| کد خبر: 236973 |

◄ ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه نوسازی هر هکتار بافت فرسوده در تهران است

نوسازی هر هکتار بافت فرسوده در این کلانشهر حدود ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه می‌برد که ۵۰ درصد این مبلغ صرف نوسازی املاک و ۵۰ درصد آن برای تأمین خدمات هزینه می‌شود.

تین نیوز

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران بیان کرد: نوسازی هر هکتار بافت فرسوده در این کلانشهر حدود ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه می‌برد که ۵۰ درصد این مبلغ صرف نوسازی املاک و ۵۰ درصد آن برای تأمین خدمات هزینه می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی در مراسم هجدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که با عنوان «شهرسازی؛ سکونت پایدار: اشتغال حرفه‌مندان» برگزار شد، اظهارداشت: اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب را برای هر ایرانی به عنوان یک حق، به رسمیت شناخته است.

وی گفت: در شهر تهران برخی از ساختمان‌ها، سازه ناپایداری دارند، بنابراین بناهای ناپایدار یکی از تهدیدهایی است که تاب‌آوری شهر را به صورت جدی زیر سئوال برده است.

گلپایگانی افزود: همچنین در روند گسترش شهر، یک توسعه نامتوازن و توزیع ناهمگن خدمات شهری اتفاق افتاده که منجر به تفاوت ۴۰۰ درصدی در توزیع سرانه‌های خدماتی محلات جنوبی و شمالی محور انقلاب شده است.

تهران، بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به موضوع تولید مسکن در پایتخت اظهارداشت: بر مبنای آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۵، شهر تهران، بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد، این در حالیست که تعداد قابل توجهی از ساکنان آن فاقد مسکن مناسب هستند.

وی گفت: استطاعت مالی و توان خرید مسکن در تهران بسیار کاهش پیدا کرده و باید گفت که استان تهران بدترین استان کشور، از نظر توان خرید مسکن است.

گلپایگانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد جمعیت ساکن در استان تهران امکان خرید مسکن ندارند، افزود: توان مالی خانوارهای تهرانی در بخش تقاضای مسکن به شدت کاهش پیدا کرده که این موضوع منجر به مهاجرت از شهر تهران و دوقطبی شدن محلات و تقسیم آن به محله‌های فقرا و اغنیا شده و این یک مسئله جدی و رو به تزاید است.

وی اظهارداشت: این موارد تنها بخشی از مشکلاتی است که شهر تهران با آن دست به گریبان است اما این شهر، ظرفیت‌هایی نیز دارد از جمله اینکه در طرح جامع شهر تهران لایه‌ای مربوط به زمین‌های ذخیره شهری تعیین شده است که حدود پنج هزار هکتار زمین را در برمی‌گیرد و حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زمین رها شده و ناکارآمد نیز در شهر تهران وجود دارد.

گلپایگانی گفت: نیروی متخصص مهندسی و شهرسازی فوق العاده‌ای نیز در تهران داریم، اکثر دانشگاه‌های تراز اول در زمینه مهندسی و شهرسازی در این شهر قرار دارند، بنابراین می‌توان از این ظرفیت عظیم، برای تولید مسکن متناسب با نیاز تمام اقشار ساکن در تهران بهره گرفت.

وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن افزود: با توجه به این رویکرد، ما در تلاشیم که با توان هر چه بیشتر به سمت مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده حرکت کنیم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: در همین راستا بازآفرینی محله‌های ناکارآمد را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و در ادامه روندی که تقریبا از ۲ سال گذشته توسط سازمان نوسازی شهر تهران آغاز شده است، ظرفیت‌های رها شده شهر مانند محدوده خیابان فداییان اسلام که تقریبا ۳۰ سال فریز شده بود را به جریان توسعه وارد کردیم.

گلپایگانی درباره تأمین مسکن قابل استطاعت و تولید مسکن منطبق بر نیازهای متناوب و متفاوت شهروندان، اظهارداشت: اکنون متوسط مساحت مسکن نسبت به ۱۰ سال گذشته حدود۳۰ تا ۴۰ متر افزایش پیدا کرده است، یعنی متوسط مساحت مسکن در شمال پایتخت حدود ۱۲۰ متر و در جنوب شهر حدود ۹۰ متر است.

وی افزود: مسکن برای اقشاری که تازه تشکیل خانواده می‌دهند و توان مالی پایینی دارند یا اصولاً برای نیازها و سلیقه‌های متفاوت تولید نمی‌شود و کارخانه تولید مسکن تهران برای طیف محدودی مسکن تولید می‌کند که باید دامنه این تولید را گسترده‌تر کرد.

ضرورت ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با نیاز ساکنان

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تأکید بر اینکه در تولید مسکن باید به سلایق و توان‌های مالی متفاوتی توجه داشت، اظهارداشت: ما معتقدیم، برخی از محلات جنوبی تهران باید به صورت کامل با کمک شهرداری نوسازی شوند و از آنها به عنوان الگو استفاده کرد.

گلپایگانی گفت: به عنوان مثال، محله باغ آذری آخرین گود از گودهای باقی مانده تهران و یکی از محلات بسیار ناکارآمد است که سازمان نوسازی شهر تهران طرحی شامل یک مجموعه ۸۰۰ واحدی را در آنجا با رعایت مسائل اجتماعی و اشتغال ساکنان و با استفاده از ظرفیت خود ساکنان آغاز کرده است که می‌توان به عنوان یک الگو، آن را به محلات مشابه تعمیم داد.

وی افزود: برای محله نفرآباد در کنار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) یا محله اسلام آباد واقع در اوین درکه نیز طرح‌هایی به صورت کامل با مدیریت و هدایت شهرداری تهران تهیه شده و در حال اجراست که آنها نیز می‌توانند به عنوان یک الگو مد نظر قرار گیرند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در این طرح‌ها آنچه مورد توجه قرار گرفته، به رسمیت شناختن حق اسکان برای ساکنان، توسعه قلمرو عمومی و ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با نیاز ساکنان است.

گلپایگانی بیان کرد: شهرداری تهران در راستای برنامه‌هایی که برای تولید مسکن متناسب با نیازهای ساکنین محلات دارد، جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشته و کارگروه مشترکی نیز بین شهرداری و این وزارتخانه تشکیل شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که این ظرفیت به رفع کمبود سرانه‌های خدماتی، ارتقای کیفیت زندگی در محلات، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و کم کردن فاصله شمال و جنوب و تولید مسکن متناسب با استطاعت خانوارها کمک کند.

وی درباره کمک به اشتغال شهرسازان توسط شهرداری تهران اظهارداشت: اکنون در کمیته‌های نمای مناطق، ۴۴ استاد عضو هیات علمی و ۲۲ حرفه‌مند کاربلد در حال فعالیت و حدود ۶۰ شرکت مهندسی در دفاتر نوسازی شهر تهران فعال هستند که ۱۸۰ محله را زیر پوشش دارند.

معاون شهردار تهران گفت: مهندسان مشاور شهرساز و اشخاص حقیقی زیادی نیز در سازمان‌های مختلف شهرداری و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مشغول انجام کار تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.