| کد خبر: 238725 |

پروژه یک رام قطار ملی مترو، نمود واقعی حمایت از بومی‌سازی است

در کنار توجه به رفع نیاز مردم، از بحث بومی‌سازی غافل نبوده‌ایم و پروژه یک رام قطار ملی مترو، نمود واقعی حمایت از بومی‌سازی است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، به پروژه یک رام قطار ملی مترو که با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد، اشاره کرد و گفت: در کنار توجه به رفع نیاز مردم، از بحث بومی‌سازی غافل نبوده‌ایم و پروژه یک رام قطار ملی مترو، نمود واقعی حمایت از بومی‌سازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی امام، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بخشی از کار مترو، حوزه ساختمانی است و سال‌هاست که ظرفیت کشور در بخشهای طراحی و اجرا به حدی بوده است که در این زمینه وابستگی به خارج از کشور نداریم. بخش تجهیزات هم شامل تجهیزات ثابت و متحرک است. در حوزه تجهیزات ثابت، حمایت از شرکت‌های داخلی و مجموعه‌های دانش بنیان را سال‌هاست که دنبال می‌کنیم و خوشبختانه به حد قابل قبولی در زمینه تأمین تجهیزات ثابت مترویی از طریق شرکت‌هایی داخلی رسیده‌ایم و در حدود ۹۰ درصد تأمین‌کنندگان ما (در حوزه تجهیزات ثابت)، داخلی هستند.

مهندس امام خاطر نشان کرد: باعث افتخار است که با حمایت شرکت مترو و سایر کارفرمایان، این کار انجام می‌شود؛ البته برخی از محصولات و تجهیزات، تجهیزاتی هستند که فقط مختص مترو نیستند و در بخش‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنان هم در تلاش هستیم که این حمایت را ادامه دهیم و امیدواریم موارد محدود باقی‌مانده را با کمک جهاد دانشگاهی و سایر مجموعه‌های (فناور) کشور تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) افزود: در بخش تجهیزات متحرک که در واقع ناوگان ما محسوب می‌شوند، همانطور که اشاره شد بحث پروژه یک رام قطار ملی مترو را داشتیم که براساس ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله ششم به دولت تکلیف شده بود. این پروژه از تیرماه ۱۳۹۸ آغاز و در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد. درحال انجام تست‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری به مرحله‌ای برسیم که مجوز سیر اولیه قطار را دریافت کنیم.

وی تأکید کرد: در بخش اضافه شدن ناوگان مترو، طبعاً با قراردادهای انبوه‌سازی حداقل دو سال طول می‌کشد که قطارها وارد مدار شوند؛ کما اینکه قرارداد جدیدی با شرکت واگن‌سازی تهران برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن داریم. این نیاز بر مبنای اورهال قطارهایی که به سن اورهال رسیده‌اند، شدنی است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با کمک و پشتیبانی دولت محترم و مدیریت شهری، منابع مالی مورد نیاز برای این مسئله باید هرچه سریعتر محقق شود تا این اورهال به سرعت انجام شود. با ظرفیتی که خوشبختانه در مجموعه مترو وجود دارد، امیدواریم شاهد این باشیم که قطارهایی که بدلیل نیاز به اورهال از مدار خارج شده یا باید از مدار  خارج شوند، زودتر اورهال شده و به شبکه مترو تهران باز گردند و نیاز فقط از این طریق محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) تأکید کرد: در کنار رفع نیاز فوری، از تأمین قطارهای جدید هم نباید غافل باشیم. البته مسئولیت اصلی تأمین قطارهای جدید (۲ هزار دستگاه) برای تهران و سایر کلانشهرها براساس ماده ۵۸ قانون برنامه پنج ساله ششم، برعهده دولت است که متأسفانه با تأخیر مواجه شده است و امیدواریم دولت سیزدهم این نقص را به سرعت برطرف کرده و شاهد این باشیم که در همین دوره دولت سیزدهم، بخش زیادی از این قطارها برای تهران و سایر کلانشهرها، وارد شبکه‌های مترو شده و مورد استفاده مردم قرار بگیرند.

مهندس امام تصریح کرد: اولویت ما در شرکت مترو این است که نیاز مردم به قطار را برطرف کنیم که این کار در وهله اول با اورهال صورت می‌پذیرد، اما در کنار آن، از بحث بومی‌سازی غافل نبوده‌ایم و پروژه یک رام قطار ملی مترو نمود واقعی حمایت از بومی‌سازی است؛ در عین حال از موضوع حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات نیز غافل نبوده و ان‌شاءالله نخواهیم بود، زیرا نیاز کشور است و به هر دو حوزه توجه کافی خواهیم داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.