| کد خبر: 181350 |

◄ اگر به امید حمایت‌های دولت بودیم، کاملا نابود شده بودیم

اگر سرمایه‌گذاری‌های سراسر زیان شرکت‌های ریلی، به امید توافق‌نامه‌های دولت بود، هم‌اکنون ظرفیت و کیفیت حمل‌ونقلی ریلی مسافر به نحوچشم‌گیری کاهش یافته بود.

تین نیوز

شرکت ریل‌ترابر سبا و سایر شرکت‌های فعال در صنعت ریلی در بخش مسافری ریلی در طول فعالیت‌های خود متاسفانه از کمترین حمایت‌ها و همراهی دولت بهره‌مند بوده‌اند. به‌خصوص در دوره روی کار آمدن دولت یازدهم که حمایت‌های دولتی در بخش حمل‌ونقل هوایی و خرید ناوگان هوایی متمرکز شد و عملا سهم مشارکت دولت در هزینه‌ها و زیان‌های موجود در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت ریل‌ترابر سبا در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این در حالی است که گستره بهره‌برداران از صنعت حمل‌ونقل ریلی مسافر، قابل‌مقایسه با صنعت هوایی نیست.

غلامرضا جهانبخش توضیح داد: به‌عنوان مثال در سال‌های اوج کمبود مسافر در بخش ریلی و پرداخت یارانه به سوخت هواپیماها، قراردادهای درصدی هزینه نیرو کشش قطارهای مسافری، هزینه ثابت این شرکت‌ها شد و وضعیت شرکت‌های ریلی را به نحوی وخیم کرد که توسعه و بازسازی ناوگان را در حال حاضر غیرممکن کرده است.

جهانبخش افزود: شرکت ریل‌ترابر سبا در سال 1392 با وعده‌ها و امضای توافقات مکتوب و مستند موجود با دولت و راه‌آهن ج.ا.ا تحت‌عنوان توافقت‌نامه حمایتی بند (ق) حاصل از صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی و در جهت حمایت دولت از بازگشت سرمایه‌گذاری کلان، طی سه سال تعداد 63 واگن را وارد صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد.

جهانبخش تصریح کرد: این در حالی است که دولت به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل‌ نکرد و این شرکت با سرمایه‌گذاری و سفارش‌های خود در صنعت تولید واگن‌های مسافری تولید داخل، ضمن احیای شرکت واگن‌سازی پارس موجب ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی شد اما به علت عدم‌ حمایت دولت شدیدا متضرر شد.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: با ادامه وضعیت فعلی هیچ امیدی برای افزایش ناوگان نخواهد داشت.

جهانبخش خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌های سراسر زیان این شرکت، به امید توافق‌نامه‌های دولت بود با خارج کردن تعداد کثیری از واگن‌های بالای 40 سال از چرخه حمل‌ونقل ریلی کشور که شامل 19 دستگاه واگن دانمارکی این نیز شرکت هست، هم‌اکنون ظرفیت و کیفیت حمل‌ونقلی ریلی مسافر به شکل چشم‌گیری کاهش یافته بود.

مدیرعامل ریل‌ترابر سبا اضافه کرد: بنابراین بدبین کردن سرمایه‌گذاران، عدم تعهد و همچنین رها کردن بخش خصوصی با تمامی مشکلات موجود توسط دولت، ثمره‌ای جز افت کمی و کیفی در صنعت نخواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.