| کد خبر: 105618 |

شهردار تهران به «بوگوتا» نرفت / آغاز بکار اجلاس UCLG

تین‌نیوز| اجلاس UCLG با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» با سخنرانی رئیس جمهور کلمبیا در «بوگوتا» پایتخت این کشور آغاز بکار کرد.

اجلاس کنگره عمومی سه سالانه سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی(UCLG) در شهر بوگوتا پایتخت کلمبیا با سخنرانی خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور کلمبیا، قدیر توپاش رئیس دوره ای UCLG و شهردار بوگوتا و با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» عصر چهارشنبه -به وقت محلی کلمبیا- آغاز شد.

در این مراسم رئیس جمهور کلمبیا و سخنران ویژه این مراسم با عرض خیرمقدم به تمام شرکت کنندگان گفت: امیدوارم این اجلاس به ایجاد فرصت هایی برای توسعه شهری در نقاط مختلف جهان کمک کند تا شهرهای پایدار در مسیر عدالت و بهبود زندگی مردم گام های موثری بردارند.
وی افزود: کلانشهرها به واسطه نهادهایی همچون UCLG با هم تعامل دارند و هزاران نفر در معرض تصمیماتی هستند که اینجا اتخاذ می شود، تصمیماتی که باید در نهایت بهبود زندگی مردم را به همراه داشته باشد. قطعا برنامه های جهانی مستلزم اقدام در سطح محلی هستند که بتوانند در مقیاس بزرگتر اثر خود را برجهان بگذارند.

خوان مانوئل سانتوس ادامه داد: ما در سه دهه گذشته با مشکلات بزرگی مواجه بودیم و اکنون در راه رسیدن به ثبات هستیم. به طوری که در حال حاضر کلمبیا بالاترین درجه رشد GPT را در منطقه آمریکای لاتین داشته و با۳.۵درصد رشد اقتصادی مسیر مناسبی را طی می کند. در این مدت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از فقر نجات پیدا کرده اند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ مسکن ساخته شده است.
وی تصریح کرد: صلح تنها به معنی نداشتن جنگ نیست بلکه صلح واقعی زمانی محقق شده است که عدالت، ثروت و رفاه را مردم در جامعه شان شاهد باشند و این با همکاری شهرها ممکن است. ما بالای ۷۰ درصد شهرنشین داریم. بنابراین که باید ثروت میان شهرها و روستاها به طور متوازن توزیع شود. این توزیع مناسب ثروت قطعا موجب توسعه متوازن شهرها و روستاها خواهد شد.

سخنران اصلی مراسم افتتاحیه اجلاس UCLG خاطرنشان کرد: بعضی از چالش ها به دلیل توسعه نامتوازن ایجاد می شود. به عبارت دیگر در صورتی که دسترسی به خدمات اجتماعی، ارتقای فرهنگ مردم، احیای بافت شهرها و مسایلی از این دست به صورت نامتوازن دنبال شود قطعا چالش های بزرگی پیش روی تمام مدیران شهری و البته دولتمردان قرار می دهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بوگوتا شهر پویایی است اما  بدون مترو نمی توانیم منتظر توسعه شهر باشیم. به همین دلیل دولت ملی ۷۰ درصد بودجه مترو را تامین خواهد کرد و توسعه مترو از اولویت های مورد توجه ما خواهد بود. با همین نگاه بوگاتا به شهری کارآمد، هوشمند و پایدار از لحاظ توسعه شهری تبدیل خواهد شد.

