| کد خبر: 194735 |

معاون‌ استاندار عنوان کرد:

‌سیستان و بلوچستان از راه‌های امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه

‌معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به مناسبت سالروز استقلال هند و پاکستان با حضور جداگانه در کنسولگری این دو کشور در زاهدان با سرکنسول آن‌ها دیدار کرد.

تین نیوز

‌معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در سالروز استقلال کشورهای هند و پاکستان با حضور  در کنسولگری‌های این دو کشور در زاهدان با سرکنسول آن‌ها دیدار کرد.

‌به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ‌محمدهادی مرعشی در دیدار با سرکنسول پاکستان در زاهدان با اشاره به اهمیت روابط ایران و پاکستان گفت: ارتباط دوستانه دو کشور همسایه سابقه دیرینه دارد و مردم ایران و پاکستان روابط نزدیک فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.

مرعشی افزود: دو کشور اسلامی و همسایه ایران و پاکستان دارای قرابت‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند که توسعه روابط مشترک می تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاکستان شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان دو استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد زیرا در گذشته‌ها این مناطق یکی بوده و هنوز بسیاری از نسبت‌های خانوادگی پا برجاست.

مرعشی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های راحت و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقاست که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.

سرکنسول پاکستان در زاهدان نیز در این دیدار گفت: با توجه به مرز مشترک (بیش از ۹۰۰ کیلومتری) بین دو کشور ایران و پاکستان و فعالیت بازارچه‌های مرزی و ارتباطاتی که بین مردم دو کشور از نظر علائق فرهنگی، اعتقادی، دینی و تاریخی وجود دارد، یقینا ارتقا همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند در پیوند روابط بین ۲ کشور و تقویت آن بسیار موثر باشد.

محمد رفیع تصریح کرد: در مدتی که به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در زاهدان حضور دارم احساس آرامش بسیار خوبی می کنم که این حاصل تعامل و روابط خوب مسئولان این استان است.

موافقت‌نامه‌های ایران و هند متضمن برد دو طرف

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان هم‌چنین در دیدار با سرکنسول هندوستان در زاهدان اظهار کرد: جواهرلعل نهرو بنیان‌گذار کشور هندوستان ۸۰ سال پیش به زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و بسیار علاقه‌مند به زبان فارسی بودند.

مرعشی افزود: دو کشور هندوستان و ایران دارای ویژگی‌های مشترکی در ظلم ستیزی علیه بیگانگان هستند، به طوری که مهاتما گاندی نماد آزادی‌خواهی در هندوستان و امام‌خمینی (ره) رهبر بزرگ نهضت آزادی و آزادگی در ایران هستند.

وی تاکید کرد: روابط اقتصادی بین ایران و هند و موافقت‌نامه‌های دو و چند جانبه میان این ۲ کشور متضمن منافع برد- برد برای آنان است.

مرعشی با اشاره به اهمیت بندر چابهار گفت: بندر استراتژیک چابهار به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای منطقه بستر مناسبی را برای افزایش مراودات و ارتباط کنسولگری با بخش‌های مختلف استان را فراهم کرده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راز محبوبیت گاندی در ایران این است که ملت ایران و هندوستان را نزدیک به هم می‌دانست به‌طوری‌که جواهرلعل نهرو نخستین نخست وزیر و یار و مشاور سیاسی گاندی در کتاب مشهور کشف هند به صراحت بیان می‌کند که هیچ مردمی نزدیک‌تر از ایرانیان و هندیان به یکدیگر نیستند.

سرکنسول هند در زاهدان نیز در این نشست گفت: دو کشور ایران و هندوستان از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری، نفتی و کریدورهای ارتباطی برخوردارند.

جاگات پراتاپ سینگ افزود: ایران و هند از قدیمی‌ترین و اثرگذارترین حوزه‌های تمدنی بشر هستند و در طول تاریخ نقش بسزایی در ارتقا سطح کمی و کیفی تمدن بشری ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: وجود اشتراک‌های اقتصادی و فرهنگی در گذر زمانی چند هزار ساله به این دو کشور قابلیت انعطاف و همکاری در حوزه‌های مشترک متنوعی اعطا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.