| کد خبر: 118888 |

زلزله تهران در وقت اضافه

تین‌نیوز| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه زلزله تهران اجتناب ناپذیر است و ما اکنون در وقت اضافه آن قرار داریم، گفت: آخرین زلزله‌ای که در تهران اتفاق افتاد در سال ۱۲۰۹ در دماوند بود. از سویی بازه‌های زمانی زلزله تهران ۱۵۰ ساله است بنابراین ما اکنون در وقت اضافه قرار داریم و هر لحظه ممکن است گسل‌ها فعال شوند.
 

به گزارش ایسنا، حسین کتابدار در نشست خبری که برای تشریح برنامه‌های هلال احمر دردهه فجر برگزار شد، افزود: ما درباره زلزله تهران هفت سناریوی مختلف نوشته‌ایم. در دولت گذشته مصوبه‌ای برای هلال احمر در نظر گرفته شد تا پیش‌بینی کند که در صورت بروز زلزله در تهران برای یک میلیون آواره و ۲۵۰ هزار نفر زیر آوار چه برنامه‌هایی باید انجام شود.

وی افزود: آماده‌ایم که این سناریوها را در تهران تمرین کنیم و با شرکای خود اعم از اورژانس، مخابرات، شهرداری و ... هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. در عین حال توانسته‌ایم فاصله امکانات موجود و مورد نیاز را اندازه گیری کنیم.
کتابدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه متاسفانه دی ماه را با دو حادثه غمبار یعنی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حادثه ساختمان پلاسکو پشت سر گذاشتیم، گفت: با توجه به آغاز دهه فجر مدیرعامل هلال احمر استان تهران به عنوان ریاست مدیریت ایام دهه فجر منصوب شد و بر این اساس دو دستورالعمل کشوری و استانی را به معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف در سطوح جمعیت هلال احمر ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هلال احمر در ایام دهه فجر از امروز در مرقد حضرت امام (ره) آغاز شده و جمعیت هلال احمر ری پوشش امدادی آن را بر عهده دارد،گفت: نقطه عطف دهه فجر راهپیمایی ۲۲ بهمن در روز جمعه(۱۵ بهمن ماه) خواهد بود. از آنجایی که این راهپیمایی، نمادی ملی است و در عین حال انعکاس فرامرزی هم دارد مورد، توجه جمعیت هلال احمر نیز خواهد بود تا بتوانیم خدمات و حمایت‌های امدادی لازم را به راهپیمایان ارایه دهیم.
کتابدار افزود: با توجه به اینکه ۲۲ بهمن مصادف با نماز جمعه نیز است، جمعیت هلال احمر در سراسر کشور هم راهپیمایی و هم نماز جمعه را پوشش می‌دهد.

کتابدار ادامه داد: بیش از ۳۰ پست و پایگاه در روز ۲۲ بهمن در طول مسیر راهپیمایی مستقر می‌شود و خدمات امدادی و درمانی را ارائه می‌دهند همچنین برخی کارهای تبلیغاتی برای شناساندن جمعیت هلال احمر انجام می‌دهیم تا بتوانیم نسبت به جذب افراد در سطح جوانان و داوطلبان عمل کنیم.

وی از استقرار تعدادی چادر در طول مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: این چادرها هم برای استراحت سالمندان و هم برای اقامه نماز آن‌ها تعبیه می‌شود. در عین حال در این روز برای آشنایی مردم و نمایش آمادگی جسمی و روانی امدادگران در طول خیابان آزادی و بر بام بانک تجارت واقع در خیابان آزادی همکارانمان صعود و فرود خواهند داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در ادامه صحبت‌هایش درباره طرح «خادم» که قرار است از سوی جمعیت هلال احمر در تمام کشور اجرا شود، گفت: این طرح مخفف عبارت«خانواده آماده در مخاطرات» است و به منظور ایجاد آمادگی بین مردم و خانواده‌ها در سطح کشور در مقابل مخاطرات احتمالی انجام می‌شود. هدف ما در «خادم» این است که تا  سال ۱۴۰۰ به ۲۴ میلیون خانواده در کشور آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه داده باشیم. بر این اساس باید سالانه ۶ میلیون خانواده را در کشور آموزش دهیم.

کتابدار با بیان اینکه در این طرح پیش بینی شده که تا پایان سال جاری، ۴۰ هزار خانواده را در تهران آموزش دهیم، گفت: در طرح خادم ما به سراغ مردم می‌رویم و آموزش‌های چهره به چهره را درباره مخاطراتی که ممکن است در تهران یا شهرهای دیگر به‌ وجود آید را ارائه می‌کنیم. در این طرح ما به داوطلبان آموزش می‌دهیم. آنان با کاور و کارت مشخص به صورت خانه به خانه به مردم مراجعه می‌کنند البته در این زمینه در حال انجام هماهنگی‌های لازم با استانداری، مراکز امنیتی و ... برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی هستیم.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح خادم باید ۱۲ بار به در منزل هر خانوار مراجعه کنیم و در یک بازه زمانی محدود آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و نقاط امن خانه را شناسایی کنیم بنابراین در این طرح ۱۲ شاخص داریم که این شاخص‌ها را طی ۱۲ باری که به منازل مراجعه می‌کنیم به مردم آموزش می‌دهیم.

کتابدار تاکید کرد: در این طرح اولویت ما آموزش به خانواده‌هایی است که در مناطق پر مخاطره زندگی می‌کنند و این ۴۰ هزار نفر را در شهرهای تهران، شهریار، شهر ری و پاکدشت در فاز اول آموزش می‌دهیم.

فعالیت ۱۷ پایگاه هلال احمر در تهران
وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد پایگاه‌های کوهستانی هلال احمر در استان تهران گفت: ما در استان تهران ۱۷ پایگاه داریم که ۱۴ پایگاه بین شهری و سه پایگاه کوهستانی است. در عین حال سه پایگاه کوهستانی نیز در شمال تهران هستند و در روزهای پنجشنبه و جمعه خدمات زیادی را به مردم ارائه می‌کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: سازمان امداد و نجات کشور نیز هر گاه که نیاز باشد بالگردهایش را در اختیار ما قرار می‌دهد. به عنوان مثال چند روز گذشته یک سورت پرواز داشتیم. نیروهای کوهستان ما حرفه‌ای هستند و ارتباط خوبی با هیات‌های کوهنوردی دارند و به همین دلیل کمک‌های اولیه را به افراد ارائه و در صورت لزوم نسبت به انتقال افراد اقدام می‌کنند.

از نظر تجهیزات کوهستان در مضیقه هستیم
کتابدار با بیان اینکه دو پایگاه کوهستانی هلال احمر استان تهران در ایستگاه‌های ۵و ۷ توچال و یک پایگاه هم در دربند مستقراست، گفت: ما به شدت از نظر تجهیزات کوهستان در مضیقه هستیم. به عنوان مثال یک کفش خوب کوهستان سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد. همچنین به لباس‌های مناسب و خاص نیازمندیم اما در سال ۹۵ از نظر بودجه، امکانات و اعتبارات بدترین سال را پشت سر گذاشته‌ایم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.