ایجاد حدود ۱۰ کیلومتر پیاده راه در بوگوتا
انریکه پنیالوسا لوندونیو، شهردار شهر بوگوتا نیز در سخنان خود، زمین را مادر بشر خواند و حفاظت از آن را وظیفه ای همگانی دانست و ادامه داد: موضوع امنیت از مسائل و دغدغه های اصلی شهر بوگوتاست که در انسجام اجتماعی تاثیر مستقیم دارد. شهرها رشد غیرکنترل شده ای دارند که ما باید به آن نظم مشخصی بدهیم.
شهردار شهر بوگوتا در ادامه سخنان خود به اقدامات انجام شده در شهر بوگوتا اشاره کرد و گفت: ما در بوگوتا حدود ۱۰ کیلومتر پیاده راه ویژه با ۱۰ متر عرض مجهز به خطوط دوچرخه و پیاده اجرا کرده ایم که به زودی ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز به آن افزوده می شود.

وی افزود: ما به افزایش کیفیت زندگی شهروندان توجه ویژه داریم و در تلاشیم تا با ایجاد فرصت های برابر برای شهروندان کیفیت زندگی آنان را افزایش دهیم. زیرا همه مردم به هم نزدیک هستند و سرنوشتشان وابسته به هم است. باید بتوانیم حق زیستن بدون خطر در تمام مکان ها، شهرها و کشورها را فراهم کنیم.
شهردار شهر بوگوتا تصریح کرد: وقتی از ترافیک صحبت می کنیم فقط بحث آلودگی هوا در آن مطرح نیست بلکه با مسائل انسانی روبرو هستیم. اگرچه در شهرها بهداشت و آموزش مهم است اما موضوع حمل و نقل عمومی از مباحثی است که باید بیشتر به آن توجه داشته باشیم. صاحبان خودروها باید مالیات عادلانه بپردازند که این موضوع در تولید ثروت در شهر نیز موثر است.

وی افزود: ما در شهر بوگوتا تلاش کردیم که شبکه اتوبوس رانی را گسترش دهیم و توانسته ایم بیش از ۱۰۰کیلومتر metro bus را به بهره برداری برسانیم. دولت ملی کلمبیا بیش از ۷۰ درصد از بودجه شهرداری را تامین می کند و بنا دارد تا در ۵ سال آینده بودجه حمل و نقل عمومی را حدود یک میلیارد دلار افزایش دهد تا بتوانیم در مسیر ایجاد و توسعه مترو فعال شویم. ما تلاش می کنیم با ایجاد و توسعه شبکه ای که نامش را شبکه فراگیر گذاشته ایم به پشتوانه اعلام حمایت دولت تا ۳ سال آینده این سیستم توسعه حمل و نقل را به عنوان یک مدل جهانی مطرح کنیم.
انریکه پنیالوسا لوندونیو گفت: طبق برنامه تدوین شده باید سیستم حمل و نقل به گونه ای افزایش یابد که هر فرد از فاصله یک کیلومتری خود امکان بهره برداری از حمل و نقل عمومی را داشته باشد. باید این امکان را برای همه مردم مخصوصا بخش های کم برخوردار شهر ایجاد کنیم زیرا این خصوصیات شهرهای دموکراتیک است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: طبق برنامه تدوین شده در بوگوتا به مسائلی همچون نماهای ساختمان های شهری، ایجاد مجتمع های فرهنگی و ورزشی، حفظ محیط زیست، ایجاد کمربند سبز، ایجاد جاذبه های توریستی و کنترل حریق در جنگل ها در فصل خشکسالی توجه ویژه داریم تا بتواند آرامش مردم را افزایش دهیم.

نقش دولت های محلی در توسعه ملی نقشی غیر قابل انکار است
قدیر توپاش که دوره ریاستش بر سازمان UCLG به پایان رسیده نیز به عنوان سخنران بعدی مراسم به عصر شهرنشینی و نقش این اجلاس در نزدیکی مدیران شهری دنیا و نقش شهرها و دیپلماسی شهرها برای ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز شهروندان اشاره کرد.
وی گفت: ما آینده مان در شهرها به هم گره خورده است. در نتیجه باید با هم در ارتباط باشید و تجارب خود را به هم منتقل کنیم. ما نمی توانیم همه چیز را از مسئولان توقع داشته باشیم بلکه باید مردم خودشان آن را هدایت کنند. ما می توانیم در این اجلاس به توسعه پایدار با همکاری دولت های ملی و محلی دست پیدا کنیم زیرا نقش دولت های محلی در توسعه ملی نقشی غیر قابل انکار است.
 در این اجلاس که با دعوت از بیش از ۳۰۰۰ مدیر و متخصص حوزه مدیریت شهری از سراسر جهان برگزار شده، تهیه «دستور کار جهانی دولت های محلی و منطقه ای برای قرن ۲۱» هدف بوده که در قالب نشست ها، میزگردها و گفت و گوهای متعدد به آن پرداخته می شود.

