| کد خبر: 227333 |

کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۶ رای کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را تصویب کردند.

تین نیوز

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۶ رای کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را تصویب کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و هفتاد و چهارمین جلسه خود، بررسی کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند.

«سید حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با ارایه گزارش کمیسیون تلفیق درباره ردیف‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: پس از ارائه بودجه در تاریخ ۵ بهمن ماه توسط شهردار تهران، بررسی سرفصل‌های بودجه در کمیسون‌ها انجام و براساس برنامه زمان‌بندی باید این بودجه بررسی و تا تاریخ ۱۰ اسفند به هیات تطبیق ارائه شود و سیر مراتب تصویب را طی کند.

وی گفت: براساس بخشنامه وزارت کشور، امسال برخلاف سنوات قبل تمامی بار مالی تبصره‌های بودجه شهرداری‌ها از جمله شهرداری پایتخت نباید به صورت باز باشد و باید دارای ردیف مشخص باشد.

رسولی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از عوارض عمومی ۲۹ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان است، گفت: درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی ۹۲۵ میلیارد تومان و بهای خدمات و موسسات انتفاعی شهراری ۴۸۷ میلیارد تومان است.

عضو شورای تهران افزود: درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۷۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و کمک‌های اهدائی دولت و سازمان‌های دولتی ۲ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: برای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ۱۰ میلیارد تومان به عنوان منبع درآمدی در نظر گرفته شده و برای فروش اموال غیرمنقول ۷هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان، فروش اموال منقول ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و فروش سرقفلی دو میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده است.

رسولی گفت: برای ردیف سایر، ۷۶ میلیارد تومان، منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی ۵ هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان، وام‌های دریافتی هزار و ۸۴۵ میلیون تومان، انواع اوراق مشارکت و اسناد و سهام ۴ هزار و ۷۱ میلیارد تومان است.

به گفته وی، سرجمع سرفصل ردیف‌های درآمدی ۴۸هزار و ۳۵۳ میلیارد تومان است.

پس از ارائه گزارش سید حسن رسولی مخالفان لایحه درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ نظرات خود را اعلام کردند.

«شهربانو امانی» عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در مخالفت با موضوع درآمدی بودجه با بیان اینکه، بودجه دارای اصولی است که یکی از مهمترین اصول در بخش درآمدی، تحقق پذیری و شفافیت بودجه است، اظهار داشت: معتقدم درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۰ تحقق پذیر نیست.

وی افزود: با توجه به شرایطی که وجود دارد درآمدها تخمین است اما هزینه‌ها حتمی است.

امانی گفت: بخشی از درآمد بودجه تحقق طلب ها از دولت است و این در حالی است که شهرداری توان محقق کردن این بخش را ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انتظار داشتم که در لایحه بودجه درآمدهای جدیدی ایجاد شود.

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با لایحه‌ درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: نسبت به سال گذشته شاهد ۷ هزار میلیارد تومان افزایش درآمدی هستیم و این در حالی است که هنوز نتوانستیم درآمد سال ۹۹ را به طور کامل محقق کنیم.

نظری با بیان اینکه وقتی بودجه را برای سال آینده تصویب می‌کنیم، مبنا بودجه سال جاری است، گفت: تا پایان دی ماه امسال تنها ۶۵ درصد از درآمد شهرداری محقق شده است.

وی گفت: تا پایان ماه دهم امسال، کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری محقق شده و این در حالیست که ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه جاری شهر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با این اعداد کار خاصی در شهر نمی‌توان انجام داد، عنوان کرد: اگر منابع درآمدی شهرداری درست محقق نشود،  شهرداری بدهکار خواهد شد.

«محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با لایحه درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: با روالی که در شهرداری دیده می‌شود متاسفانه بودجه، انحراف جدی از برنامه مصوب شورای شهر دارد.

وی گفت: پیش از این مخالفت اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بودجه طی نامه‌ای به همه اعضای شورای شهر و مدیران شهری ارسال شده است.

حق شناس تاکید کرد: افزایش بی قاعده سقف بودجه بدون توجه به واقعیت درآمدی قابل قبول نیست و در وضعیت موجود تحقق درآمدها تنها ۶۵ درصد بوده است.

به گفته وی، بی‌توجهی به جذب منابع جدید در بودجه مشاهده می‌شود و با نام های جدید روند و رویکرد شهر فروشی، تطهیر می شود.

حق‌شناس عدم توازن تملک و واگذاری دارایی و مالی را از دیگر مشکلات بودجه دانست و گفت: توزیع نامتوازن مأموریتی بودجه، در بودجه سال آتی دیده می شود و کمترین سهم به بخش فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده است.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز گفت: دغدغه دوستان در خصوص بحث عدم تعریف منابع جدید درآمدی در بودجه سال آخر شورا محترم هست. توقعاتی داشتیم تا نظام درآمدی شهرداری از این وضعیت خارج شود.

وی افزود: همچنین توقع در خصوص اجتماعی تر شدن بودجه و تحقق بودجه تعریف شده داشتیم با این حال عدم تصویب بودجه راه مناسبی برای رفع دغدغه ها نیست.

فراهانی با اشاره به اینکه اگر بودجه را تصویب نکنیم درآمد پایدار ایجاد نمی شود، اظهار کرد: با تصویب بودجه به اهداف می رسیم و عدم تصویب آن سبب می شود یک دوازدهم مصوب شود و صحه بر اجرای هزینه های جاری و تعطیل شدن پروژه ها و تعطیل شدن سرمایه گذاری بگذارد و دغدغه مخالفان را تشدید می کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: در کمیته بودجه ارزش زمانی پول را در ۱۴۰۰ بر مبنای ۹۵ محاسبه کردیم که قدرت مالی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ است بدین معنا قدرت مالی بودجه ۴۸ هزار میلیاردی این میزان نیست. عدد بودجه افزایش یافته اما به دلیل تورم و ارزش زمانی پول قدرت مالی برای تحقق بودجه حداکثر این قدرت را دارد و بودجه ۱۴۰۰ حتی از بودجه سال ۹۰ کمتر است.

وی افزود: ار نقاط قوت بودجه ۱۴۰۰ تفکیک بودجه سرمایه گذاری است که باید بدان توجه شود و پیش بینی ما این است بالای ۸۰ درصد بودجه ۹۹ محقق می شود.

به گفته وی، در بخش شهرسازی بودجه ما تقریبا محقق شده است و مشکلات درآمدی ما عمدتا در خصوص ردیف‌های درآمدی شرکتی است که کرونا ایجاد کرده است.

پس از سخنان مخالفان و موافقان کلیات درآمدی بودجه شهرداری، اعضای شورای شهر با ۱۶ رای کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را تصویب کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.