| کد خبر: 156574 |

محمدعلی نجفی: دیگر بزرگراه نمی‌سازیم

«نجفی از آغاز نکردن ساخت بزرگراه جدید هم سخن می‌گوید؛ موضوعی که به نظر می‌آید انتظار شهروندان از مدیران شهری تهران باشد و برنامه این مدیران پیش از رسیدن به ساختمان خیابان بهشت هم بوده ‌است.»

تین نیوز

«نجفی از آغاز نکردن ساخت بزرگراه جدید هم سخن می‌گوید؛ موضوعی که به نظر می‌آید انتظار شهروندان از مدیران شهری تهران باشد و برنامه این مدیران پیش از رسیدن به ساختمان خیابان بهشت هم بوده ‌است.»

به گزارش روزنامه شهروند نوشت: «٩٧روز از آغاز فعالیت «محمدعلی نجفی» در کسوت شهردار تهران می‌گذرد؛ روزهایی که سمت‌ و سوی اخبار شهری به تغییرات مدیریتی و همچنین بررسی میراث ۱۲ساله محمدباقر قالیباف اختصاص داشت و کمتر به برنامه‌های مدیران جدید پرداخته شد. شورای پنجم شهر تهران هم اواخر شهریور امسال، با رأی به دوفوریت طرح ارایه گزارش ١٠٠روزه، نجفی را ملزم به ارایه کارنامه عملکرد قالیباف کرد که قرار است این گزارش در روزهای آینده منتشر شود.

نزدیک‌ یک هفته پیش از انتشار این گزارش که قرار است جزییات جامعی از میزان دارایی و بدهی‌های شهرداری تهران منتشر کند، شهردار تهران درباره سه موضوع پرحاشیه توضیح داد. او از برجی گفت که در محله دزاشیب تهران ساخته شده و پیش از این گزارش‌هایی درباره تخلف آن منتشر شده و همچنین برنامه تیم جدید مدیریت شهری برای بزرگراه پرحاشیه «شهید شوشتری». شهردار تهران گفت که بررسی تخلف برج دزاشیب را به شهرداری منطقه واگذار کرده و راهکار حل مشکل چند کیلومتر حاشیه‌ساز بزرگراه شهید شوشتری را عبور از زیرزمین دانست. او این را هم گفت که بزرگراه شهید شوشتری تکمیل خواهد شد و بعد از آن شهرداری تهران، بزرگراه جدیدی در پایتخت نخواهد ساخت.

تخلف دزاشیب آشکار شود، برخورد می‌کنیم

۲۴ مرداد امسال و در آخرین روزهای مدیریت «محمدباقر قالیباف» بر پایتخت ایران، روزنامه شهروند در گزارشی به تخلف ۱۳‌طبقه‌ای یک برج در شمال تهران و در یک کوچه ۶متری پرداخت که با وجود تمام پیگیری‌ها، مدیریت وقت شهرداری حاضر به پاسخگویی در این‌ باره نشد. اگر چه در روزهای بعد، عملا تلاش پیمانکار برای اضافه‌ کردن چهار طبقه تازه به این برج به در بسته خورد و شهرداری منطقه مانع از این کار شد. ماجرای برج دزاشیب به روزهای پایانی ‌سال ٩٢ برمی‌گردد که کلنگ این پروژه زمین خورد. مجوز این ساختمان برای ١٦طبقه روی زمین و ٨طبقه زیر زمین بود اما مالک ٩طبقه به صورت خلاف روی آن ١٦طبقه ساخت. ساختمان به ٢٥طبقه روی زمین رسید و در آخرین روزهای مرداد هم اسکلت‌گذاری برای ساخت ٤طبقه دیگر را هم شروع کرد که با پیگیری رسانه‌ها و اهالی محل، ساخت این ۴طبقه تعطیل شد ولی ۹طبقه غیر قانونی دیگر همچنان در حال ساخت است. در روزهای پس از انتشار گزارش، تعدادی از اعضای شورای چهارم تهران، با تذکراتی در صحن شورا خواهان پیگیری و مقابله با این تخلف شدند که این تلاش‌ها هم تاکنون نتیجه‌ مشخصی نداشته است. با تغییر مدیریت شهرداری اهالی محل باز هم پیگیر این موضوع شدند که بر اساس گفته‌های شهردار تهران، پیگیری این پرونده به شهردار منطقه واگذار شده است. حالا محمدعلی نجفی، شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آینده این برج و تخلف آن چه خواهد شد، می‌گوید: «درباره برج دزاشیب، ما گفتیم که خود شهرداری منطقه گزارش کاملی تهیه کند و اگر قطعیت پیدا کند که بدون جواز اقدامی صورت گرفته، حتما با آن برخورد شود و برخورد می‌کنیم.» آن‌طور که شهردار تهران می‌گوید، در روزهای آینده گزارش کاملی درباره این برج و نحوه برخورد شهرداری با آن منتشر خواهد شد.

