیفیت هوا، معاونت ترافیک، معاونت شهرسازی، محیط زیست، ساماندهی مشاغل، شورا و ... نقش داشتند.

بحث اصلی این بود که آیا این دیواره‌های صوتی در نقاط بحرانی اثربخش هستند و آیا همین روش را باید ادامه دهیم؟ خلاءهای قانونی کجاست و چطور می‌توان آنها را برطرف کرد؟ این کمیته به مدت سه سال و نیم جلسات مستمر و مفیدی را برگزار کرد، اما این کار، یک کار چندجانبه و بین‌ بخشی است که نیاز به همراهی و همکاری چندجانبه دارد و یک متولی واحد ندارد، بنابراین به سرانجام رساندن مباحث آن آسان نیست.

به نظرمی‌رسد موضوع آلودگی صوت با وجود بحرانی بودن چندان جدی گرفته نمی‌شود؟

یک گروه مطالعاتی در دانشگاه مطالعه درباره اثرات و مضرات آلودگی صوتی بر سلامت شهروندان را آغاز کرده است که امیدواریم پس از اعلام نتایج این پژوهش، مدیران علاقه بیشتری به موضوع رفع آلودگی صوت پیدا کنند و آنها که این آلودگی را جدی نمی‌گرفتند، با دانستن اثرات مخرب آن، آن را جدی گرفته و دیگر یک مسئله حاشیه‌ای نباشد.

متأسفانه، شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی کمترین همراهی را با این موضوع می‌کنند، در حالی که باید بدانیم دیواره‌های صوتی آن‌طور که باید اثربخشی بر کاهش آلودگی صدا ندارند و هزینه‌هایی که دارند بیش از اثربخشی آنهاست. پنجره‌های دوجداره، رعایت فاصله با بزرگراه‌ها و آسفالت‌های متخلخل بیش از این دیواره‌ها بر کاهش آلودگی مؤثر است. آلودگی صوتی یک آلودگی دائمی است و می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر روح و روان انسان‌ها داشته باشد.

در این کمیته، چه راهکاری برای مقابله با موتورسیکلت که عامل اصلی تولید آلودگی صدا است، اندیشیده شد؟

ما در این زمینه پیگیر معاینه فنی صوتی بودیم. متأسفانه در حال حاضر، معاینه فنی صوت وجود ندارد و موتورسیکلت‌ها و خودروها یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی صوت هستند. ما معاینه فنی صوتی را در این جلسات پیگیری می‌کردیم. یکی دیگر از موضوعات زمان ساخت‌وسازها بود.

اینکه ساخت‌وسازها چه زمانی آغاز شود یا جرثقیل‌هایی که به کار گرفته می‌شوند چه ساعتی کار کنند تا کمترین تأثیر را بر آلودگی صوتی داشته باشند.  برخی از مشاغل نیز ایجاد آلودگی صوتی کرده که ما برای برخورد با آنها به قانون نیاز داشتیم. در مجموع، سر خط آوردن نهادهای مسئول در موضوع آلودگی صوتی مشکلات خاص خود را داشت که خوشبختانه به خوبی این موضوع انجام گرفت.

آلودگی صوتی چه تأثیری بر سلامت شهروندان تهران دارد؟

آلودگی صوتی بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد و حال افرادی را که مشکلات روانی دارند، تشدید می‌کند. همچنین، بر شنوایی انسان تأثیرگذار است و سبب خشم و کج‌خلقی می‌شود.

آیا ممکن است دلیل این‌همه خشونت در تهران همین آلودگی صوتی باشد؟

یکی از عوامل خشونت و عصبانیت در شهرهای بزرگ مانند تهران می‌تواند همین عامل باشد، البته خشونت و عصبانیت تک‌عاملی نیست و عوامل متعددی دارد. برای مقابله با آلودگی صوتی به اصلاح برخی از قوانین نیاز داریم تا برای مقابله با مزاحمت‌های شغلی که آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کند، مشکلی نداشته باشیم.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.