| کد خبر: 247115 |

آیا تعداد اتوبوس‌های تهران به ۵ هزار عدد می رسد؟

ناوگان اتوبوسرانی طی سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و دچار فرسودگی بوده اما در بستر اقدامات جدید توسط وزارت کشور و شهرداری ها قرار است این ناوگان نوسازی شود.

تین نیوز

ناوگان اتوبوسرانی طی سال های اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و دچار فرسودگی بوده اما در بستر اقدامات جدید توسط وزارت کشور و شهرداری ها قرار است این ناوگان نوسازی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، هر سال با شروع آغاز سال تحصیلی تعداد مسافرانی که از ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً اتوبوس استفاده می‌کنند چند برابر می‌شود، اما به موازات چند برابر شدن میزان مسافران این ناوگان باید توسعه آن نیز در دستور کار قرار گیرد.

برای همه روشن است که طی سال‌های اخیر بی‌توجهی به ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس در سراسر کشور و علی‌الخصوص در تهران تبدیل به چالش اساسی شده است که مدیریت شهری و وزارت کشور برای حل آن دست به اقدامات متعددی زده‌اند.

 

اتوبوس‌هایی که با دست و پنجه نرم کردن به حیات خود ادامه دادند

تهران با کمبود چند هزار اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کند و اتوبوس‌هایی که در حال حاضر در خطوط مختلف در حال خدمت رسانی هستند نیز چند سالی است که عمرشان به پایان رسیده و از رده خارج شده‌اند اما به قولی با دست و پنجه نرم کردن توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند.

شهرداری تهران اعلام کرده است که ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده و از این تعداد نیز بسیاری نیازمند بازسازی بوده‌اند.

اگر در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران بخواهیم صحبت کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر امروز ۲۰ میلیون سفر در تهران ملاک قرار داده شود باید روزانه پنج میلیون نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر جا به جا شوند اما این در حالی است که وضعیت ناوگان کمتر از یک میلیون نفر است.

با نگاهی گذرا به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی می‌توان متوجه شد که ناوگان حمل و نقل عمومی تاکنون موفق به تحقق یک چهارم از وظایف خود شده است.

 

قرارداد تأمین حدود هزار اتوبوس برای حل مشکل پایتخت

اما برای حل این چالش و گسلی که در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران رخ داده است وزارت کشور قراردادی را با خودروسازان داخلی منعقد کرد که در بستر آن قرار است ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود تا بتواند قدری از چالش‌ها و عقب‌ماندگی‌های اتوبوسرانی تهران را جبران کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان اینکه برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم گفت: ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور با قدرالسهم ۲۰ درصد به شهرداری تحویل داده می‌شود.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل عمومی شهرداری تهران، با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: یکی از قراردادها در حوزه اتوبوسرانی مربوط به خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس است که وزارت کشور این موضوع را دنبال می‌کند، در حال حاضر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با ورود این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحول اساسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران رخ می‌دهد و ۵۰ درصد ناوگان با این خرید توسعه پیدا می‌کنند.

 

فرسودگی ۸۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی کشور

چهاردهم شهریورماه بوده که اولین محموله ناوگان حمل و نقل عمومی که توسط وزارت کشور تأمین شده بود به شهرداری‌های سراسر کشورها تحویل داده شده احمد وحیدی وزیر کشور در این مراسم گفت: حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که ۶ هزار عدد آنها خارج از رده هستند و ۱۴ هزار اتوبوس فعال وجود دارد که ۸۰ درصد آنها فرسوده هستند و بر همین اساس برنامه‌ریزی برای قرارداد تأمین ۱۰ هزار اتوبوس تدوین شده است.

وی ادامه داد: تولید اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی هم خدمت به مردم است و هم خدمت به تولید کنندگان و ایجاد اشتغال می‌کند، تلاش ما این است که هیچ ناوگانی از خارج کشور وارد نشود و باید استاندارهای ایمنی را در داخل کشور تأمین کنیم و ناوگان را خودمان تولید کنیم.

