| کد خبر: 131548 |

ورود گرد و غبار به تهران در شامگاه امشب

تین نیوز
طبق پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی از شامگاه امشب (شنبه ۳۰ اردیبهشت) باد نسبتا شدیدی از سمت غرب به شرق تهران خواهد وزید که می‌تواند باعث افزایش میزان گردوغبار در هوای پایتخت شود.
 

به گزارش همشهری آنلاین، براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی برای شهر تهران پس از آنکه دما از روزهای آخر هفته گذشته روند صعودی به‌خود گرفت، سرعت وزش باد نیز کم‌کم رو به افزایش گذاشت. حال اینطور که پیش‌بینی شده سرعت وزش باد در برخی از ساعات امروز به‌ویژه از ساعت عصرگاهی به بعد، به بزرگی 8تا 10متر بر ثانیه خواهد رسید.

 

این باعث می‌شود تا میزان ذرات معلق حدود 10میکرون در هوا افزایش یابد و کیفیت هوا به‌خصوص برای سالمندان و افراد دارای مشکلات ریوی و قلبی در وضعیت ناسالم قرار گیرد. بنابراین اگرچه طبق نقشه‌های هواشناسی روز یکشنبه باید انتظار بارش پراکنده باران را در تهران داشت اما پیش از آن نیز گردوغبار شهر به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در این میان، نقش گودال‌های خشک و عمیق معادن شن و ماسه غرب استان تهران را در افزایش گرد و خاک نباید نادیده گرفت.

 

این گودال‌ها در فاصله 20تا 30کیلومتری شهر تهران واقع شده‌اند و طبق تحقیقات شن‌های دانه ریز آنها با وزش باد 4متر بر ثانیه و بیشتر، از جا کنده شده و در هوا پراکنده می‌شوند. از سوی دیگر باید درنظر داشت که با توجه به جهت وزش باد غالب استان تهران (غرب به شرق) معمولا توده گردوغبار ورودی در سمت جنوب شرقی شهر تجمع می‌یابد. این یعنی در چنین مواقعی در مناطقی مثل 20و 16تهران شاخص‌های آلاینده‌های مربوطه از مرز 150نیز عبور کرده و در محدوده ناسالم قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که در این مناطق صنایع آلاینده‌ای همچون کارخانه سیمان وجود دارند و بر کیفیت هوا تأثیر منفی می‌گذارند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.