| کد خبر: 135350 |

کارشناس امورشهری، در گفت‌وگو با تین‌نیوز:

اجرای طرح HOV در تهران امکان‌پذیر نیست/ اجرای غیرممکن H.O.V ظرف دو ماه

یک کارشناس برنامه ریزی شهری، از عدم موفقیت اجرای طرح H.O.V در بزرگراه‌های تهران خبر داد.

تین نیوز

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری، از عدم موفقیت اجرای طرح H.O.V در بزرگراه‌های تهران خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، شهرام جباری‌زادگان با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: اختصاص یک خط برای خودروهای پُرسرنشین، آن‌هم در شرایطی که کل خطوط شبکه بزرگراهی تهران در بیشتر ساعات روز زیر بار ترافیکی است امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

 

وی که در گفت‌گو با این شبکه خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: در خصوص اظهارات اخیر مسئولان شهری مبنی بر اجرای طرح اولویت دادن به خودروهای پُرسرنشین موسوم به HOV در تعدادی از بزرگراه‌های پایتخت گفت: این طرح از سال ۱۳۸۴ در بایگانی مطالعات ترافیکی تهران خاک می‌خورد، چرا که اجرای چنین طرحی در بزرگراه‌های پرترددی که در بسیاری از ساعات روز در حالت «اشباع» و در برخی از ساعات اوج ترافیک در حالت «فوق اشباع» قرار دارند، بیشتر به شوخی شبیه است.

 

وی در ادامه افزود: درست است که طرح HOV در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان اجرا شده اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که تهران با شهرهای پیشرفته دنیا که از حمل و نقل عمومی توسعه یافته برخوردار بوده و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مورد نیاز به منظور اجرای چنین طرح‌هایی را دارا هستند، فاصله فراوانی دارد.

 

این کارشناس حوزه شهری با یاداوری این موضوع که، این که طرح H.O.V، طرحی است که بر اساس آن یک خط عبوری در معابر بزرگراهی و شریانی به حرکت خودروهای بیش از دو سرنشین اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: انجام مطالعات این طرح، خبر تازه‌ای نیست، چرا که مطالعات این طرح سال‌هاست انجام شده اما در همه این سال‌ها، اجرای آن به دلیل فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز، امکان‌پذیر نشده است.

 

جباری زادگان با بیان این‌که «اختصاص یک خط برای خودروهای پُرسرنشین، آنهم در شرایطی که کل خطوط شبکه بزرگراهی تهران در بیشتر ساعات روز به ویژه در ساعات اوج ترافیک صبح گاهی و عصرگاهی زیر بار ترافیک سنگین قرار دارد، چندان اجرایی و عملیاتی به نظر نمی‌رسد»،  ابراز داشت: در بزرگراه‌های کم عرضی که خطوط عبوری آن در برخی مقاطع به تنها دو خط کاهش می‌یابد، مگر می‌شود نیمی از عرض معبر را نیز به خط پُرسرنشین اختصاص داد؟

 

وی با اشاره به این که اجرای طرح H.O.V در ورودی و خروجی خطوط پُرسرنشین، دارای آثار و پیآمدهایی چون افزایش ازدحام و تراکم و کاهش ایمنی و رضایت است، تصریح کرد: اگر در طول مسیر، هر نوع تقاطع، ورودی و خروجی و یا پل و تونل واقع شده باشد، در عمل امکان تأمین دسترسی برای وسایل داخل خطوط مورد نظر وجود نخواهد داشت.

 

به گفته این کارشناس امور شهری، طرح H.O.V فقط برای مقاطع محدود و در مسیرهای کوتاه فاقد تقاطع و سایر عوارض قابل اجراست،  با این تعریف، در بسیاری از موارد توجیه فنی برای اجرای آن وجود ندارد، ضمن این‌که نحوه کنترل خودروها و تشخیص تعداد سرنشین هر یک از آنها به سادگی ممکن نیست و همین کنترل به ازدحام و تجمع در مبادی ورودی خطوط پُرسرنشین می‌انجامد.

 

جباری‌زادگان در پایان سخنان خود با تأکید بر این مهم که در اجرای طرح‌هایی که با عموم افراد جامعه سروکار دارند، باید اصول و مبانی اخلاقی، اجتماعی و عرفی حاکم بر آن جامعه در نظر گرفته شده و ملاحظات اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در اساس بر فرض اجرای اصولی و صحیح طرح H.O.V و رعایت همه استانداردها و تعاریف علمی نیز اجرای این طرح ظرف تنها دو ماه بسیار بعید به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.