 

ورود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به تهران تا اول مهر

وزارت کشور به شهرداری تهران قول داد است تا با آغاز فصل پاییز و ابتدای مهرماه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از میزان قراردادی که با شهرداری منعقد کرده بود را تحویل دهد تا این اتوبوس‌ها بتواند پاسخگوی بخشی از حجم مسافرانی شوند که با ابتدای فصل به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تزریق می‌شوند.

بهرام نکاحی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کشور، با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اولین محموله از ناوگانی که وزارت کشور آن را پیگیری کرده و توسط خودروسازان داخلی تأمین شده آماده تحویل شده است و حواله اولین محموله توسط شهرداری تهران دریافت شد.

وی ادامه داد: محموله سهم اتوبوسرانی تهران ۹۰۰ دستگاه است و امیدواریم تا پایان سال این سهمیه به صورت کامل توسط شهرداری تهران دریافت شود، به ما قول داده‌اند برای مهرماه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده شود و تا پایان سال انشاالله این عدد به ۹۰۰ عدد می‌رسد.

نکاحی با بیان اینکه به کمک این اتوبوس‌ها می‌توان کیفیت خدمت رسانی در خطوط را افزایش داد اظهار کرد: یکی از مهمترین پیک‌های مسافری اتوبوسرانی در مهر ماه است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در ابتدای مهرماه بتوانیم کیفیت اتوبوسرانی را ارتقا دهیم.

 

جبران فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی با خریدهای داخلی و خارجی

اما علاوه بر تأمین ناوگان اتوبوسرانی کشور از داخل شهرداری تهران برنامه‌ای را نیز دستور کار قرار داده و قرار است به کمک اتوبوس‌های خارجی بخشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را جبران کند.

تهران به حداقل به پنج هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که به گفته معاون حمل و نقل ترافیک چهار هزار دستگاه اتوبوس از داخل تأمین خواهند شد و هزار دستگاه اتوبوس نیز از خارج از کشور خریداری خواهد شد.

چندی پیش بود که ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم خارجی برای به‌کارگیری در ناوگان حمل و نقل عمومی وارد تهران شدن اتوبوس‌هایی که به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بسیار باکیفیت‌تر از اتوبوس‌هایی هستند که این ناوگان به کار گرفته شده‌اند و با قیمتی ارزان‌تر وارد تهران شدند.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اتوبوس‌های دست دوم گفت: هزینه خرید اتوبوس‌های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس‌هایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس‌های نو ۵ برابر خرید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی است تمامی این اتوبوس‌ها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوند.

هنوز اتوبوس‌های دست دوم وارد ناوگان نشدند

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی تهران نیز با اشاره به اتوبوس‌های دست دوم و برقی که قرار بود وارد مدار شوند گفت: به دنبال این هستیم تا تمامی ظرفیت‌های موجود تأمین اتوبوس را مورد استفاده قرار دهیم آنچه تا امروز رقم خورده ظرفیت داخلی بوده است و پیگیر هستیم تا از ظرفیت‌های مضاعف استفاده کنیم که یک بخش آن اتوبوس‌های وارداتی هستند.

وی ادامه داد: البته این اتوبوس‌ها تا به امروز وارد چرخه نشده‌اند و هنوز زمان ورود آنها هم مشخص نیست زیرا اتوبوس‌ها باید فرآیندها و استانداردهای خاص خود را بگذرانند.

اتوبوس‌های تهران به ۵ هزار عدد می‌رسد

مدیریت شهری قول داده است که ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس به ۵ هزار عدد برسد که بخشی از آن به کمک اتوبوس‌های تحویلی وزارت کشور در مهر ماه تأمین می‌شود و مابقی نیز قرار است تا پایان سال وارد ناوگان شود.

همانطور که گفته شد کمبود ناوگان حمل و نقل تنها معضل تهران نیست و بلکه تمامی کلانشهرهای کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و امید است که در بستر برنامه‌ای که وزارت کشور آن را آغاز کرده و با همکاری خودروسازان داخلی در حال ساخت اتوبوس‌ها و تحویل آنها به شهرداری کلانشهرها است بتوان این مشکل قدیمی را حل کرد و پاسخگوی نیاز مسافران بود که با آغاز سال تحصیلی روانی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.