| کد خبر: 257955 |

چرا شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان توسعه نمی یابد؟

پروژه های راهسازی سیستان و بلوچستان، بر اثر تغییر در شرایط آب و هوایی از جمله گرمای هوا، با تاخیر مواجه می شوند که روند توسعه منطقه را با کندی مواجه می کند.

تین نیوز

 

از منظر کارشناسان شرایط آب و هوایی به ویژه دما بر روند ساخت راه تاثیر می گذارد، تاخیر در پروژه های راهسازی بر اثر تغییر در شرایط آب و هوایی از جمله گرمای هوا، می تواند برای پیمانکاران بسیار پر هزینه باشد و علاوه بر این هزینه ها روند توسعه یک منطقه را با کندی مواجه کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با وجود گرمای طاقت فرسای بالای ۵۰ درجه، محدودیت شدید منابع آبی و بدهی های کلان مالی به منظور تکمیل هر چه سریعتر شبکه بزرگراهی این استان، اداره کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان، بدون وقفه در حال ساخت پروژه های راهسازی در قالب ۱۱ کارگاه فعال است.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان  کمبود منابع آبی زنگ خطر را برای ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی در محورهای زاهدان- زابل و زاهدان- بیرجند به صدا درآورد.

شرایط آب و هوایی در اجرای پروژه های راهسازی امری بسیار مهم است و به واسطه محدودیت هایی که در بسیاری از آیین نامه ها از لحاظ درجه حرارت هوا آورده شده است، عمل پیمانکاران برای اجرای پروژه های راهسازی در بسیاری از مناطق محدود به تعدادی از ماه های سال است اما این موضوع در مورد یکی از محروم ترین مناطق کشورمان ایران با همت جهادی مدیر کل راه و شهرسازی این استان به گونه ای دیگر رقم خورده است به گونه ای که مجموعه متخصصان فعال در مجموعه راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان این روزها یکی از ناممکن ترین کارها را به مرحله عمل در آوردند آنها با تلاش خستگی ناپذیر خود در سخت ترین شرایط آب و هوایی و در دمای بالای ۵۰ درجه که امکان نفس کشیدن هم حتی به راحتی امکان پذیر نیست دست از خدمت برنداشته و با وجود همه سختی ها و کم آبی ها و درجه حرارت بسیار بالای دمای هوا، کارگاههای راهسازی خود را در تمامی محورها به ویژه در مسیر زابل- زاهدان و زاهدان- بیرجند فعال نگه داشته اند تا نشان دهند برای توسعه سیستان و بلوچستان هیچ مانعی نمی تواند وجود داشته باشد.

مجموعه راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با برنامه ریزی اجرای ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه نشان داده اند برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند آنها از سد موضوع کم آبی و گرمای هوا گذر کرده اند تا به مردم سیستان و بلوچستان نشان دهند ، توسعه این استان شایسته نام بزرگش اتفاق خواهد افتاد.

از آنجایی که توسعه بزرگراه ها در سیستان و بلوچستان علاوه بر اهمیت های کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تاثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخص های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیت های اجتماعی دور کند اداره کل راه و شهرسازی استان با وجود بدهی های کلان مالی در کنار دمای بالا و کمبود منابع آبی اجازه نداده است هیچ طرح راهسازی در شمال سیستان و بلوچستان تعطیل شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از فعالیت ۱۱ کارگاه راهسازی در تمامی محورهای این استان با وجود دمای بیش از ۵۰ درجه بالای صفر خبر داد.

عطاء اله اکبری در بازدید از پروژه های راهسازی این استان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان بعنوان استان مرزی می تواند نقش غیر قابل انکاری در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری و پیشبرد سیاست همسایگی داشته باشد بویژه با توجه به قرابت های جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی با کشور های افغانستان و پاکستان توسعه بزرگراه های استان بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه شبکه بزرگراهی استان می تواند ظرفیت های مغفول مانده این منطقه را احیا کند، گفت: در حال حاضر با هدف افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادف جاده ای، رونق بیش از پیش اقتصادی منطقه و بهبود وضعیت زیر بنایی و زیر ساخت استان ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در محورهای حوزه شمال استان در حال ساخت است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه در این استان را حدود ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: توسعه این استان امکان پذیر نخواهد بود مگر شبکه بزرگراهی آن در قالب کریدور شمال - جنوب وشرق به غرب کامل و این استان از طریق استان های خراسان جنوبی و کرمان به مرکز کشور متصل شود.

اکبری کمبود آب را از مهمترین چالش های ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در کنار دمای بیش از ۵۰ درجه عدم کفایت منابع آبی برای این حجم از خاکریزی در محورهای استان از مشکلات پیش روی این اداره کل محسوب می شود که امید می رود در کمترین زمان ممکن آب مورد نیاز این پروژه ها از منابع جدید تامین شود.

 

 اکبری افزود: این اداره کل در سالجاری احداث ۴۰ کیلومتر بزرگراه را در این دو محور مهم ارتباطی استان در اولویت کاری خود قرار داده است که برای تحقق آن با توجه به حجم خاکریزی روزانه چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب نیاز به تامین هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب در شبانه روز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چاه های آب منطقه جوابگوی این حجم از عملیات خاکریزی پروژه های راهسازی نیست، گفت: به دلیل دمای بالای ۵۵ درجه در شمال استان به ویژه در منطقه تاسوکی تبخیر آب نیز فوق العاده بالا است بطوری که روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مکعب از آبهای تامین شده برای عملیات خاکی این دو پروژه راهسازی استان بلافاصله تبخیر می شود و این خود عاملی برای کندی اجرای این طرح ها بشمار می رود.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این اداره کل همچنان با تمام توان سعی در اجرای تعهدات دارد، گفت: با توجه به تامین روزانه هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب در حالت طبیعی باید ۹ هزار متر مکعب خاکریزی انجام می شد.

اکبری با اشاره به اینکه نیاز است تا پایان شهریورماه امسال در مجموع یک و نیم میلیون متر مکعب خاکریزی در مسیرهای زاهدان- زابل- و زاهدان- بیرجند انجام شود، تاکید کرد: این اداره کل در تلاش است با هماهنگی با سازمان آب منطقه ای استان نسبت به تامین منابع آبی جدید از طریق شناسایی و حفر چاه اقدام نماید تا با رسیدن به حجم آبی روزانه مورد نیاز یعنی هزار و ۳۰۰ متر مکعب به تعهد خود به مردم استان و توسعه منطقه جامعه عمل بپوشاند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مصیب 0 0

    سلام خسته نباشید
    به نظر من با پاشیدن مالچ وکاشت بونه گز میتوانستیم در ایت چند سال کمتر شاهد ریزگردها باشیم
    همچنین اگر مسولین بطور واقعی دلسوزی میکردن. بایستی این نمونه حفر چاها سالهای پیش انجا م میشد

  • علی 0 0

    چرا جاده مرگ ایرانشهر ب شهرستان مهرستان رو درست نمیکنید بخدا قسم فقط جاده مرگ شده و بس

    ن آسفالت داره ن جاده راست
    از ایرانشهر تا معرستان سه هزار پیج با دور نود درجه داره


    چرا رسیدگی نمیکنید چرا ب داد مردم نمی‌رسید
    ان شاءلله حتما یه روزی بازخواست خواهید شد