هفته گذشته معاون بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد: شهردار تهران به همراه جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر از ۲۰ تا ۳۰ مهرماه ۹۵ به منظور شرکت در ۲اجلاس مهم بین المللی در زمینه مدیریت شهری به امریکای جنوبی سفر خواهد کرد و از شهرهای هاوانا -پایتخت کوبا- و برازیلیا -پایتخت برزیل- به عنوان دو شهر خواهرخوانده تهران در منطقه آمریکای جنوبی بازدید خواهد کرد.اما در این اجلاس شهرام گیل آبادی به نمایندگی از شهرداری تهران حاضر شد . 

توسعه اقتصادی را زیرمجموعه توسعه اجتماعی می بینیم
همچنین نشست تخصصی «مادرشهرها و شهرهای محیطی» در حاشیه کنگره عمومی سه سالانه سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی (UCLG) با حضور شیمون برشه رییس شورای شهر برلین، شهردار نانت، هوگس نگوالوندل شهردار برزیلیا، رییس مرکز تحقیقات مسکن هند، برکاسه معاون شهردار جاکارتا، تری ریسماهارینی شهردار سواربایا اندونزی و شهرام گیل آبادی رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برگزار شد.
در این نشست سه موضوع حکمرانی و مسائل کلانشهرها، توسعه اقتصادی شهرها، پایداری و تاثیرات توسعه بر محیط زیست و حق بهره مندی شهر عناوینی بود که اعضای نشست در مدت کوتاهی امکان بررسی آن را داشتند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران که به نمایندگی از محمدباقر قالیباف در اجلاس UCLG حضور دارد در بیان نقطه نظر خود درباره موضوع حکمرانی و مسائل کلانشهرها گفت: هر شهری اقتضائات خود را دارد و باید بر مبنای آن برنامه ریزی کند. برای تهران با پیشینه ۷هزارساله خود امروز شهری با ۶۴۰ کیلومترمربع مساحت و ۹ میلیون نفر جمعیت مدلی طراحی شده که چشم انداز آن «شهر برای انسان» است. به طوری که تمام استراتژی های آن براساس زیست شهری بهتر برای انسان طرح ریزی شده است. این نوع اداره شهر یک مدل مشارکت گراست که بر اساس سه ویژگی مشارکت شهروندان، عملگرایی و کارآیی شهروندان در مدل حکمرانی با توجه به وجود ۳۵۴ محله شکل گرفته است.

وی افزود: در این مدل مردم محل خود را اداره می کنند و در تمام سطوح مدیریت شهر را برعهده دارند. در هر محله شورای محله داریم که توسط خود مردم انتخاب می شوند و آنجا تصمیم می گیرند که در محله شان چه اتفاقی بیفتد. این تصمیم در سطح مناطق شهرداری به رسمیت شناخته می شود و در سطح شهرداری کل سیاستگذاری می شود و به عمل تبدیل می شود. این مدل مشارکتی در قانون اساسی ما ذکر شده و در قانون حکمرانی شهری ما درج شده است. این مدل آنقدر عمیق و کاربردی است که تمایل داشتم در زمان مشخصی درباره ابعاد آن صحبت شود.

