| کد خبر: 262160 |

بندر چابهار، در سودای سرمایه‌ گذاری و توسعه

حالا که فعالیت هندی ها در چابهار باز هم به جریان افتاده تا پس از وقفه ای چند ساله، تکلیف تمایل یا بی میلی آنها به فعالیت در این بندر مشخص شود، مسؤولان می گویند بندر چابهار به حدی جذاب است که هر کشوری تمایل به سرمایه گذاری در این بندر را دارد.

تین نیوز

حالا که فعالیت هندی ها در چابهار باز هم به جریان افتاده تا پس از وقفه ای چند ساله، تکلیف تمایل یا بی میلی آنها به فعالیت در این بندر مشخص شود، مسؤولان می گویند بندر چابهار به حدی جذاب است که هر کشوری تمایل به سرمایه گذاری در این بندر را دارد.

به گزارش ایسنا، فعالیت هندی ها در چابهار با اما و اگر مواجه بود و گاهی تحریم ها و بعضا تعلل این کشور مانع ادامه فعالیت در این بندر شده است؛ به تازگی مسئولان کشور اینطور مطرح کردند که موارد مورد اختلاف با هند برطرف شده و این کشور آماده ادامه فعالیت در بندر چابهار است و بدین منظور قراردادی بلندمدت برای توسعه این بندر منعقد خواهد شد.

با وجود این چند روز پیش بود که اعلام شد شرکت دولتی هندی IPGL که برای توسعه و اداره بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه هند در ایران تشکیل شده، مناقصه خود را برای خرید جرثقیل های ساحلی و سایر تجهیزات جابه جایی کانتینر در چابهار لغو کرده است. 

قرارداد هندی ها ۱۲ سال معطل مانده بود

در آخرین اظهارنظرها درباره بندر چابهار، علی اکبر صفایی در جمع خبرنگاران درباره فعالیت هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار توضیح داد: قرارداد هندی ها بعد از ۱۲ سال که معطل مانده بود، کامل جمع بندی شد و همین هفته یا هفته آینده، این جمع بندی را برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری می فرستیم که در فرآیند قرارداد حضور داشتند تا در نهایت تایید شود. پس از آن همین فرآیند در مجموعه هندی ها هم تایید می کنند تا شکل قرارداد بین دو طرف نهایی شود.

وی درباره اخباری مبنی بر لغو مناقصه خرید تجهیزات از سوی اپراتور هندی توضیح داد: مذاکرات قبلی با هندی ها برای سال های پیش بوده و هنوز خبر رسمی از تصمیم جدید هند به ما نرسیده است. اما منافع جمهوری اسلامی ایران در این قرارداد دیده شده و به محض اینکه امضا شود، جزییات آن را تشریح خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا این تصمیم هندی ها می تواند بر انعقاد قرارداد تاثیر بگذارد، گفت: قرارداد ما طوری است که در هر شکل منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند. اجازه دهید که خبر دقیق شود. معاونت بندری و اقتصادی سازمان در این باره صحبت خواهند کرد.

هندی ها درباره کریدور چابهار مصمم هستنند

صفایی با بیان اینکه کشورهای مختلف در راستای منافع خودشان فعالیت می کنند، اظهار کرد: هم در مذاکراتی که داشتیم، اینطور به نظر می رسد که هندی ها درباره کریدور چابهار مصمم هستند. ما هم در چارچوب منافع ملی خودمان موارد را بررسی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کریدور ترکیبی از حمل ونقل ریلی، جاده ای و بندری است و از نظر فنی، قیمت تمام شده و زمان نیاز به بررسی دارد و شاید مقداری مباحث سیاسی وزن بیشتری در اعلام این کریدور داشته باشد. تیم راهبردی ما این موضوع را از نظر عملیاتی رصد می کند و فرصت ها و امکاناتی که در اختیار داریم را به کار می گیریم. اما درنهایت این مساله باید به صورت دقیق تر بررسی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به اینکه آیا تحریم ها تاثیری در لغو مناقصه شرکت دولتی هندی IPGL برای خرید تجهیزات در بندر چابهار داشته، بیان کرد: از طرف هندی باید سوال پرسیده شود. در جلساتی که داریم درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.

بندر چابهار برای هر کشوری جذاب است

همچنین مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- درباره انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار کرد: به زودی قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی به امضا می رسد، مذاکراتی با هندی ها انجام شده و طرف هندی برای ادامه کار در بندر چابهار مصمم است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر هم هند تمایلی به ادامه فعالیت در بندر چابهار نداشته باشد، این بندر آنقدر جذاب است که هر کشوری تمایل سرمایه گذاری در این بندر را دارد و با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی به ارزش افزوده این بندر اضافه می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.