بازدید سایت : ۸۵۸۰۱
بزرگراه شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور؛

احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان طی ۳ سال گذشته

ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی این خطه را به دنبال داشته باشد.

احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان  و بلوچستان طی ۳ سال گذشته
تین نیوز |

ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی این خطه را به دنبال داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی آن را به همراه داشته باشد.

استان سیستان و بلوچستان با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان، از مزیت ترانزیتی قابل توجهی برخوردار است؛ توسعه شبکه بزرگراهی در این استان، نقشی کلیدی در تسهیل حمل و نقل، افزایش سفر، توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه مردم ایفا می کند.

وجود بزرگراه ها، سفر به استان را برای گردشگران داخلی و خارجی آسان تر و جذاب تر می کند و این امر می تواند به رونق صنعت گردشگری، ایجاد شغل و افزایش درآمد مردم محلی کمک کند.

از دیگر مزیت های ساخت بزرگراه ها در این استان می توان به کاهش تصادفات و جلوگیری از هدر رفتن زمان و سوخت، صرفه جویی در هزینه ها و کمک به افزایش راندمان اقتصادی اشاره کرد.

دولت در سال های اخیر تمرکز ویژه ای روی توسعه زیرساخت های استان سیستان و بلوچستان داشته و در این راستا بودجه های قابل توجهی به این استان اختصاص داده که البته یکی از این حوزه های زیرساختی توسعه راه ها و شبکه بزرگراهی بوده است.

با وجود مشکلات مالی و وضعیت بد آب و هوایی، اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر تلاش های قابل توجهی برای توسعه شبکه بزرگراهی استان انجام داده که یکی از مهمترین این تلاش ها شامل جذب اعتبارات ملی بوده است به نحوی که با پیگیری های انجام شده، اعتبارات قابل توجهی از ردیف های ملی برای ساخت بزرگراه ها در استان اختصاص یافته است.

بهره برداری از ۲۸۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی

در سه سال اخیر بیش از ۲۸۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان به بهره برداری رسیده است که به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر کمک شایانی کرده و نیز عملیات اجرایی چندین پروژه بزرگراهی جدید در استان آغاز شده که در آینده به توسعه شبکه بزرگراهی و ارتقای شاخص های حمل و نقل در استان کمک خواهد کرد.

آنچه در سال های اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راه سازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است که نتیجه مثبت آن در توسعه شبکه بزرگراهی استان قابل مشاهده است.

راه های این خطه در تراز میزان ترانزیت هدف گذاری شده نیست

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان، اظهار داشت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره مندی از منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه های این خطه به ویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

عطاءاله اکبری گفت: رویکرد این اداره کل در سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است به طوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان ها و شهرهای مجاور آغاز شد که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی قابل مشاهده است.

تکمیل پروژه های بزرگراهی نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

وی با یادآوری عقب ماندگی سیستان و بلوچستان در بخش زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، افزود: تکمیل پروژه های بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که تامین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این اداره کل توسعه بزرگراهی تمامی راه های شریانی شمال استان است و هر سال می توانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه های سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.

اکبری گفت: توسعه شبکه بزرگراهی این استان نیازمند حمایت تمامی دستگاه های اجرایی است تا با هم افزایی شاهد رفع هرچه سریعتر عقب ماندهای این بخش باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نخستین و مهمترین اقدامات برای محرومیت زدایی، توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان، اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه های راه سازی و جاده سازی است که این مهم در این استان نیز همواره جزء اولویت های برنامه های توسعه ای قرار داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه با بهره برداری بزرگراه های متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی، شاهد شکوفایی در وضعیت کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود، اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان طی چهار سال اخیر پروژه های مهمی را در این حوزه آغاز و به سرانجام رسانده است.

اکبری تاکید کرد: مدیریت جهادی طی سال های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم ثابت کرده است که حمایت از توسعه بزرگراه ها در سیستان و بلوچستان به صورت همه جانبه در حال انجام است حمایتی که اگر نبود امروز شاهد شکوفایی بزرگراه های این استان نبودیم؛ بزرگراه هایی که هر کدام از آنها نقش مهمی در مسیر اقتصادی جنوب شرق کشور و بهبود مناسبات تجاری با کشورهای همسایه دارند.

زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی

منصور بیجار، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رویکرد مجموعه راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان طی سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است به طوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان ها و شهرهای مجاور آغاز شد که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی قابل مشاهده است.

بیجار خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت ها و توانمندی های متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه های مهم جاده ای، دستیابی به توسعه محقق می شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تلاش مجموعه راه و شهرسازی در آستانه نوروز ۱۴۰۳ حدود ۷۵ کیلومتر بزرگراه با اعتبار هزینه شده دو هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

سرعت گرفتن روند احداث بزرگراه ها

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: روند توسعه شبکه بزرگراهی استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک مولفه کلیدی در آبادانی منطقه، در دولت سیزدهم بسیار سرعت گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مرز میرجاوه به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه های مرزی بین ایران و پاکستان موقعیت طلایی را برای تجارت و مبادلات مرزی دو کشور فراهم کرده، از سال ۱۴۰۱ عملیات ساخت بزرگراه در مسیر زاهدان- میرجاوه آغاز شد به نحوی که سال ۱۴۰۱ حدود هفت کیلومتر و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ در آستانه نوروز نیز ۱۱ کیلومتر آن با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

کرمی افزود: عملیات ساخت ۲۰ کیلومتر دیگر بزرگراه در این محور مهم ترانزیتی استان نیز امسال آغاز می شود تا علاوه بر کمک به توسعه مرز میرجاوه به عنوان دالان ترانزیتی محور شرق و کریدور شرق به غرب، راه دسترسی سریع به مناطق مختلف کشور پاکستان به ویژه بندر کراچی فراهم کند.

۸۰ کیلومتر از بزرگراه مسیر مهم زاهدان- زابل زیر ترافیک رفت

منصور بیجار، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز از زیر بار ترافیک رفتن ۲۷ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- زابل با ارزش روز هشت هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال و نیز با هدف تسهیل در تردد ایمن همزمان با تعطیلات نوروزی خبر داد.

وی تصریح کرد: بزرگراه زابل- زاهدان از مهمترین طرح های راهسازی استان است که با وجود مشکلات عدیده به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و پشتیبانی دولت در سه سال اخیر بیش از ۸۰ کیلومتر بزرگراه به همراه پل های «نهراب و شیله» در این مسیر تکمیل و به منظور رفاه حال شهروندان زیر بار ترافیک رفت.

بیجار با اعلام این مطلب که باید ۲۳ کیلومتر باقیمانده بزرگراه زابل- زاهدان نیز در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد، گفت: امید داریم با تلاش صورت گرفته و با همین شتابی که در این سه سال اخیر حرکت شده، سال آینده جشن تکمیل شبکه بزرگراهی این محور مهم مواصلاتی و بین المللی استان را با حضور مردم استان برگزار کنیم.

توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق

وی خاطرنشان کرد: توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است به طوری که با تکمیل طرح های این حوزه می توان در جهت تقویت زیربنای اقتصاد منطقه و یکی از اصلی ترین و استراتژیک ترین محورهای کریدور شمال- جنوب کشور گام برداشت.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شبکه بزرگراهی آماده شده به طول حدود ۷۵ کیلومتر به همراه پل بزرگ «شیله» به ارزش حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سفر پیش روی دولت به استان افتتاح خواهد شد اما با تصمیم استاندار و با هدف تسهیل سفر و کاهش تلفات جاده ای در ایام نوروز ۱۴۰۴, مقرر شد تا تاریخ افتتاح رسمی این محورها بازگشایی شود.

عطاءاله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به تلاش گسترده پیمانکاران طرف قرارداد با این اداره کل، بیان کرد: پیمانکاران حوزه راه این اداره کل با وجود طلب بیش از یک هزار میلیارد تومانی صحنه تلاش و همت را ترک نکردند و برای بالابردن ایمنی محورها و کاهش تلفات جاده ای و نیز تحقق توسعه استان در کنار تعهد این اداره کل ماندند که جای قدردانی دارد.

در مجموع با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت ها و توانمندی های متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه های مهم جاده ای دستیابی به توسعه محقق می شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است، و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.