شهرام گیل آبادی درباره موضوع توسعه اقتصادی شهرها نیز با اشاره به درهم تنیدگی توسعه اجتماعی و اقتصادی گفت: توسعه اقتصادی بدون توسعه اجتماعی سخت و شاید نشدنی است. مدل های اندام واره ای که می توانند توسعه اجتماعی را به وجود آورند می توانند همه موضوعات را به هم وصل کنند. اکنون شهرها با تراکم و از هم گسیختگی اجتماعی و فضایی، حاشیه نشینی، عدم امنیت و... مواجه هستند. نگاه به این موضوعات می تواند نگاه جامع و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با نگاه اجتماعی به موضوعات می توانیم نگاه اقتصادی را هم به وجود آوریم. حوزه اقتصادی نیاز با آموزش فن زندگی، بالابردن قدرت خرید مردم، بالابردن کیفیت زیرساخت ها، شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات و موضوعاتی از این دست را دارد. بدون شک توسعه اقتصادی تهران از اقتصاد پایدار و شهری استفاده می کند و این اقتصاد پایدار را زیر مجموعه فضای اجتماعی خود قرار داده است. به طور مثال بانک شهر ایجاد شد تا شهرهای کوچک تر توانمند شوند و مردم بتوانند با سرمایه های خود در توسعه شهر مشارکت داشته باشند . از این طریق شیوه های مختلف سرمایه گذاری بخش خصوصی- فروش ارزان خدمات- را باب کردیم.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اهمیت بحث سلامت شهروندی برای مدیریت شهری پایتخت جمهوری اسلامی ایران گفت: با ایجاد شبکه هایی برای سلامت مردم که از ارائه میوه و محصولات سالم خوراکی تا فروش محصولات سلامت به شکل ارزان را شامل می شود در جهت ارتقا وضعیت سلامت فردی تلاش کرده ایم.
وی توسعه حمل و نقل را یکی دیگر از راه های توسعه اقتصادی شهرها خواند و تصریح کرد: توسعه خدمات حمل و نقل عمومی به شکل بسیار ارزان از دیگر راه های توسعه اقتصادی است. همانگونه که می دانید تهران یکی از شهرهایی است که رکورد احداث خطوط مترو را در سال دارد. این یعنی صرفه جویی در سوخت، در تردد و وقت مردم. در حوزه شهر هوشمند تمام این موضوعات که کنار هم قرار می گیرند ما را به سمت توسعه اقتصادی هدایت می کند. امروز یک مدل اندام واره در شهر تهران در حال اجراست و توسعه خود را در توسعه اجتماعی می بیند و در زیرمجموعه توسعه اجتماعی توسعه اقتصادی را برای خود تعریف می کند. این توسعه اقتصادی به تمام وجوه خود را به شهرهای انسان محور نزدیک می کند.

«پایداری و تاثیرات توسعه بر محیط زیست و حق بهره مندی شهر» عنوان آخرین موضوع این نشست بود که گیل آبادی در تشریح آن گفت: شهرهای دنیا غالبا دغدغه های مشترکی دارند. ما هم ۱۱ شاخصه برای توسعه پایدار ترسیم کردیم. سیاست های این ۱۱ شاخصه شامل جهانی شدن با نگاه محلی، بهره مندی شهروندان، فرصت های برابر، احترام به تنوع، ایجاد زیرساخت، توانمند سازی شهروندان، مدیریت محله ای، محیط زیست و ارتباطات اجتماعی می شود که در این ۱۱ شاخصه این سیاست ها را دیده ایم. مثلا در فضای سبز تهران با اینکه تهران شهری خشک و نیمه خشک با میانگین بارش سالیانه کمتر از ۲۵۰ میلی متر است، اما ۱۵.۸ مترمربع سرانه فضای سبز برای هر شهروند ایجاد شده است.
در پایان گفته های رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پخش نماهنگی از اقدامات انجام شده در تهران با استقبال و تشویق حضار مواجه شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.