راهکار نجفی برای بخش پرحاشیه بزرگراه شوشتری

مدت‌هاست که تکلیف بزرگراه شهید شوشتری و چند کیلومتر از آن‌ که از جنگل سرخه‌حصار می‌گذرد، نامشخص است و در دو‌ سال گذشته عملا این پروژه به حال خود رها شده است. پس از تغییر معاونان شهرداری تهران و در اواسط مهر امسال، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نخستین نشست خبری خود یکی از اولویت‌های تیم جدید شهرداری را تکمیل دو بزرگراه شهید شوشتری و شهید رستگاری‌مقدم اعلام کرد. یکی از دو بزرگراهی که به گفته معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، بالاتر از نزدیک به‌ هزار پروژه نیمه‌کاره و در اولویت اصلی شهرداری تهران قرار گرفته، ساخت بزرگراه شهید شوشتری است که در دو‌ سال گذشته و در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، روند ساخت آن به دلیل مشکلات محیط‌ زیستی متوقف شده بود. اوایل مرداد امسال «علیرضا جاوید»، معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضع این پروژه گفته بود که «به دلیل عبور این بزرگراه از محدوده جنگل سرخه‌حصار، دغدغه‌هایی درباره حفظ درختان جنگل سرخه‌حصار مطرح است و به همین دلیل هم بیش از ۲‌سال است که موفق به اخذ مجوز‌های سازمان محیط‌زیست برای تکمیل پروژه شهید شوشتری نشده‌ایم.»

با این ‌حال و پس از تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران، تکمیل این پروژه یکی از اولویت‌های اصلی قرار گرفته است که با توجه به انتقادهای این تیم از بزرگراه‌سازی و همچنین تأکید آنها بر دغدغه‌های زیست‌محیطی، این اولویت‌بندی سوال‌برانگیز می‌شود. گرایش سیاسی مدیران قبلی شهرداری تهران با سازمان محیط‌ زیست متفاوت بود اما در چند ماه گذشته رابطه خوبی بین شهرداری و سازمان محیط‌ زیست برقرار شده که همین موضوع باعث ایجاد نگرانی برای فعالان محیط‌ زیست شده که نکند این همراهی، منجر به آسیب‌های زیستی‌محیطی شود.

شهردار تهران چه برنامه‌ای برای این پروژه دارد و تکلیف پرونده مخالفت سازمان محیط‌زیست با تکمیل این بزرگراه به کجا رسیده است؟ شهردار تهران در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید: «این بزرگراه، مشکل زیست‌محیطی دارد و ما امیدواریم به توافقی دراین‌باره برسیم. فکر می‌کنم قابل طرح و حل باشد، چون بخشی از این بزرگراه را محیط‌ زیست اصرار دارد که از زیرزمین رد شود که به محیط‌ زیست بالا لطمه‌ای وارد نشود.»

نجفی ادامه می‌دهد که شهرداری هم موافق این راهکار است: «ما هم اجمالا موافق این مسأله و برنامه هستیم و قرار شد در یک کمیته بررسی شود و فکر می‌کنم قابل ‌بررسی است.»

مترو همچنان در اولویت شهرداری است

خط ۷ عمیق‌ترین مترو تهران به طول ۲۷کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است که ۲۰خرداد توسط قالیباف افتتاح شد و ۸ آبان با حکم نجفی از دسترس خارج شد؛ مدیران جدید شهرداری و بسیاری از کارشناسان شهری افتتاح این خط را سیاسی دانستند و از غیر ایمن‌بودن آن سخن گفتند. شهردار تهران در روز تعطیلی این خط، زمان لازم برای ایمن‌سازی آن را ٦ماه دانست و اظهار امیدواری کرد که پیش از تعطیلات نوروز خط  ۷ در اختیار مردم قرار گیرد. او پیش از آن و در زمان نامزدی‌اش برای شهرداری تهران، یکی از مهم‌ترین برنامه‌ خود را توجه به حمل‌و‌نقل عمومی بیان کرد که این توجه به بزرگراه‌‌سازی از میان چندصد پروژه ناتمام، انتقاداتی را به همراه داشته است. او در پاسخ به این پرسش «شهروند» که «انتظار می‌رفت تیم جدید مدیریت شهری تأکید روی گسترش مترو داشته باشد تا ساخت بزرگراه» هم می‌گوید: «مترو از نظر ما اولویت دارد ولی این بخش از بزرگراه شهید شوشتری بسیار مهم است، برای این‌ که می‌تواند رینگ غربی تهران را به رینگ شرقی وصل کند و این در کنار مترو، چون اولویت دارد، برای ما مهم است و در اولویت‌ها قرار گرفته است.»

نجفی می‌گوید که در کنار توجه به مترو، تکمیل این بزرگراه به واسطه اهمیت آن در اولویت است اما از آغاز نکردن ساخت بزرگراه جدید هم سخن می‌گوید؛ موضوعی که به نظر می‌آید انتظار شهروندان از مدیران شهری تهران باشد و برنامه این مدیران پیش از رسیدن به ساختمان خیابان بهشت هم بوده ‌است.»

 

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.