بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

بندر چابهار؛ پل ارتباطی هند به کشورهای آسیای مرکزی

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در مصاحبه ای باخبرگزاری PTI، قرارداد هند برای اداره بندر استراتژیک ایرانی چابهار را یک نقطه عطف مهم دانست. وی تأکید کرد که دهلی نو برای فراهم کردن اتصال به افغانستان و آسیای مرکزی که دسترسی به دریا ندارند، تلاش خواهد کرد.

بندر چابهار؛ پل ارتباطی هند به کشورهای آسیای مرکزی
تین نیوز

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در مصاحبه ای باخبرگزاری PTI، قرارداد هند برای اداره بندر استراتژیک ایرانی چابهار را یک نقطه عطف مهم دانست. وی تأکید کرد که دهلی نو برای فراهم کردن اتصال به افغانستان و آسیای مرکزی که دسترسی به دریا ندارند، تلاش خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، نخست وزیر هندوستان اعلام کرد که این تلاش ها شامل پروژه های بزرگ تری مانند دالان حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا می شود. این پروژه ها به هند امکان می دهند تا به طور مستقیم به بازارهای این مناطق دسترسی داشته باشد، بدون نیاز به عبور از پاکستان، که به لحاظ سیاسی و امنیتی برای هند حائز اهمیت است.

نقش ایران در این میان بسیار کلیدی است. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، نقطه اتصال مهمی برای توسعه تجاری منطقه محسوب می شود. این پروژه باعث افزایش همکاری های اقتصادی بین ایران و هند شده و می تواند به تقویت روابط دو کشور کمک کند. علاوه بر این، توسعه زیرساخت های چابهار توسط ایران و همکاری با هند در این زمینه، نقش ایران را به عنوان یک مرکز حمل و نقل منطقه ای تقویت می کند.

علاوه بر این، افزایش تجارت و بازرگانی از طریق این بندر می تواند به رشد اقتصادی در کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی کمک کند. این توسعه اقتصادی می تواند ثبات منطقه را تقویت کرده و باعث افزایش همکاری های منطقه ای شود.

اظهارات نخست وزیر مودی نشان دهنده تعهد هندوستان به تقویت روابط بین المللی و افزایش همکاری های اقتصادی در منطقه است. با اجرای این پروژه ها، هند می تواند نقش کلیدی در توسعه و ثبات منطقه ای ایفا کند، و به عنوان یک پل ارتباطی بین جنوب آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه عمل نماید.

نقش ایران هم در این همکاری ها بسیار مهم است و می تواند به عنوان یک مرکز حمل و نقل و تجارت منطقه ای شناخته شود. این اقدامات نه تنها به نفع هند بلکه به نفع تمامی کشورهای دخیل در این پروژه ها خواهد بود، و می تواند به یکپارچگی و رشد اقتصادی پایدار در منطقه منجر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.